Fokker D21 project in Malta

Hoi Jasper,

dank je voor je reactie. Wat is jouw functie in Fokker as ik vragen mag?

Ondertussen een braadpan gevonden van 30cm. Niet om de Fokker in te bakken.....in tijden dat het project moeizaam verloopt spreekt het idee wel aan... maar voor de voorlijst van de motorkap. Ook weer verder gewerkt aan de rechter 'fairing' en aan het verloop kielvlak naar de romp.

804049b83268c9617.jpg

804049b83266ee88d.jpg

804049b83267eb581.jpg

804049b832e126f05.jpg

Groetjes, Edwin

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Edwin,

Ik werk als kunstofbewerker/lamineur bij Fokker en werk op de afdeling aanmaak Apache.
We maken onderdelen voor de Apache gevechts helicopter.
Hoofdzakelijk werk ik met prepec(koolstofvezel/mat geinpregneerd met een harder en een hars) ook wel termoharder genoemd.
Die zijn in verschillende lappen(ply's) gesneden en worden belegd in een mal,die later in de autoclaaf(oven) gaat.

Dus we gebruiken ook droge doek(zonder epoxy)alleen voor reparatie doeleinden.
en het afval gebruik ik weer thuis voor de hobby.
Anders gooien ze het toch weg.(zonde!!!)

Gr Jasper

Jasper, zijn dat gewoon puur koolstof delen? Die worden in Papendrecht zeker niet gemaakt?
Ik heb daar stage gelopen, en daar maken ze volgens mij alleen Glare en alu delen.
(prachtig bedrijf overigens, wie weet ga ik er nog eens naar terug!)

ontopic: die koekenpan! :D het is altijd zo leuk om te lezen wat men hier allemaal van stal haalt om schaaldelen / mallen van te maken!

edit om offtopic te beperken: honeycombs worden in PPD ook toegepast. Voor de hobby is er genoeg te halen, waaronder geweldige kwaliteiten aluminium :D ik heb thuis nog wat platen 2024 T3 en 7075 staan, en RVS 321 en 349 om ooit een turbine van te maken.
Begrijpelijk dat er geen mensen binnengehaald worden nu. Ze hebben me na mijn stage wel de mogelijkheid geboden om er te komen werken na afstuderen, graag zelfs :D maargoed, over een klein jaar klaar met de studie en dan maar eens kijken of er nog wat leuks beschikbaar is.

Laatst bewerkt:
Jasper, zijn dat gewoon puur koolstof delen? Die worden in Papendrecht zeker niet gemaakt?
Ik heb daar stage gelopen, en daar maken ze volgens mij alleen Glare en alu delen.
(prachtig bedrijf overigens, wie weet ga ik er nog eens naar terug!)

ontopic: die koekenpan! :D het is altijd zo leuk om te lezen wat men hier allemaal van stal haalt om schaaldelen / mallen van te maken!

Hoi Jitze,

de onderdelen de we lamineren zijn puur koolstof,maar ook delen met honeycomb(honingraad)delen erin.

De apache onderdelen heeft papendrecht (nog) niets mee te maken,mischien in de loop der tijd.

Zeker een mooi bedrijf, vooral als je ook nog een hobby hebt als deze,dat geeft een extra boost hahahhaaa:-D

Er worden op dit moment geen mensen meer binnengehaald i vb met de crisis.

Laatst bewerkt:
koekenpan

Hoi Edwin,

Als ik het goed begrijp ga je van die koekenpan de bodem eruit halen en de ring die dan overblijft wordt de voorrand van de cowl.........of ga je hem als mal gebruiken?
is dat alu niet te zwaar?

groeten john

inbouw van de motor

Goedenmiddag,

804049bcf383454e2.jpg

804049bcf384b29de.jpg

Klopt John; de bodem eruit gezaagd, daarna de zwarte afdeklaag eraf gehaald. Het gewicht van de neusring valt reuze mee. Later een beetje polijsten.

Daarna het motorschot gemaakt en met epoxy gelijmd.

804049bcf385e4e4c.jpg

804049bcf3b8bcbdb.jpg

Vervolgens begonnen met de motorkap.

804049bcf3b975750.jpg

804049bcf3ba28109.jpg

Greoetjes, Edwin

Goedenmiddag, Klopt John; de bodem eruit gezaagd, daarna de zwarte afdeklaag eraf gehaald. Het gewicht van de neusring valt reuze mee. Later een beetje polijsten.
Daarna het motorschot gemaakt en met epoxy gelijmd.
Vervolgens begonnen met de motorkap.
Greoetjes, Edwin

G-domme Edwin, ben verlieft op je kist..........:worship:........werkelijk te gek.

Groet Peter.

Motorkap

Dankje voor je reactie Peter. Maar ehhh...het is wel de mijne....

Jasper, jou Spirit of St Louis is ook te gek. Was mazzel dat de kap 1:4 precies 30cm moest zijn. Dus afgelopen week was toch een keer goed om boodschappen doen met mijn vrouw.

Ondertussen begonnen met de constructie van de eerste van de twee 'zijdelen' van de motorkap. De delen worden afhaalbaar.

804049bd59412eeb0.jpg

804049bd594373fae.jpg

804049bd594266193.jpg

Wel genoeg voor vandaag.

Groetjes, Edwin

Eitje

Lees je draad al enige tijd met veel bewondering en verwondering. Vraag me nu wel af hoe je je eitjes gaat bakken . . . .:-D

Jacob Bos

Hoi Jacob, Hans & Ralf,

dank je voor jullies reacties. Geen probleem eitjes bakken, deze heb ik nieuw gekocht...maar wel snel de bodem eruit gehaald voordat ie de kans had in de keukenkast te belanden!

Hoi J.Weel,

De motor met uitlaten en veerstarter weegt 3.6 kg (niet de lichste)....wel goed voor het zwaartepunt. De ZG80 heeft niet de power als een 3W, DA of DL. In eerste instantie heb ik de D21 ontworpen voor een Zenoah 62cc; daarna gedacht aan een DA of DL-100 wat ik denk teveel van het goede is, kon de 80cc voor een mooi prijsje kopen dus die aangeschaft. Prop wordt een 26-8. Vergeet niet de kist 1:4; 2.75 m en op het moment weegt net over 11 kg. Hopelijk kom ik uit met een vlieggewicht van 14 tot 15 kg. Daarnaast vlieg ik in warme en zomers hete condities, dus denk ik dat de 80cc een goede keuze is.

Prophangen: nee nooit! Wat een belangrijker kwestie is hoe dit model vliegt in vergelijking tot het origineel (De originele had geen 'washout' en last van 'high speed stall', mijn model heeft 'washout' -niet schaal maar zeker nodig- hopelijk met minder last van 'high speed stall').

Groetjes, Edwin

Mijn D21 woog vlieglkaar 12 kilo stond een 45 cc solo op en die motor was oud oud oud
Maar hij trok hem binnen 6 meter van de grond
Nu komt er een 50 op met vertraging en schalpropelor
De 62 zenoah heb ik in de huricane zitten en die weegt tog ruim 16 kilo
tog power zat hoor
yke vloog hem gewoon met een 50 pt
en dat ging ook goed
mMarja beter teveel dan tekort zou ik maar zeggen
en het ziet eralemaal perfecht uit
ben benieuwd naar het ijndresultaat
heb je de juiste ral nummers voor de verf al
groetjes jeroen weel

Back