fokker dr1 1:3 balsa usa

Mooi dat je het zo voor elkaar hebt weten te krijgen! :D

Als het je lukt de gaten in het motorschot zo te vergroten dat de motorflens erdoorheen past zou ik adviseren de leiding uit 1 stuk aan de demper vast te maken.
Met tussen de bochten een flexibel stuk ingelast.
Je zou de motorflens dan vanaf de achterzijde kunnen monteren aan de cilinder als dit met de ruimte lukt.
Met een stuk flexibel ben je niet zo gebonden aan een perfekte uitlijning, dit is ook een stuk eenvoudiger te fabriceren ;)

Het lijkt me in jouw opzet erg lastig de losse bochten zo uit te lijnen dat je de teflon verbinding erover heen krijgt (je hebt ook schuifruimte nodig, =grotere gaten), de teflon verbinding is behoorlijk stug.

Groeten, Ralf

hallo,

motor en uitlaat staan quasi op hun plaats.

ook de gasservo een plaatsje op de plaat gegeven nog enkel de aansturing en shoke zien te bedienen.
in de romp ook 2 houdertjes al gemaakt(nog niet gelijmd) voor de hoogteservo's. de rudderservo komt dan onderaan voor het spant in de midden te zitten.
DSCF3825.JPG

er is al 1 plankje voorzien voor 2 tanks (1 extra voor later eventueel smoke)

DSCF3827.JPG

er is nog ruimte zat dan om accu's te plaatsen, en eventueel een speaker als dit er nog van komt.
DSCF3828.JPG

een 2de opstelling ook mogelijk:
de pull pulls moeten dan wel geschrankt worden, maar alles zit wel netter weg:
DSCF3832.JPG

DSCF3831.JPG

Laatst bewerkt:
Zo, die voorrad Cola slinkt ook snel zeg! :p

Scherm je gasservo straks wel af, er sputtert soms nog wel eens wat benzine uit de carb. ;)

Mooi werk!

Groeten, Ralf

idd, ofwel een soort filter??
servo's op een rij vind ik wel wat netter, maar moet ik eens zien hoe dit uitkomt met de kabels... het wordt dus dik tijd om eens aan de staartdelen verder te doen!!
hopelijk eind deze week motor eens plaatsen en de dummy erin ploefen...

ik ga de proficover en wat onderdelen bestellen bij tony clarck.
nu zou ik van die pinking tape kunnen gebruiken op de vleugels, maar hoe breedt moet die zijn?
10/13 mm en z0,5 of 1??

Wordt ook weer erg mooi!

wat betreft filter voor op je carburateur, 3W heeft mooie blauwe sponsachtige filters. Werkt prima en reduceert ook nog eens het geluid. Je kunt ze er zo over heen schuiven, geen extra aanpassingen.

Succes met de bouw, grt Michiel

ik ga de proficover en wat onderdelen bestellen bij tony clarck.
nu zou ik van die pinking tape kunnen gebruiken op de vleugels, maar hoe breedt moet die zijn?
10/13 mm en z0,5 of 1??

Die 10mm - 0,5mm saw tooth height (#2235) wordt door TC voorgeschreven voor de "kleine" 1/4.8 Tiger Moth. Voor de 1/3.3 Tiger Moth adviseerd hij de 13mm - 1mm saw tooth height (#2223). Voor jou 1/3 Fokker zou ik dan ook de #2223 gebruiken.

Keuze tussen de 0,5mm en de 1mm saw tooth height heeft natuurlijk ook te maken met in welke mate je het zichtbaar wilt hebben, voorbeeld volgens TC:

"On the full size Piper Cub the Pinking Tape was 50 mm wide over the ribs, and double so wide around the wing tips and tailplane edges, the saw teeth are approximately 2 mm high. The experts use the Pinking Tape #2237 with the 0,5 mm saw teeth. The fine toothed pattern is difficult to see on the model. On the full size it is no different. If one stands at the wing tip then the saw teeth on the fuselage are not visible to the naked eye. For he who would like more readily visible saw teeth can use the Pinking Tape #2223".

Groeten, Ramses

ja ik ga voor de 13mm 1mm saw kiezen denk ik.
de 0,5 zie ik dan anders niet echt het nut van in... ook door de geverfde strepen zullen ze toch grotendeels "verdwijnen"

zit toch al weer aan een vol winkelkarretje:p

hallo,

ik verwacht morgen of overmorgen nog wat onderdelen van mick reeves...
ondertussen toch hier en daar wat tijd gevonden voor kleine dingetjes. maar het eerstvolgende dat ik ga afwerken is het rudder en stabilo denk ik...

nu zou ik de juiste kleur geel moeten zien te vinden... dit zal niet zo makkelijk zijn denk ik. Met welke verf verven jullie meestal je modellen?
Tot nu toe heb ik altijd al gebruik gemaakt van de matte reeks van motip spuitbussen. nu weet ik niet of ik dit geel zal kunnen vinden hierin.

trouwens zijn deze motip verven benzine bestendig??(ik moet een gfk romp spuiten voor iemand met motip bussen...

hopelijk kan ik de komende weken wat meer werken aan de fokker!
Groeten Chris

nog even zitten googelen enzo.
als ik de meeste info mag geloven was het model standaard groen gestreept
welke soort verf gebruik ik hiervoor het best??

daarna heeft lothar zijn geel erover gedaan en feitelijk zie je de strepen er nog lichtjes doorkomen.
Hij schilder het geel als het ware over al de rest heen, ook de kentekens enzo.
ik denk dat deze foto het best weergeeft wat ik ongeveer bedoel...
technieken, tips, en soorten verf (merk) zijn altijd welkom!!

FDr1_J11_L%252520Richthofen.jpg

ook heeft de ene aan de linker kant een luikje na de motorkap de andere heeft dan eentje in een andere vorm, een andere zit het wat hoger, nog anderen hebben het niet...
DSCF1639.jpg

is eventueel wel een handig luikje om het vulsysteem en schakelaar achter te steken...???

He chris,

RonaldK spuit zijn benzinemodellen met Revell aquacolour, en lakt ze dan af met Pallman 2k parketlak..zo ga ik het nu op de P-40 ook doen, de verf is al binnen!

full

Grt Femmo

Laatst bewerkt door een moderator:
spuiten zeg je... met airbrush dan? verdund? het geel en het blauw kan ik spuiten, het groen in tinten zal met een borstel moeten gebeuren...

Hoi,

ik heb dit net gevonden : FokkerDr1.com - Main page

wel opletten, je krijgt een ton JAVA waarschuwingen. Maar zonder die java lukt het ook wel, er staan een HELE hoop 'color profiles' van dit toestel, met piloot naam, jaartal, ID, etc.

vooral dit vind ik de moeite : Fokker Dr1.com's Profiles of Bob Pearson
(staat ook een zwarte uitvoering tussen)

Ook een massa echte foto's vanuit die tijd, spijtig genoeg in z/w he.

Patrick

Back