fokker G1 project in 1/5 schaal

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jacques.1, 31 dec 2007.

  1. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Oei, je hebt iets verkeerd gedaan denk ik ;)
    Je hebt de linker en de rechter gewisseld, nu moet je op nieuw beginnen :celebrate:

    Maar het ziet er weer netjes uit Jacques
     
  2. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi erik ,

    maar goed dat je me hier op gewezen hebt ,was anders goed fout gegaan :(
    ben er de hele dag mee bezig geweest om dit probleem op te lossen
    kijk maar op de foto het is me gelukt dit aan te passen
    [​IMG]
    als oplossing heb ik nu de rechter verwisseld met de linker was dus een slimme oplossing (al zeg ik 't zelf):rolleyes:

    groet jacques
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ezelsbruggetje: de linker is waar de roerhevel rechts zit!

    Bij de rechter is het net andersom.

    Zo kun je het makkelijk onthouden. :teacher:

    ;)


    jan.
     
  4. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi jan

    dat zijn nog eens wijze lessen, is over nagedacht:)

    grt. jacques
     
  5. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    ik ben nu bezig met het opbouwen van de cockpit / cabine , gaat allemaal vrij vlot.
    alleen de rompspanten moeten wat aangepast worden omdat deze niet geheel op maat zijn .

    [​IMG]

    zoals je kan zien ziet er al aardig uit.

    groet jacques
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Netjes. Ziet er goed uit.

    Waar lag dat aan? Op de tekening of had je verkeerd gezaagd?

    grtz

    b
     
  7. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi, B

    het ligt aan de tekening
    ( zagen kan ik wel geen probleem ;))
    [​IMG]
    hier heb ik de vleugel ribben aan de romp gezet
    deze lopen parallel aan elkaar met een afstand van 215 m/m volgens bovenaanzicht tekening
    bij het nameten van de romp spanten zat hier nog al wat verschil in
    1 spant tussen afstand 212mm, 2 - 215mm, 3- 210mm, 4 217mm
    dit dus allemaal aangepast
    ook de uitsparingen van de langsliggers zitten niet op de goede plek in de spanten
    een spant was zelfs iets te groot

    groeten jacques
     
  8. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,


    hier weer wat nieuws over de g1
    [​IMG]

    [​IMG]
    ik heb de delen eens in elkaar gezet om na te meten of alles op de juiste plaats zit

    de instelhoek zit goed, de rompen lopen mooi evenwijdig met elkaar,
    zowel in boven als zij aanzicht
    in voor aanzicht ziet het er ook goed uit alles mooi recht :D :D
    zoals het er nu uitziet komt het wel goed :cool:


    groeten jacques
     
  9. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Dat ziet er goed uit Jacques.

    Ja een bouwmal is dan wel mooi, om de boel in een lijn te krijgen.

    Groet Jan.
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Dat ziet er weer goed uit Jacques,

    Wat bouwt dat mooi zeg zo in die bak, klasse.

    Gr. Teus
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Laat meester Jacques maar schuiven,
    dat komt wel GOEEEED! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Mooi werk man!

    Groeten, Ralf
     
  12. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    teus en ralf bedankt voor compl.......( krijg er rode wangetjes van):zon:
    en weer verder met de g1
    ik ben nu bezig met de raampjes (dat zijn er veel, lijkt meer op een serre :rolleyes: )
    de beplanking op de cabine is van 2,5 m/m balsa maar op de plaats van de ramen heb ik 2m/m gebruikt daarna van 0,6 m/m triplex een plaat met de uitsparing van de ramen gemaakt
    de gaten in de romp voor de ramen uitgesneden en deze rondom ± 3m/m groter
    als nu de triplex er op gezet is heb ik aan de binnenkant een mooie sponning voor de raampjes
    zie foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    ziet er goed uit dacht ik zo
    en nu verder met de andere kant

    groeten jacques
     
  13. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    teus en ralf bedankt voor compl.......

    UUUH.... jacques vergeet je er niet een??

    Groet Jan.
     
  14. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    sorry nou hoe kan ik jou vergeten :( en natuurlijk alle anderen ook )

    bij deze bedankt :yes:

    gr. jacques
     
  15. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    ben nu bezig met de cabine onderkant
    alle langs liggers zijn op hun plaats
    nu maar eens beginnen met de beplanking
    [​IMG]
    ook het luik van de bombay op zijn plaats wordt helaas niet functioneel :(
    de g1 is niet echt gebruikt als bomber

    gr. jacques
     
  16. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet nodig, ziet er gewoon echt mooi uit.:yes:
    Vooral het zaagwerk :D

    grtz

    b
     
  17. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    de eerste post voor 2009 van de g1

    ben al aardig opgeschoten met de beplanking van de cabine
    heb je hem mooi dicht moet je er dan weer een hoop gaten in maken :confused:

    [​IMG]

    volgens mij had fokker bij dit ontwerp nog een voorraad plexiglas liggen die op moest :rolleyes:

    groeten jacques
     
  18. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    ik ben weer wat verder met de cabine
    alle raampjes zitten er nu in , zijn er maar zo'n 27 stuks :(
    de beplanking is zover klaar.
    wel moeten nog 2 toegangsluiken gemaakt worden op de bovenkant
    en natuurlijk de cockpit
    [​IMG]

    ga nu verder met de vleugelstukken die aan de cabine vast zitten

    groeten jacques
     
  19. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    en zo moeten de vleugel middendelen er op
    [​IMG]
    als steekverbinding gebruik ik alu buis ,voor 20x30 achter 20x20
    hierin gaan dan een paar eiken / beuken stokken
    door middel van 4 (of 5)m/m draadeinden met spanners wordt de boel bij elkaar gehouden
    dit was bij de vorige sterk genoeg.


    gr. jacques
     
  20. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    ik moet nu ook eens aan de wielen beginnen om weer verder te kunnen met de twee rompen.
    hier een tekening van de echte
    [​IMG]
    voor het model wordt het ongeveer het zelfde. alleen voor het intrekken gebruik ik maar 1 cil.
    bij de vorige werkte het met 2 elektro motoren, dit is een stuk zwaarder dan op lucht
    voornamelijk door de motoren , spindels en 12v accu + de nodige elektronica
    ik ga nu kijken of het met lucht ook goed kan
    hier een schets hoe ik het in gedachten had als dit maar duidelijk is
    [​IMG]
    als cil. wil een industrie cil gebruiken van nogren / festo rond 16 met een slag van 80 m/m met een trekkracht van 12 kg
    de wielen + poten wegen ± 600 gram
    mijn vraag is nu kan dit zo gemaakt worden en is zo'n cilinder sterk genoeg ??? ik heb wijnig tot geen ervaring met retracks :confused:
     

Deel Deze Pagina