Fokker D-XXI project nederland

op het militaire luchtvaartmuseum soesterberg staat een fokker d 21
gebouwd volgens de orginele tekeningen door de leerlingen van de fokkerschool
groetjes jeroen weel

Beste curly de D21 die je bouwd is exsact dezelfde als die van mij de mijne was namelijk de door Yke gebouwde D21
Die helaas met storing de grond in is gegaan
De mallen van de wielkappen maak ik van de wielkap die heel was gebleven
Dus dat zijn voor jou model de juiste kappen
Ik moet voor die van mij tog een nieuwe set maken dus kan ik net zo goed twee setjes maken
Zodra ik ze klaar heb meld ik je dat wel
Het maken kost je niks
Gasveren als landingsgestel werkt goed
Ik raad aan voor een sleufconstuctie te gaan
Dus de sleuf in de buitenbuis
M 3 boutje in de binnenbuis
Zodat je de poot kunt demonteren
Dit is nodig voor de montage van de wielkappen
Als wielbeugol is plaatstaal 2 of 3 mm nodig 3 cm breed aan het bovengedeelte

Fotootje voor je
Met de witte muizen op de motor kap

0284298wf5.jpg

By alexanderdeleng at 2009-02-11

Hey Curley, het bouwen gaat goed toch? Zag er heel recht uit allemaal! Leuk dat je zo een aparte kist bouwt en dan nog Nederlands ook! Je hebt ook geen last van een intrekbaar landingsgestel deze keer!

hallo jeroen,

ik ben je zeer erkentelijk voor je aanbod van de kappen.
tegen die tijd contacten we wel even.
die sleufconstructie voor de wielpoten had Yke het ook over, zover ben ik toch nog niet.

groeten john

Dat kan kloppen maar volgens mij was die uitgevoerd met intrekbaar landingsgestel
Al weet ik dat niet zeker
Was trouwens vergeten te melden dat ik ook een mal van de oude neuskap ga trekken die heb je ook nodig
geen probleem hoor
Lijkt me gaaf om in te toekomst een keer op een meeting in formatie te vliegen

oké jeroen, maar dan moeten we wel afspraken maken over de te voeren registratie !(droom,droom,droom) dat duurt nog zo lang, op zijn vroegst 2011 in Oss misschien, samen met de G-1 en de T-5.....?????????!!!!!!!!!
ik ben nu met het voorste gedeelte van de romp bezig en wijk daar volledig af van de tekening, eigen constructie dus. Ik ga er een Zenoah 46CC op zetten, heb de knoop dus doorgehakt en kan de constructie daarop voorbereiden. de Zenoah past makkelijk onder de kap en dan is er nog plaats voor een goede demper. binnenkort maak ik weer foto's en die krijg je dan wel weer te zien.
De brandstof tank heb ik er al inzitten (1L.),precies boven het zwaartepunt.
Ik moet nodig de cockpit in gaan richten maar weet eigenlik niet goed waar te beginnen, heb eigenlijk nog te weinig info (lees tekening).
zit er bij jou trouwens werkende verlichting in en wat dan precies?

ik ga proberen buiten het forum om jou mijn E-mail adres te geven ivm die kappen. handel hoort hier niet thuis vind ik.

groeten john

Ha John,

Mooi dat je gekozen hebt voor een solide motor. Als je er zuinig op bent doe je er heel je leven mee.
Bouw maar lekker door.
Ik kom binnenkort wel eens buurten.

Groeten Bastiaan

Op die van mij zit geen werkende verlichting en ja erg veel detais staan er niet op de tekeningen van yke hij gebruikt daar foto,s voor
Ik denk dat ik eerdaags maar na soesterberg ga en vraag of ik daar een aantal foto,s mag nemen ook van de bekleding

hoi bastiaan, je moet zeker eens langs komen, kunnen we meteen brainstormen over een aantal zaken.

hoi jeroen, foto's is het probleem niet kijk maar op de site van: Nederlandse luchtvaart. Daar staan heel veel detail foto's op.

Past dus ruim...PIB misschien?
Ik zoek zelf een project voor een Moki 250, maar ben niet van plan om eerst veel tijd aan een airframe te besteden.
Met 3m span past de Moki er zelfs met gemak in.
De bouwwijze van deze D21's (Malta ook) zien er, met alle respect hoor, bewerkelijk uit.
Voor mij wordt het een vliegbak om achter Me109 aan te knallen...of zij achter mij natuurlijk :-) (beide historisch juist).

Maar alle respect voor je (jullie) mooie project, er is veel te weinig aandacht voor de mensen die in de meidagen van 1940 hun leven op het spel zetten in een tevergeefse en ongelijke strijd.

Laatst bewerkt:
bijna alle kisten met radiaalmotor die achter me 109 aan hebben geknald zijn bewerkelijk om te bouwen
zoals de p47 tunderbold
En ik heb vanmidag de eerste malhelften nageken voor de wielkappen van de d21
ga tog maar weer met epoxy aan de gang
gips werkt helaas niet
wel goede basis voor eerste kap helft

Ho Robke!! juist uit respect voor die jongens en het product bouwen wij deze kisten!
op deze manier blijft dit stukje historie, zij het op schaal in stand

Ho Curley!!
Ik schrijf dat juist ook in mijn laatste zin....Even goed lezen voor je een reactie geeft.

Het is schandalig dat wij in Nederland geen geld beschikbaar maken voor memorial flights, zoals de Engelsen en Amerikanen dat volop doen.
We zouden in NL gewoon vliegende exemplaren van die bakken moeten hebben, en niet alleen op schaal.
Dus zoals de Engelsen zeggen, "carry on.."

Laatst bewerkt:
Hee curley mijn d21 had als registratienummer 213 en de 221 is er ook al
al weet ik niet of dat de phib kist is zal ik moeten navragen aan yke
De propellor draait bij de echte kist van voren gezien met de klok mee
dus de andere kant op dan bij normale motoren
zoals op de foto dus
ik heb een iedee om dit op mijn model ook zo te laten draaien
door de motor achterstevoren te plaatsen
met een reductie en dan de propelloras langs de motor
ik ben ook bezich met het staartwiel
bestuurbaar en verend
het orgineel van yke was foetsie
waarschijnelijk licht dat weg te rotten op de crass site
ben nu dus foto,s aan het uitpluizen en aan het tekenen
kan er meteen wel 2 maken
zondag weer verden met de mallen heb nu een goede basis
dus dat gaat lekker

Hee Jeroen,

even tussendoor, lukt een en ander al met foto's plaatsen, Teus had een goeie link met instructie film geplaatst.

Groet Peter.

hoi jeroen,

waar ga je dat staartwiel van maken? ik heb van Yke een maatschets gekregen.
ben nu aan de staartsectie begonnen. binnenkort maar weer eens foto's uploaden (ja dat heb ik al eerder belooft maar het is niet mijn favoriete werkje)
ik dacht aan registratie nummer 215 omdat in 2004 (toen ik helemaal nog niet aan het bouwen van deze kist dacht) een schilderijtje gamaakt heb van de D-XXI met die registratie (oké, maak ik ook wel een foto van)
heb je nog op de site van "nederlandse luchtvaart" gekeken? staan echt veel foto's op
scheelt je een ritje kamp zeist.
succes en tot de volgende keer

groeten john

Back