Fokker E.III 1/4 schaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog geen begin met de bouw maar wel bezig met plannen en andere bijzaken :rolleyes:

Na veel inspiratie opgedaan te hebben op RC Universe en lang wikken en wegen heb ik besloten het idee om messing te gaan etsen voor diverse onderdelen van user dcflyer001, die ook aan een 1/6 E.III bezig is, over te nemen.

Hij was zelfs zo vriendelijk om de digitale files beschikbaar te stellen van de onderdelen die hij al heeft gemaakt :thumbsup:

Hier een voorbeeld van het plaatje wat hij heeft gemaakt waar alle fittings van de romp op staan om de spandraden te bevestigen volgens de proctor methode.

Fq90311.jpg

Om dit te kunnen bewerkstelligen moet er dus wel wat apparatuur gemaakt/aangeschaft worden, om te beginnen met de UV belichtingsbak. Deze heb ik samengesteld van een gezichtsbruiner met 4 uv-buizen van €5,- uit de kringloopwinkel en een oude niet meer gebruikte HP scanner. 2 uur sleutelen en klaar is Teus. Belichtingsbak gereed, compleet met de timer van de gezichtsbruiner :D

Etstank is in de bestelling want voor dat geld (€65,-) kan ik hem bijna niet maken compleet met verwarming en pomp.

Het begin

full

Alles ingebouwd

full

Gereed

full

Gr. Teus

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tip Eric,

Ik was er al weer een tijdje niet geweest daar op de site, en heb maar gelijk de digitale boeken van de E.III en de D-VII besteld. Zeer de moeite waard, download maar eens de E.III trailer.

Laatst bewerkt:
Ik heb besloten dat ik deze E.III ga bouwen volgens de proctor tekening, dus geheel schaal :D

Gaat wel weer wat meer werk in zitten maar dat komt denk ik wel goed. Om te beginnen heb ik mezelf een klein cadeautje gedaan, en wel een mooie E.II/E.III in schaal 1/48 van Eduard. Hier worden tevens een paar mooie schema's bijgeleverd :cool:

Verder heb ik de Fokker E.III typeplaatjes die beschikbaar zijn van Dan-San Abbott wat vergroot in resolutie en opgeschoond/gezwart (2 dagen werk!)om ze als eerste proef te kunnen etsen in 0.4mm messing. Misschien dat ik de nummers nog ga veranderen als er bekend is welk model/typenummer ik ga namaken.

P.s.

Plaatjes worden plusminus maar 3cm groot ;)

full

full

Ik heb besloten dat ik deze E.III ga bouwen volgens de proctor tekening, dus geheel schaal :D

Oei, oei, dat klinkt weer naar een hoop werk! :? :thumbsup:
Mooie platen, gaat ervast goed uitzien in messing

Weet je al welke motor je wilt gaan gebruiken?
ST770 is toch wel de mooiste hoor ;)

Succes, Ralf

Weet je al welke motor je wilt gaan gebruiken?
ST770 is toch wel de mooiste hoor ;)

Deze heeft wel mijn voorkeur Ralf, en ik denk dat ik de kist er gereed voor maak, met een uitweg voor de Laser ;)

Ik ben druk aan het wikken en wegen, nu al motor aanschaffen terwijl deze dan in de kast ligt of eerst kissie bouwen, ben je ook zo een jaar verder en eerst een mooie draaibank aanschaffen. Want die staat ook hoog op de verlanglijst. Voordeel van eerst een draaibank is dat ik o.a. alle draadspanners (+/- 50) zelf kan maken. Geeft een hoop voldoening en een eerste terugwinst van minimaal €100,-, want 1 spannertje ben je zo 2 eurie's kwijt!

Beslissingen, beslissingen..............

Nog maar eens een paar nachtjes over slapen.

Weet niet of ik ze al eens geplaatst had maar hier is de (wijlen) EIII van Werner Busken van Modellfluggruppe Borken

Kist kwam aan zijn einde doordat de zenderbewaking op werd geheven aan het eind van de vliegdag
Hij was nog aan het vliegen en een jong ventje zet zijn zender direct aan na de mededeling... :(
zelfde kanaal..... heel erg spijtig, zo'n prachtkist
Motor heeft het overleefd kist niet
(zal nu met 2,4Ghz niet meer zo snel gebeuren...)

Nu ja, iig nog mooie foto's van hoe hij was :D

full

full

full

full

full

En Yes, het is de Proctor EIII met Seidel ST770 :p
tijdens de Big Scale Meeting in Spaarnwoude 2003
Gave bak hoor!

Groeten, Ralf

Als je de motor nu al aanschaf kan je al lekker gaan zitten KWIJLEN en hem alvast in laten lopen!!
Een draaibankje is absoluut geen overbodige luxe als je met dit soort modellen aan de gang gaat(ik kan het weten en heb er al heeeeeeeeeeel veel plezier aan gehad)!

Mvgr hans

Hoi Teus,

ik heb hier nog een nieuwe alu pan met een diameter van 19,5 cm staan.
Mocht dat voldoende zijn, dan mag je die zo hebben.

Kost je alleen de verzendkosten dan.

Grtz,
Menno

Menno,

Helemaal vergeten te antwoorden :oops:

Helaas is je pan te klein. Ik moet er 1 van 260mm a 265mm hebben. Moet er binnenkort maar eens naar op zoek.

Laatst bewerkt:
Hoi,

geen punt hoor :) Maar aan die maat kan ik je niet helpen ... helaas.

Tja, dan moet je verder zoeken. Campingwinkel zal zo'n ding wel hebben denk ik :yes:

Grtz,
Menno

Klein beetje vooruitgang, ik zit nog steeds in de uitzoek/verzamelfase dus het gaat nog niet zo snel.

Ik heb wel besloten om eerst geen motor voor dit model te kopen maar eerst te investeren in een mooi draaibankje waar ik weer een hoop onderdelen zelf op kan maken waaronder de benodigde draadspanners.

Hieronder de eerste zelf gemaakte huis van de draadspanner in een M3 uitvoering. Lengte van het huis is 20mm. Ben er aardig content mee hoe het voor het eerst is gelukt. Nu een goed stappenplan maken om er zo een stuk of 50 te maken :rolleyes:

We zijn dus nog wel weer even zoet, want het project messing etsen loopt ook nog steeds :rolleyes:

full

Dat zie er heeeeeeeeel netjes uit Teus!!!:thumbsup:
Hier en daar een oneffenheidje hoort erbij(het moet n.m.l niet te mooi zijn).

Ga zo door!!!

Mvgr Hans

Afgelopen zondag naar de beurs in Dortmund geweest en de benodigde materialen voor de draadspanners van de E.III kunnen scoren.

Vandaag aan de slag gegaan met de eerste proeven en ben zeer tevreden met het resultaat. Ik heb nu eerst 3 versie's uitgeprobeerd. 1 in rond 4mm messing, 1 in 4mm zeskant messing en 1 in 4mm rond aluminium. De forkends en het oog zijn gemaakt van 4mm rond materiaal.

De zeskant vindt ik persoonlijk het mooiste en de aluminium is bedoelt voor de kwadranten in de romp waar ze niet functioneel zijn en ik zodoende gewicht achter het zwaartepunt kan gaan besparen, en daar zitten tenslotte ook de meeste draadspanners.

Deze uitvoeringen zijn alle in M3 (exact volgens grote proctor tekening) maar gaan ook gemaakt worden in M2 om te kijken of dat e.v.t. beter qua schaal is. Ik heb het idee dat zo origineel wat fijner-kleiner zijn maar moet dat nog uitzoeken/nameten.

Hier de M3 uitvoeringen van vandaag.

full

Dat is gaaf werk Teus!

Wat is de breedte van de sleuf in de kop?
Hoe lang denk je erover te doen om er ca. 10 te maken?

alu-spanners voor achterin de romp is een goed idee zeg!
Scheelt idd een hoop gewicht achterin :D

Goed bezig Teus! :thumbsup:

Groeten, Ralf

Dat is gaaf werk Teus!

Wat is de breedte van de sleuf in de kop?
Hoe lang denk je erover te doen om er ca. 10 te maken?

Thnx Ralf,

De breedte is 1mm, dat is de breedte van de freesschijf die ik gebruik. Ik kan de sleuf ook 1.5 of 2mm maken want die frezen heb ik ook maar dan blijft er weinig vlees over in dit formaat. De wangen van de vork zijn nu 1.5mm en goed in proportie.

Edit: Er is ook een frees van 1.2mm te krijgen dus dat is ook nog een optie.

Een stuk of 10 moet goed lukken in een avondje in serieproductie :D

Laatst bewerkt:
Weinig nieuws. Ben alleen bezig geweest met een voorraad spanners te maken, waaronder dit model dat door Fokker op de E.III gebruikt werd.

full

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back