Goede middag allemaal,
Door privé omstandigheden heb ik jaren lang niet kunnen vliegen. Nu is mijn zoon om een leeftijd dat ik het hem wil gaan leren met een simpel en goedkoop vliegtuig.
Tegenwoordig zie je veel vliegtuigen die gemaakt zijn uit foam ipv hout of verschillende kunststoffen. Daar zijn ook weer verschillen in zoals bv Depron en EPP. Ik ben daarom tegen een goedkope EPP trainer gelopen die ik samen met mijn zoon in elkaar wil gaan zetten.
Maar waar kan je die 2 soorten foam het beste mee lijmen?
Je hoort en leest zoveel verschillende artikelen dat het een speld in een hooiberg wordt.
Wat ik tot nu toe heb ondervonden voor Depron is Epoxy (minimaal 30 min.) voor bv verstevigingen en plaatsen carbon liggers, motormounts, ect. en UHU por voor het verlijmen van de Derpon zelf.
Wat betreft EPP hoor ik hele andere verhalen en heb ik zelf nog niet uit kunnen/willen proberen door de vele verschillende discussies. Je hoort van de een dat je epoxy moet gebruiken, andere zeggen speciale foam seconden lijm, PU bruis lijm van bison, UHU por, pattex 100%, ect. Dan lees je verder en dan worden deze lijm soorten weer tegen gesproken doordat deze foam wat vettig is en moeilijk te verlijmen. Zelf het lassen van epp foam wordt vermeldt, wat natuurlijk de beste oplossing is maar lastig doordat je met kleine oppervlaktes te maken hebt
Ik heb zelf ook contact gehad met Bison en patex. Bison verwijst mij om UHU por te gebruiken omdat zij aangeven dat Polypropyleen(EPP) een niet verlijmbare kunststof is. Ook heb ik contact gehad met Pattex en die geeft aan om “pattex repair 100% gel” te gebruiken of “pattex speciaal modelbouw” en juist geen PU bruislijm omdat deze de foam oplost.
Ik zou graag jullie bevindingen en ervaringen horen wat betreft het verlijmen van Depron en EPP. Met name van “foam to foam verbindingen, verlijmen van motormount (elctro) en verlijmen van servo’s zodat ik de juiste lijm kan gebruiken?
Alvast bedankt voor de vele reacties die gaan komen.
Groetjes,
Michel
Door privé omstandigheden heb ik jaren lang niet kunnen vliegen. Nu is mijn zoon om een leeftijd dat ik het hem wil gaan leren met een simpel en goedkoop vliegtuig.
Tegenwoordig zie je veel vliegtuigen die gemaakt zijn uit foam ipv hout of verschillende kunststoffen. Daar zijn ook weer verschillen in zoals bv Depron en EPP. Ik ben daarom tegen een goedkope EPP trainer gelopen die ik samen met mijn zoon in elkaar wil gaan zetten.
Maar waar kan je die 2 soorten foam het beste mee lijmen?
Je hoort en leest zoveel verschillende artikelen dat het een speld in een hooiberg wordt.
Wat ik tot nu toe heb ondervonden voor Depron is Epoxy (minimaal 30 min.) voor bv verstevigingen en plaatsen carbon liggers, motormounts, ect. en UHU por voor het verlijmen van de Derpon zelf.
Wat betreft EPP hoor ik hele andere verhalen en heb ik zelf nog niet uit kunnen/willen proberen door de vele verschillende discussies. Je hoort van de een dat je epoxy moet gebruiken, andere zeggen speciale foam seconden lijm, PU bruis lijm van bison, UHU por, pattex 100%, ect. Dan lees je verder en dan worden deze lijm soorten weer tegen gesproken doordat deze foam wat vettig is en moeilijk te verlijmen. Zelf het lassen van epp foam wordt vermeldt, wat natuurlijk de beste oplossing is maar lastig doordat je met kleine oppervlaktes te maken hebt
Ik heb zelf ook contact gehad met Bison en patex. Bison verwijst mij om UHU por te gebruiken omdat zij aangeven dat Polypropyleen(EPP) een niet verlijmbare kunststof is. Ook heb ik contact gehad met Pattex en die geeft aan om “pattex repair 100% gel” te gebruiken of “pattex speciaal modelbouw” en juist geen PU bruislijm omdat deze de foam oplost.
Ik zou graag jullie bevindingen en ervaringen horen wat betreft het verlijmen van Depron en EPP. Met name van “foam to foam verbindingen, verlijmen van motormount (elctro) en verlijmen van servo’s zodat ik de juiste lijm kan gebruiken?
Alvast bedankt voor de vele reacties die gaan komen.
Groetjes,
Michel
Laatst bewerkt: