Bouwverslag Fokker D.VII ⇨ 266 | Luchtvaart Afdeling (LVA)

Ramses heb je die Spandau uit een kit samengesteld? Heb zelf ook een Fokker D7 met een eigenbouw 20cc glow motor.Alles gebouwd in de jaren tachtig.Vliegt nog steeds.
Een piloteke heb ik ook nog nodig.Een paar foto's ervan zou mooi zijn.
Ben meestal met veel teveel projecten bezig waardoor ik weinig produceer.Zo heb ik een Dewoitine liggen die helemaal klaar is ,maar het schilderen ervan vind ik een crime.
 
Zou stiekum eigenlijk een Saito benzine in moeten.
Heb je minder agressief vet op de lak.
Kost weer zo een bende duiten...

Inderdaad... boven budget en ik vlieg liever alles op methanol :oops::p En ja... tis echt waar....
Vlieg al m`n kisten op Hobby-In 5% nitro viertakt Klotz (2- en 4-taktmotoren)
Maaaarrr... over de uitlaat komt nog wat nieuws straks!

Leuk project Ramses ! snel een mooi resultaat bereikt.

Thanks Bart!

Wauw! Wat een snelle transformatie! Prachtig Ramses!
Dat schuren met Muscle, is je romp dan meteen overspuitbaar? Is dat een foliebekleding?

Dank je Frank!
Na het nat schuren met Mr. Muscle doe ik alles nog eenmaal af met een kleefdoekje.
Daarna gaat de kleurlak eroverheen inderdaad.

Ramses heb je die Spandau uit een kit samengesteld?
Een piloteke heb ik ook nog nodig.Een paar foto's ervan zou mooi zijn.

Dat is inderdaad een Wiliams scale 1/6 Spandau kit.
Ik heb `m besteld bij Hobby-In en had de kit de volgende dag al in de brievenbus liggen!
Foto`s van een pilootje komen er straks aan...

_____________________________________

Geen weer om te bouwen vandaag... maar wel weer heerlijk gevlogen in de lente zon! :thumbsup:
M`n Tiger wilde niet door het hogere gras, maar m`n Super Chipmunk trok daar wel eenvoudig doorheen gelukkig.
Filmpje door een clublid met zijn telefoon geschoten (met m`n slechtste landing van vandaag.... stuiter, stuiter...):


_____________________________________

Afgelopen week niet veel, maar toch wel af en toe wat gedaan aan de Fokker.
Foto update over hoe de Fokker D.VII er nu bijstaat volgt spoedig...

Groeten, Ramses
.
 
.
Met m`n maat Femmo deze piloten pop geruild tegen een motor welke hij goed kon gebruiken.
Mooie en vooral erg lichte piloten pop:

full


Helaas eigenlijk iets te groot voor de Fokker en vooral veels te lange benen... :D

full


Er zat niets anders op dan een amputatie...

full


De benen, en dan vooral de laarzen heb ik bewaard voor een volgend project.
De benen van deze piloot zag je toch niet in de cockpit:

full


Voor de staartregistratie heb ik deze keer gekozen voor losse Pick-Up letters.
Deze had ik nog liggen en moesten ook maar eens op...
De volgende keer maak ik weer zelf de decals m.b.v. PaperSpecials.nl

full


De piloten pop wat bijgeschilderd en voorzien van een nieuwe witte shawl:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Deze update ga ik erg eigenwijs zijn....
Waarschijnlijk zal het überhaupt niet kunnen of zeker misgaan, maar ik ga het toch proberen! ;)

De standaard uitlaat van de Saito zat wel op de juiste plek maar de vorm stoorde me toch enigzins...
Een A4-tje gepakt en grof een schetsje in de vorm van een D.VII uitlaat gemaakt.
Geheel niet schaal, maar puur afgestemd op de locatie van m`n Saito uitlaat.
Deze gepast op de romp en daarna overgetekend op 1mm aluminium plaat:

full


Na wat vormen met de vingers en een platbektang om een rondhoutje werd het zo:

full


Bevestigingsblokjes ingelijmd:

full


Nog eens passen:

full


Daarna de uitlaat aangesmeerd met kneedbaar staal.
Dat spul wordt zo hard als staal en kan je in boren, tappen, vijlen, schuren, etc
Tevens zou het hittebestendig moeten zijn tot ruim 120 graden...

full


De ruwe vorm:

full


full


Kleurtje erop:

full


Ik weet het, zeer waarschijnlijk scheurt de boel straks kapot door de hitte...
En zeer waarschijnlijk verkleurt de verf ook door de hitte...
Misschien wordt het soort natural weathering,.. misschien wordt het een fiasco.
Maakt niet uit, ik vind het het proberen waard!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Ralf! :)

.
De Fokker in de huidige staat:

full


full


full


full


full


Enige nog te doen is de transparante 2K lak over de gehele kist spuiten...
En dan vliegen met deze Fokker! Zin in! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
voorzien van een nieuwe witte shawl:

Ik heb ooit eens een vrouwelijke kennis gevraagd een sjaaltje op schaal 1:8 te breien! (voor de Sopwith Pup).

Dat kon ze, met de dunste pennetjes en wol die er waren.

Werd erg mooi.

Zou we nog kunnen proberen . . .

Hoewel deze ook al erg goed staat.


jan.
 
.
Dank je Jan! :thumbsup:
Maar dit shawltje voldoet voorlopig wel even... ;)

Gisteren met het mooie weer (eindelijk buiten boven de 15 graden!) de Fokker in de matte transparante 2K gespoten;

full


full


Bijna klaar voor de maiden flight nu dus! :yes:

________________________________

In de tussentijd wachtend op het mooie weer om te kunnen spuiten een ontwerp gemaakt voor een Hawker Sea Fury pylon racer
Dit voor een nieuwe Pylon Race klasse op mijn vliegclub Ornithos.
__________________________________

Verder met de LVA Fokker D.VII 266.
Enige nog te doen is zwaartepunt goed leggen d.m.v. de ontvanger accu.
Binnenkort dus hopelijk foto`s van een geslaagde maiden flight van m`n Fokker!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Het zwaartepunt kon ik met de ontvanger accu gelukkig precies goed leggen:

full


Volgens Flair ligt het zwaartepunt tussen de 120 en 135mm, gemeten van de voorzijde van de boven vleugel.
Op deze foto hangt de Fokker ietwat met de staart naar beneden (cg op 120mm)....
Maar wanneer ik de Fokker balanceer op 135mm, dan hangt de Fokker iets voorover.
Helemaal prima dus, en zonder lood in een WWI kist!

Tevens zojuist de motor (Saito .91 = 15cc viertakt) voor het eerst gestart.
Tankje vullen, klem erop, tik tegen de prop.... en hij liep, niet eens gechoked oid... :thumbsup:
De grote prop i.c.m. de zelfbouw uitlaat geeft een heerlijk geluid!
(helaas niet goed te horen op dit filmpje... m`n telefoon registreert geluid anders dan de werkelijkheid)


Dit was gelijk de test of de zelfbouw uitlaat het zou houden bij hoge temperaturen.
Ik heb de motor zo`n 15 minuten laten lopen (ietwat langer dan een standaard vlucht) en de uitlaat blijft mooi.
Geen scheuren, barsten of verkleuring... blij mee!!
Nu maar hopen dat de uitlaat heel blijft...

Alles is nu gereed,... de Fokker is klaar voor de maiden flight.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er gelikt uit Ramses! Vooral dat pluimpje uit de homemade uitlaat! Mooi!

Met zulk weer verwacht ik binnenkort wel een filmpje [emoji2]
 
Wij zijn d'r klaar voor!

Ik vandaag ook........! ;)
De Fokker is gemaidend! :thumbsup:

M`n Fokker en Super Chipmunk vandaag mee naar het veld genomen...
Toch wel ietwat wat gespannen m`n Fokker aan het opbouwen... was ik m`n vleugelstruts vergeten... :rolleyes:
M`n lieve moeder gebeld en die heeft ze thuis opgepikt en op de club afgegeven, kon de maiden toch nog doorgaan... Thanks ma! :thumbsup:

full


full


De Saito liep als een zonnetje!
Startte direct, twee klikjes rijker aan de naald gezet en klaar voor de maiden flight:

full


full


Even de windzak checken...

full


En gaan!

full


Pruttel pruttel pruttel...

full


En twee foto`s van na de maiden flight:

full


full


Ik moest veeeel trimmen, de eerste bochten waren even goed opletten...
Een paar klikken op aileron en rudder, maar het hoogteroer moest ik full-up trimmen en dan nog constant iets aan de knuppel trekken om op hoogte te blijven.
Neuslastig kon ie niet zijn, misschien de instelhoek te weinig?
Toen ik een paar keer het gas ineens inhielt steeg de Fokker behoorlijk...
Dus teveel down-thrust ingebouwd!!

Verder vliegt ie mooi en makkelijk en het geluid is echt heerlijk!
Ook de rook uit de (semischaal) uitlaat is een mooi gezicht!
De landing ging prima, de Fokker kan erg langzaam, geen neusstandjes o.i.d

Alleen de motor nu dus wat minder down thrust geven.
Dinsdagavond waarschijnlijk weer even vliegen met deze leuke Fokker!

Ik ben zeer tevreden en content met deze nieuwe aanwinst! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Bart! :) Ben erg blij met deze Fokker!
En het is inderdaad een hele gezellige club! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
de fokkerd7 van balsa usa heb ook een instel fout ,stabilo moet 4 graden plus hebben ,gefeliciteerd met jouw maiden ,hopelijk te zien op dawn patrol.
gr, john
 
.
De instelhoeken zijn wel oke volgens mij John.
Maar wanneer ik abrupt het gas loslaat klimt de Fokker ineens.
Het lijkt er zeer waarschijnlijk op dat de downthrust dus teveel is.
Ik ga deze wat minder maken en a.s. dinsdagavond weer even testen.

Tot op de Dawn Patrol! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top