Fokker D21 no 213

Hier de demper die ik voor de D21 gemaakt heb

full


de lange rare buis gaat naar de schaalpijp

full


full


full


en zo zit i dan in de kap aangesloten op de schaalpijp met uitlaatslang
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben met de D21 nu toe aan het inlopen van de motor
Alle besturingsfungsies zitten ingebouwd

Ook heb ik het ideaale carter gevonden voor mijn dummymotor
Aleen was mijn vrouw er niet zo blij mee dat ik het alu steelpanetje ga gebruiken
Bij de eerste vluchten zal de dummymotor er nog niet op zitten
Eerst maar is kijken of alles goed gaat
 
Ik ben momenteel hard aan het werkj om mijn mooiste modellen
vliegklaar te krijgen voor oss

De uitlaat van de D21 is klaar en ik ga deze week de motor testen
Ik wacht nog op de nieuwe accu's
Op de wielkappen na is i af

Ik heb helaas geen tijd meer om de wielkappen te maken voor oss
Dit omdat ik ook nog hard aan het werk ben aan mijn oude hurigane
Ik heb daar een andere motor op gezet omdat het vermogen van de 62 zenoah me erg tegen viel
Er staat nu een 70 3w op die ik nog had liggen

Maar nu komt het
Er moest natuurlijk ook een nieuwe uitlaat op
En ik was bezich met gietmallen om ze te gieten van aluminium
Dat bleek in het geval van de hurigane niet te gaan werken

Ik heb dus de werkende schaalpijpen gemaakt van 0,8mm staalplaat
eerst een mal gemaakt van hard staal
En dan maar kloppen

Hiet het resultaat

Eerst moest ik een demper maken die binnen de kap bleef
Maar de ruimte is daar erg beperkt
Dus passen meten en rekenen
Ik heb gekozen voor een 4 kamer systeem
3 in de demper
En de eindpijpen zijn de laatste kamer

Hier de demper
full


let op de vorm
De demper licht over het carter mer voldoende ruimte tussen het carter voor de koeling
full



Daarna moeten de einpijpen er op
Dit was het meeste werk
een erg lastig stukje plaatwerk

Voral omdar 1 kant meteen aan de uitlaat vast komt
De andere kant moest dus demonteerbaar worden
Dit om montage makelijk te maken
full


en dan hier hoe het er van de zijkant uitziet
De linkerkant meteen vast aan de uitlaat
full



en de rechterkant met uitlaatslang
full


Met een beetje mazol kan ik komend weekende testen of alles goed werkt

:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De uitlaat voor de hurigane is nu klaar
Ook het mankement wat mij vorig jaar dwong een buiklanding te maken is verholpen
Morgen aleen nog maar de gas servo opnieuw inbouwen
Na OSS zal ik hier een link zetten naar het proefdraaien
en de foto,s van het eindresultaat plaatsen

Komende week alles uitvoerig testen
Zodat ik niet voor verasingen kom te staan
 
Vandaag heb ik de hurigane laten draaien
Nou dat is wel wat anders een stel schaalpijpjes
De rook komt gelijkmatig uit alle 6 de pijpen
Die truc is me dus gelukt
Ik denk aleen niet dat i onder de 80 dba zit
 
En weer kan ik de neusrand van de D21 opnieuw spuiten
Ik koop nooit meer spuitbussen bij de praxsis
De verf was in de zon gaan smelten
Nu dus maar gewoon motip velgen lak
Hel paneel wat los was gekomen zit weer vast
Volgende meeting gaat i dus voor de luchtdoop
 
De neuskap is weer hersteld ik ga deeze week de mallen voor de wielkappen maken
Dan is i echt af bij de volgende meeting
 
Odoorn komt steeds dichterbij
Daar gaat het gebeuren
De D21 zal na ruim 15 jaar weer het luchtruim gaan kiezen
 
Een erg mooi toestel, echt prachtig.
Mooi handwerk.

maar dit vind ik eigenlijk niet kunnen:
Volgende meeting gaat i dus voor de luchtdoop
ik vind niet kunnen dat iemand een kist gaat invliegen op een evenement , Als het niet op je eigen club kan, vraag dan of je ergens (bv. bevriende club met een groter modelvliegveld) een keertje mag komen vliegen.
just my 2 cents
 
Natuurlijk wel!!!!
Daar willen wij ook bij zijn.
Dus Jeroen nog een weekje.
Oeps dan wel op zondag.
Eerder ben ik er niet.
Oja toch wel zaterdagavond.

Groeten Han.

Ps niet meer zo langzaam vliegen hoor.:):confused:
Nooit meer doen!!!;)
 
De reden dan ik wacht op odoorn is omdat yke rusticus er dan ook bij zal zijn
Vaak worden ook die evenenementen op zeer mooie en ruime verden gehouden
Iets waar we hier in heerhugowaard en omstreken tog wel een gronies gebrek aan hebben
Laat ik het zo zeggen
Het veld van odoorn is 4 keer zo groot als het veld van mijn clubje
Er zijn nog 2 clubs met een groot veld
sparenwoude maar daar heb je erg veel draaiwinden
en baufort 7 waar ze aleen nogmaar electro acsepteren

Er was nog 1 club
wieringenmeer daar wou ik eigelijk heen
Maar die hebben een ledenstop en gastvliegen doen ze niet aan
 
Hoi Jeroen,

Je bent bij Pegasus in Enkhuizen ook welkom hoor, altijd leuk als er gastvliegers komen.

Dus als je wat in te vliegen hebt.. dan weet je het.

Groet Jan..:bye:
 
Bedankt voor het aanbod jan
Ik heb bij pegasus vorig jaar op koniningendag gevlogen
Altans een poging tot
mooi veld
Maar dan zit ik ook niet in een vertrouwde omgeving
Dus maakt het niet veel verschil
Komt er ook nog is bij dat je dan vaak de enige of 1 van de wijnige bent met een groot model
En dat trekt aandacht
Op een show staan er meer grote modellen en is de druk daardoor minder
Ook laat ik me bij twijvol nietmeer ompraten tog te vliegen

Maar meschien in de toekomst als de spit klaar is
Dat ik die wel wil invliegen bij julie
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nogsteeds aan het tubben over welke radiaalmotor ik in de d21 ga plaatsen
de brouwn bear motor blijkt te zwaar
Dus leek het de UMS 9/99 te gaan worden
Maar nou kwam Teus met een andere motorfabrikant
Prijs technies niet echt duurden dan de UMS
Maar het carter is wel mooier kwa opbouw
meer schaal
Ook een 9 cilinder 90 cc
Ik wacht nog op de techniese gegevens en maak dan een besluit
Invliegen op pegasus is een goed iedee
 
Back
Top