Bouwverslag Fokker DVII 1/4

Hallo, er loop hier een draadje van enkele topbouwer die enkele fokker DVII's bouwen op 1/3
wel bij ons is er ook een idee om dit met enkele leden te gaan doen, echter een maatje kleiner.
het zal ook "sportschaal" worden.

de bedoeling is om de tekening te gaan maken + zoeel mogelijk gebruik te maken van gewone 3mm triplex, zo makkelijk mogelijk te bouwen,...

frezen of lasercutten zou moeten mogelijk zijn hier binnen enkele maanden...(toch zou ik zo snel mogelijk al eentje willen bouwen om de ffouten uit de tekening te halen.

de rompopbouw ga ik proberen te doen zodat er geen bouwplan nodig is, maar alles makkelijk in elkaar klikt
hier is alles al ongeveer getekend vanaf de cockpit tot achter
stabilo en rudder ook uit 3mm triplex, en dan bekleden met balsa aan beide zijden, zo kan niemand missen in de bouw ervan (momenteel kan stabilo en rudder afneembaar of vast zijn...)

aa.JPG


even een zenoah 38 erin gezet en op de onderste tekening een NGH Gf38 4takt benzine motor

aaa.JPG


nu was ik vandaag bezig met de ondervleugel, maar stoot op een probleem. ik wil de liggers ook gaan uitfrezen zodat de ribben er gewoon in schuiven. maar nu zie ik dat de achterste ligger(de witte) naar de tip toe lager komt dan de voorste ligger(als ik de tekening volg)
klopt dit dat die vleugel wat washout heeft?

a.JPG
 
hoi ,

bij de d7 lijkt het of er washout in de vleugel zit dit komt door de ribben de naar de tip toe smaller worden
alle ribben zijn verschillend
de achterligger is lager dan de voorste
onderkant is vlak
gewoon de vleugel op een vlakke bouwplank bouwen dan komt het vanzelf goed

vleugel van mijn fokkr c1 ( als verkenner omgebouwde d7 )

boven de voorste ligger is de vleugel vlak

bij de achter ligger is de vleugel bij de laatste rib wat hoger daardoor lijkt het op washout

gr jacques
 
De onderzijdes van je root en tip lopen paralel, dus je vleugel is vlak.
Maar de onderzijdes bepalen niet of je washout hebt, want de invalshoek meet je van eerste aanrakingspunt leading edge naar midden trailing edge.
Ik heb het even nagemeten op je plaatje ... de tip heeft ongeveer één graad minder invalshoek dan de root, dus ietsiepietsie washout inderdaad.
Ik zou denken ... je vleugel ziet er mooi vlak uit en qua washout (of washin wat je zeker niet wilt hebben) zit je aan de safe side.
Dus mooi houden zo, toch?
 
idd, heb het nog eens nagekeken, en het lijkt goed te zitten, oef,ik begon sterk te twijfelen.
ik ga een bouwramp maken waarop de vleugels gebouwd worden,onder de juiste hoek.
ook zorg ik ervoor dat de hoofdliggers (voor en achter) uitgefreesd worden zodat de ribben direct op hun plaats vallen. de trailing edge zal ook voorzien worden van inkepingen. op die manier hoop ik dat de vleugels gebouwd kunnen worden zonder plan, eronder.
beplanking ben ik nog niet uit, gewoon balsa onder en boven zoals in 99%van de gevallen, ofwel zoals in het 1/3 draadje rondomrond met multiplex 0,8mm.
 
even de mogelijke motoren vergelijken.

zenoah 38:
1.8kg +passende uitlaat
2.6Hp
prop size 18 inch prop

NGH GT35cc
1.4kg + passende uitlaat
4,2HP
prop size 20inch prop

DLE 30
1.05kg + passende uitlaat
3.7HP
prop size 20inch

NGH GF38
1.6 kg (uitlaat onbekend)
3.84HP
prop size 20inch

mijn persoonlijke voorkeur is denk ik de ngh 4takter, zuiver voor het geluid...maar suggesties kunnen altijd!
 
Ik ga stilletjesaan eens rondkijken voor mn hout. ik denk dat het voordeligst en de meeste keuze bij sperreholzshop.de is.

de vleugelribben zou ik uit 4mm balsa maken ipv 3 zodat er geen capstrips nodig zijn.

nu zie ik dat ze naast de standaard planken van 1000x100 er ook hebben die aan elkaar gekleeft zijn. 1175x590, heeft iemand hier ervaring mee? lijkt me mss interessant om alle ribben per toestel uit 1 plaat te maken, zo hebben we minder materiaalverlies en staan we minder lang aan de machine(tijden om platen te verleggen enzo telt ook natuurlijk.

multiplex 0.8 zal ik gebruiken voor het indekken van de romprug. alsook voor de middenvleugel tussen de wielen(al denk ik eraan om deze gewoon uit piepschuim te snijden en mss te bekleden met abachi fineer)
 
de ondervleugel is zo goed als klaar (enkel de strutmontage nog, maar die hou ik zeer simpel)

de opbouw ziet er als volgt uit:

moeilijkste stuk is de neuslijst in vorm schuren vermoed ik. alles zal gebouwd worden op een bouwplank met schans onder de juiste hoek in 2helften.
doorlopend heb ik aan de triplex vleugelliggers een vuren ligger 4x4mm die ik kan door laten lopen over de volledige vleugel. (heb ik vergeten aan te duiden op de tekening.
ik vermoed dat deze sterk genoeg zal zijn.

az.JPG


azz.JPG
 
oke, gestart met de bovenvleugel,
als ik eens goed reken en tel dan kom ik al op 8modellen op de club...
dat zal een zeer mooi stapeltje hout zijn denk ik!
 
oke, balsa en de 0.8multiplex bestel ik in duitsland,
voor de populieren triplex 3mm heb ik een adres gevonden in de buurt, zij moeten ze ook bestellen, maar de prijs is goed en ik kan er zo om( 2500x1220) maar ik laat ze ter plekke in 3zagen 825x1220, dan passen ze ook direct in de laser. per fokker 2stukken nodig schat ik!
 
Het begon allemaal bij deze:
8 depron combat fokker DVII's voor op wat evenementen te vliegen
IMG_20160415_162131.jpg


toen op het idee gekomen om een grotere versie de 1/4.
na heel wat geteken zijn we tot zover gekomen dat we gisteren een hele dag hebben kunnen laseren en 8x alle delen uitgelaserd voor de rompen. jammergenoeg was de balsa voor de vleugels nog niet toegekomen...
na een half uurtje heb je dan al een romp, en tel er nog een uurtje bij voor het landingsgestel, en een uur/2uur voor de staartdelen en je hebt al heel wat.

IMG_20160615_132453.jpg


IMG_20160617_155717.jpg

en in elke club heb je zo wel iemand die voor de ambiance zorgt...
13393959_10208018741358863_1589583918100738553_n.jpg


IMG_20160617_155724.jpg


IMG_20160617_183623.jpg

IMG_20160618_081143.jpg


IMG_20160618_082630.jpg


IMG_20160618_082639.jpg
 
IMG_20160618_100820.jpg

uit de overschotjes dit ook laten laseren, gaat net wat sneller dan zelf snijden...

IMG_20160618_145632.jpg


IMG_20160618_145651.jpg


en voor de eerste keer mee naar de club, ze zeiden " je laat er ook geen gras over groeien" maar moest hij daar nog een weekje staan groeit het gras er wel over denk ik...

nu eens brainstormen over enkele kleine dingen, en de motorkeuze...
zelf twijfel ik tussen de zenoah
38 of de ngh 38 4takt, op papier is deze veel krachtiger, maar in werkelijkheid??? geen idee.
de 1/4 van balsa usa geven ze een gewicht op tussen 8/9 kg, ik veronderstel dat wij hier ook rond zullen zitten

groeten
 
mochten er mensen zijn die een motor zouden aanraden...
er bestaat tegenwoordig zoveel.
zenoah 38/45 of de ngh 384takt(op papier krachtiger... maar geen ervaring mee, moet uitlaat voor gemaakt worden) mvvs, zdz, dle,...
 
video is prive, ben benieuwt naar testen!! (de roto heb ik idd ook nog gehad, lekker zwaar en goede motor idd)

de ngh kan ook een 20inch prop aan dacht ik?
ik zou graag een vergelijking hebben met de zg 38(want die schijnt het goed te doen op een fokker DVII) maar sommige hebben toch nog lood nodig.
er zijn er die met de zg45 of een DA 50 vliegen en zeggen dat dit een super combo is, maar dit is er wat over vermoed ik
 
Back
Top