Fokker D VIII

Gisteren waren Ralf, ik onder getekende, en Teus bij Peter in de winkel om elkaars werk te bekijken, kon daar ook meteen een foto maken van het totaal van mijn kist want bij mij thuis gaat dat niet echt, woon niet zo groot.
En zoals julie kunnen lezen op het draadje D7 hebben we ook nog een bezoek aan Dick Funcke gebracht en daar de Fokker S4 bekeken en in de ruimte er naast een Fokker D7, schaal 1 op 1.

full

full

full

Teus was zo vriendelijk om een stukje Lozenge mee te nemen.

Hier nog een stukje tekst van de D8, mijn kist is schaal 1/3 met de maat voering kun je een beetje zijn hij groot mijn kist word.
Deze info heb ik uit het archief van het Aviodrom te Lelystad.

full

Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weer even een paar foto met hoe ik de neuskap ga maken en struts.

full

Hier zie je een mal voor de motorkap.

full

Vroeger werd de alu motorkap gefoceerd gedraaid, het is niet echt goed te zien maar hier heb ik nog een paar foto die ik maakte van een dekseltje van een stoom ketel wat op de zelfde manier werd gemaakt door Peter Foks.

full

full

full

Wil je meer over zien en lezen kijk dan even op;

Stoomp menu pagina
en kijk dan bij Button naar de spoor 1 ketelbouw pagina, de andere zijn ook erg leuk om te zien wat die handige man allemaal kan.

Ik zelf ga mijn motorkap van epoxy glas maken, en ga daar een houten mal voor maken.

Hier nog een foto van hoe ik de vaste struts ga bevestige.

full

Het word dus een messing plaatje wat van de buiten kant naar de binnen kant omzet, daar hard soldeer ik dan de vaste vleugel strut op, dat doe ik dan ook met de andere twee van de drie struts.

full

Dit word de achterste vleugel strut en die word verstelbaar.

Zo' nu gaan we weer verder met bouwen.

Groet Jan.

Hallo Jan,

Ja Ja, je gaat hard, ziet er allemaal perfect uit, je bent dus bijna hier aan toe, zie afb.

9.jpg

Groet Peter......

Hoi jan,

De band wil ik ook een mal voor maken en af gieten met siliconen rubber, de kleur is wit

Ik heb uiteraard het hele mooie resultaat hier van mogen bewonderen :yes: Maar mocht je nog e.v.t. een ander materiaal zoeken voor de band dan is Devcon Flexane 80 in een laag van 1mm misschien het proberen waard.

In de Flying Scale Models van Januari staat een artikel hoe goeroe Peter McDermott zijn prachtige wielen en banden voor zijn sublieme Dh9A heeft gemaakt. Voor de band heeft hij zwarte foam cores gebruikt die op de draaibank in vorm zijn gemaakt en toen de cores ommanteld met de devcon op dezelfde manier zoals jij nu ook gedaan hebt met de siliconen rubber. Velgen heeft hij van carbon/epoxy gemaakt rond een siliconen mal en de spaken zijn van 1.2mm carbon en het geheel is met secondenlijm in elkaar verlijmd.

Gr. Teus

Het heeft even geduurd voordat er weer wat nieuws was te zien op mijn draadje, maar ben op de werkvloer druk bezig.
Ben nu met de plug bezig waar ik de mal van af haal voor de motorkap.
Heb de vleugel ook al 1/1 op papier staan.

full

Een aantal planken Red Ceder hout op elkaar geplakt

full

Met de lintzaag een rond blok uitgezaagd van 360 mm.

full

Nog een beetje plamuren en schuren en dan in de hoogglans lak,
dan drie keer in de los was en kan dan er een mal vanaf halen wat ik deze week wil gaan doen.

full

Hoi Jan,

Waar komt jou makkelijke werken met messing e.d. vandaan?
Kom je uit de stoombouwhoek of vanuit je werk misschien?
Vind het erg knap iig!

Hoi Arjan,

Ik zit ook een heel klein beetje in de stoombouwhoek, maar het bouwen en vliegen met vliegtuigen trekt mij toch veel meer.
Ik heb zelf een draai bankje staan om dat ik niet afhankelijk van een ander wil zijn, is wel makkelijk als een ander het doet maar de uitdaging om het zelf te maken is toch wel erg leuk zeker als het lukt wat je in je hooft hebt, en als het niet lukt dan begin je gewoon op nieuw.
Ik vind dat je ook wel een beetje kritisch moet zijn op je zelf om dat doel wat je voor ogen hebt te realiseren, maar heb altijd zo iets van, het is mij nog altijd gelukt dus waarom nu niet.

Dus... gewoon beginnen en je komt er dan van zelf wel............... en met een beetje hulp van anderen.

Zo hier weer een aantal foto's van de plug en de Mal die ik daar van af heb gehaald.

Ja ik heb al eerder een mal gemaakt maar die kreeg ik niet hele maal los van de plug, die moest ik dus stuk snijden om hem van de plug te krijgen, plug beschadigt, die moest ik ook weer netjes maken vandaar dat het een weekje later is geworden, maar ja al doende leert men.

Ik heb hem nu in twee delen gemaakt, en moet zegen op een lucht belletje na vind ik hem erg mooi.
Deze week er dan ook maar meteen een motor kap uit gaan halen.

full

full

Eerste helft van de mal op de plug, hard laten worden dan weer een aantal keer in de los was en nog een keer in de PVA loslak,als die droog is de andere helft lamineren.

full

full

En dit is dan wat er af komt van de plug, ook deze mal weer in de los was en een laag PVA loslak, en dan kan er weer in gelamineerd worden, maar dat is weer voor de volgende keer.

Groet Jan.

Hier dan een kap uit de mal.

Een paar lucht bellen, maar de volgende gaat er zeker goed uit komen, weet nu waar ik iets meer aandacht aan moet geven.

Groet Jan.

full

full

Ziet er schitterend uit Jan! :thumbsup:

Hoeveel lagen matten zitten erin en welk weefsel (grams) gebruik je?
Heb je hem ook al gewogen?

Mooi werk man!

Groeten, Ralf

Hoi Ralf.

Ik weet niet precies hoe veel grams de matten zijn, ga ik morgen op mijn werk even na kijken!

Ben begonnen met de fijnste mat die wij gebruiken als laatste laag op de koolstof Van Den Berg Boards, twee lagen daar van en dan een dikkere mat en dan nog twee fijne matjes.

Gewicht? heb nog niet op de weegschaal gehad, ga ik morgen ook doen, krijg het nog druk morgen.

Groet Jan.

Peter zag hem ook al aan de muur hangen met een prop van 80 cm en dummy motor.

Maar we hebben een mal!!

Groet Jan.

Peter zag hem ook al aan de muur hangen met een prop van 80 cm en dummy motor.

:teacher: Ik heb momenteel een prop van 80cm aan de muur hangen waar hij heel goed achter zou passen :mrgreen:

Kap ziet er goed uit Jan :worship:

Gr. Teus

Hoi Teus,

Ik zie nu net dat de prop 1/1 2600 is gedeeld door drie = 866, is die jij hebt net te klein.

Ja Teus het betere weer gaat er aan komen, ben toch wel heel nieuwsgierig hoe jouw Fokker D8 vliegt.

Groet Jan.

Heb net ff goed gemeten, en de Schlundt 34"x20 is 86.36cm......................

Wat scheelt het :rolling:

En idd. het mooie weer komt er weer aan en dan moet de D-VIII de lucht in, ben nu alles aan het nalopen en nog een paar kleine dingen aanpassen zodat hij straks zo de lucht in kan.

Gr. Teus

Ja zit nu even met mijn mond vol tanden!

Teus heb je nog wat details aan gebracht aan je D8?

Groet Jan.

Nog niet veel Jan,

Wil eerst vliegen en dan de details. Motorkap heb ik de klinknagels voor liggen. Registratie moet er nog op. Lederen cockpitrand (van jacques) moet nog en nog een paar dingen.

Gr. Teus

Hoi Jan, via Peter C's draadje hierheen gelokt, had het nog niet gezien. Prachtig werk hoor, mooi oog voor detail aldaar, goed gelukt met de mal ook.

Groetjes,
Gerald

Back