Ik kan weer foto's aan mijn album toevoegen, dus bij deze weer een update. De heli's zijn overgezet naar Jeti en de werkbank is weer opgeruimd, dus de F.XVIII kan weer op de werkbank staan. Maar eerst heb ik de propellers onder handen genomen. Voor de Fokker gebruik ik geen APC propeller omdat ik die er niet schaal uit vind zien. Voor mij F.VIIb heb ik Graupner propellers gebruikt, maar die zijn niet meer te krijgen. Ik heb dan nu voor Master Airscrew gekozen, die zien er kwa uiterlijk hetzelfde uit als de Graupner propellers. Kwa afwerking vind ik de Master Airscrew propellers minder mooi dan de Graupner propellers. Er zitten flinke naden op van de spuitgietmallen. Het was flink schuren om die weg te krijgen. De propeller kreeg van dat schuren wel een vezelig oppervlak. Aangezien de F.XVIII onbeschilderde metalen propellers heeft wilde ik de propellers zilver schilderen, maar ik was niet te vrede met het resultaat. De zilververf die ik heb kan een hele mooie metaalachtige glans krijgen, maar dan moet het oppervlak wel mooi glad zijn. En door het vezelige oppervlak van het schuren werd het schilderen niet mooi. Op de foto heb ik ze net weer nat geschuurd met korrel 400 om ze zo glad mogelijk te krijgen.
Het volgende plan is om de propeller te bekleden met aluminiumtape. Maar eerst heb ik de decals geprint op mijn laserprinter. Dat was bij het eerste velletje even schrikken, want die liep gelijk vast. Dat was even flink balen, koop ik een laserprinter om nog beter decals te kunnen maken, loopt het laserdecalpapier vast

. Na wat gestoei om het decalpapier weer uit de printer te krijgen, het zat nog best vast, heb ik na de instellingen voor de printer gekeken. Ik had hem nu nog op gewoon papier staan. Bij de volgende poging de printer ingesteld voor fotopapier, dat is toch ook dikker dan gewoon printpapier en het enigszins verkreukte decalvel weer zo goed mogelijk recht gestreken en weer door de printer gestuurd. Nu liep die gelukkig niet vast. Na nog wat met verschillende instellingen te spelen kom ik nu tot wel mooie resultaten.
Toen verder met het aluminiumtape. Dat ging er best mooi op. Eerst de achterkant en daarna de voorkant, waarbij het aluminiumtape iets om de neuslijst van de propeller loopt, zodat er geen randjes zijn waar de wind vat op kan hebben. Het blijft natuurlijk afwachten hoe het zich in de praktijk bij 8 a 9000 toeren houdt.
Na een uurtje doorplakken zijn alle drie de propellers van aluminiumtape voorzien.
Toen was het tijd voor de decals. Dat werkt toch wel mooi en makkelijk met een laserprinter. De decals zijn gelijk droog als ze de printer uitkomen, ik hoef ze niet te laten drogen en na het drogen eerst nog aflakken omdat anders de inkt in het water weer oplost. Ik kan ze nu ook strak langs de decal uitknippen of snijden zonder het gevaar dat toch het water weer in contact komt met de inkt, waardoor de inkt uitloopt of verkleurd.
Na het plakken van de decals heb ik de propellerbladen nog voorzien van een laagje blanke lak. Toen dit droog was heb ik de propellers gebalanceerd met behulp van stukjes aluminiumtape, geplakt op de achterkant van het propellerblad. En dit is dan het eindresultaat.
groeten kjel