Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Prachtige props Kjel :thumbsup:
Succes met de laatste loodjes van deze prachtige schaalbouw!

Groeten, Ramses
 
Op het moment gaat het rustig aan met de F.XVIII. Alle elektronica zit er inmiddels wel in, is geprogrammeerd en werkt. Ik moet alles nog wel een keer langslopen voor de eerste vlucht. Rest alleen nog het uitwegen van het zwaartepunt. Verder heb ik nog een klein schaal detailtje op de vleugels aangebracht. De hijsogen.

full


full


full


Nu zijn de koffers van mijn vliegtuigzender en helizender identiek en moet ik er inkijken om de goede koffer te pakken, dus dacht ik laat ik iets verzinnen dat ik ze makkelijk uit elkaar kan halen. Ik heb een mooie lijntekening van een F.XVIII gevonden voor op de koffer van de vliegtuigzender en een mooie lijnteken van een Hughes 300 (mijn favoriete heli) voor op de koffer van de helizender. Deze heb ik uitgeprint op transparant decalpapier en op de koffers geplakt. Ziet er leuk uit vind ik. Eens kijken hoe lang ze goed blijven, want decals zijn wel wat kwetsbaar, maar we zullen zien.

full


full


groeten kjel
 
De kinderen zijn deze middag uit spelen, dus het was mooi rustig in huis. Een mooi moment om de F.XVIII eens naar beneden te halen om hem uit te wegen. En wat ik al vermoede klopte, hij is neuslastig. Het totaal gewicht is 8460 gram, dat is bijna 1 kg hoger dan wat ik geschat had. Met een vleugeloppervlak van 84 dm2 zou dat een vleugelbelasting van 100,7 g/dm2 geven. Iets meer dan waar ik op gehoopt had, maar met die dikke vleugel moet dat geen probleem zijn en zou ik er waarschijnlijk weinig van merken.

full


Met de accu's helemaal naar achteren geschoven zou er dus 348 gram uit de neus moeten, of...

full


93 gram er in de staart bij.

full


Met de accu's zo ver mogelijk naar achteren en rechtop, zou er nog 34 gram in de staart bij moeten.

full


Het is wat minder mooi, de accu's recht op en het wordt dan geen schaal cockpit. Misschien kan ik een plaatje van een pilootje op de zijkant van de accuplakken :). In de lucht zal je er gelukkig niet veel van zien. Eerst maar eens kijken of ik de regelaars nog verder naar achteren kan krijgen , dat scheelt ook weer. Hoe minder lood er in de staart moet, hoe beter.

full


full


Er is nog iets meer werk dan ik gehoopt had, maar in de zomervakantie moet hij wel vliegen.

groeten kjel
 
Het was vanavond iets minder warm op zolder, een mooie gelegenheid om de accu's hun definitieve plek te geven. Om het zwaartepunt goed te krijgen moeten de accu's zo ver mogelijk naar achter en recht op. Hierdoor zijn ze duidelijk te zien in de cockpit, wat ik eigenlijk niet mooi vind. Hier heb ik een oplossing voor gevonden door het laatste stukje bodem van de oorspronkelijke accubak weg te zagen zodat de accu's verzonken kunnen worden. Onderaan het spant waar de accu's tegenaan komen heb ik een vuren latje gelijmd waar de accu's op kunnen rusten.

full


full


full


Nu komen de accu's niet meer boven de ramen uit en vallen ze niet meer zo op in de cockpit.

full


full


Nu de regelaars verder naar achteren plaatsen, maar daar heb ik ook al een idee voor.

groeten kjel
 
Ik ben vergeten een foto te maken waar de regelaars eerst zaten, maar ze zitten nu een stuk naar achter vlak voor de accu's. De regelaar van de neusmotor zat eerst tegen het meest rechter spant op de foto. De motorgondel regelaars zaten net voor het middelste spant op de foto, links en rechts van de accubak.

full


Het grootste deel van de vloer van de accubak heb ik niet meer nodig. Ook kon ik de motordraden voor de motoren van de motorgondels inkorten. Alles bij elkaar bespaart dat toch weer een kleine 50 gram gewicht in de neus. Ik heb ook wel wat gewicht toegevoegd, maar dat zal iets van 15 gram geweest zijn. Dus netto gezien is toch iets gewicht uit de neus. Binnenkort maar weer uitwegen en hopen dat het zwaartepunt nu op de gewenste plek zit.

full


Rest alleen nog alles nog een keer goed controleren en de gascurven programmeren, zodat ik bij knuppel half gas ook daadwerkelijk half vermogen heb. Als ik de gascurve niet aanpas heb ik bij knuppel half gas nog geen kwart van het volgas vermogen en dat heeft me al een keer een kist gekost.

groeten kjel
 
Na de aanpassingen naar aanleiding van de laatste keer uitwegen de F.XVIII opnieuw uitgewogen. Met behulp van een kruislaser is het trouwens heel eenvoudig om nauwkeurig alle benodigde afmetingen op te meten.

full


Na de aanpassingen is hij netto 10 gram lichter geworden volgens de weegschalen.

full


Het beoogde zwaartepunt ligt op 11,7 cm van de neuslijst van de wortelrib. Voor de afmetingen voor de weegschalen is dat 69 mm achter de as van het hoofdlandingsgestel. Het resultaat is:

full


68 mm. Dat is 1 mm te ver naar voren. Dat vind ik goed genoeg. Met het zwaartepunt op 11,6 mm een wortelvleugkoorde van 45 cm vertaald zich dat afgerond naar een zwaartepunt op 26% van de koorde. Dat lijkt mij een hele nette waarde om mee te beginnen.
Tevens heb ik de gascurve aangepast zodat ik bij knuppel half gas ook half vermogen heb. Verder alles nog een keer nagelopen. Dat betekend dat hij nu klaar is voor zijn eerste vlucht.

groeten kjel
 
Back
Top