Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Pas op: komt nog een longeron bij, hè!

Geintje!!! :rofl:

Oh ja... op de foto wel, maar in het echt niet hoor. De onderste longeron zit er al aan, alleen ik heb de post nog niet af met de update. Dus dat is inclusief de beide longerons!

Okay, bij die gewichten die je noemt (en dat in relatie tot het gewicht van het deel achter de staart) is er inderdaad geen probleem.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Succes!


jan.

Dat denk ik ook. Binnenkort weer een update.
 
Gisterenavond de onderste longeron rustig aan en stap voor stap gelijmd. Het voorste deel vanwege de sterkere kromming met epoxy en een flinke lijmklem (24 uur laten zitten), de rest van de verbindingen met kleinere klemmen en houtlijm:

091-gluing-lower-longeron.jpg


De kleinere klemmen pakken het hout ook beter vast. Werkt prima zo, en zoals je ziet, de longeron volgt de gewenste kromming perfect:

092-gluing-lower-longeron-aft.jpg


En na het lijmen van alle verbindingen en hoekstukjes is dit het resultaat:

093-fuse-side-frame-raw.jpg


Volgende stap is nog wat schuren en opschonen hier en daar, het achterste blok op maat maken, en de triplex doubler voor het voorste deel van de romp op het frame lijmen (ligt al klaar op de bouwtafel, zie foto). Daarna kan ik beginnen aan de andere romphelft :D.
 
Met wat lijm en stress (wat een oppervlakte om te lijmen zeg!) de doubler op de voorzijde van de romphelft gelijmd. Past precies en mooi vlak geworden:

094-multiplex-doubler-glued.jpg


Aan de andere kant ziet het er dan zo uit:

095-outside-fuseside-frame.jpg


En daarmee is de eerste romphelft af:

096-completed-side.jpg


Alleen nog even het staartblok in de juiste vorm zagen / schuren, inclusief de longerons. Deze worden bij de uiteinden tegen elkaar gelijmd straks, dus nu alvast zo goed mogelijk in de juiste hoek (al houd ik het staartblok los, dat verlijm ik pas na het buigen):

097-shaping-tail-block-and-longerons.jpg


En als finishing touch alle lijmverbindingen opgeschoond en kleine oneffenhede vlakgeschuurd:

098-cleaned-up-front.jpg

Op naar de volgende! :banana:
 
Geen idee, maar in andere draadjes zie ik (meestal/altijd) wel foto's . . .

Zie het morgen op het werk wel!

Komt goed.


jan.
 
Ik zie ze (op het werk).

Ik zou me nergens meer mee bemoeien, maar kan het toch niet laten, want ben erg benieuwd.

Als je nu, zo, terwijl 'ie op de tafel ligt, probeert zo'n zijkant een beetje krom te buigen (zoals ze uiteindelijk naar elkaar toe gebogen moeten worden): wil dat dan een beetje?


jan.
 
Ik ga er nog even niet aan hangen, van mij mag de lijm goed drogen tot ik uberhaupt zo ver ben dat er wat gebogen mag worden. Maar kijk maar naar hoe mooi de onderste longeron gebogen is:

096-completed-side.jpg


Zoals je op de foto ziet is dat best flink, ik verwacht dan ook dat naar binnen toe buigen even goed zal gaan lukken.
 
Heb even gezocht (veel tekst!), ik geloof dat je op de longerons ook nog bewerkingen gaat toepassen voordat je de helften naar binnen gaat buigen.

Ik wacht het gewoon rustig af. :)


jan.
 
Dat gaat gewoon droog en koud gebogen heus wel lukken ... ben ik niet bang voor. Het is maar een flauwe bocht en een flinke lengte.
Eerst het voorste, rechte deel in elkaar zetten, fixeren op de bouwplank en daarna de staartzijdes naar elkaar toe buigen en vast lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het ook Henri, maar ik wil graag de spanning uit de constructie houden, dus ga wel proberen met water en stoom het buigen iets te helpen. Maar inderdaad, zoals jij aangeeft: voorste deel opbouwen en dan bouwplank maken, buigen en fixeren.
 
Ondertussen heeft Ramses hard gewerkt aan mooie nieuwe renderings van de Fokker!
(Nog wel even met het oude stabilo-ontwerp, de oplettende kijker zal wat verschil zien, dat is bekend en dat klopt ;)).

Hier een paar hele mooie platen, ik kan niet wachten tot ik zo'n foto kan nemen van de echte: :banana:

099-rendering-clean-front.jpg


Deze vind ik ook echt prachtig! Bijna zonde om die vleugels helemaal in te gaan dekken... :rolleyes:

100-rendering-clean-back.jpg


Voor de schaalreferentie eentje in het gras:

101-rendering-scale-reference.jpg


En als laatste een video van een heuse 'walk-around':

 
Inmiddels begonnen met de andere romphelft. Zal ik in principe weinig van delen, want herhaling van zetten.

Ondertussen wel research aan het doen en aan het nadenken over de cockpit... daar ben ik nog steeds niet uit. Gezien de romp (zoals DVII) en motor (zoals DVII) zou een DVII dash logisch zijn, maar die zit op een andere plaats de dash in de kit, en belangrijker: de cockpit zit echt een stuk naar achteren t.o.v. een DVII en de romp heeft op de foto duidelijk niet de uitsparing die een DVII tussen de Spandau's heeft (waar hier de windshield zit). Ik neig daarom nu wel meer naar de cockpit van de DR.1 / DVIII, zoiets dus:

IMG0022.jpg


Het blijft natuurlijk fictie, want we zullen nooit weten wat er in het prototype zat... daar is geen fotomateriaal of bewijs van voor zover ik weet.

Verder ben ik aan het nadenken over de firewall: die is qua afstand getekend voor de Valach 70 en moet voor de Roto 85 precies zijn eigen dikte naar achteren. Dat gaat niet lukken zonder heel veel onderdelen opnieuw te laseren of uit te zagen, dus zoek ik een iets pragmatischere oplossing. Simpelste idee is om een gat in de firewall te zagen en een doubler firewall er achter tegenaan... maar dan heb ik nog geen down en right thrust. Idee is nu om met bouten en afstandhouders die doubler in de goede hoek te zetten, en dan (omdat die doubler zo dicht achter tegen de firewall zit) e.e.a. verder te verstevigen met hoeklatten en epoxy. Zal er nog eens een schaaltekening van maken.
 
Het blijft natuurlijk fictie, want we zullen nooit weten wat er in het prototype zat

Nee, geen fictie. Je doet een "educated guess" zoals de Engelsen dat noemen. Je hebt geen primaire documentatie over de cockpit, dus doe je het met secundaire documentatie, waarmee je het naar zo groot mogelijke waarschijnlijkheid reconstrueert. Dat voelt beter, toch? :thumbsup:

Omdat de romp erg veel weg heeft van een D.VII en de D.VII ook qua tijd dichterbij staat dan de Dr.I, zou ik toch de D.VII instrumenten gebruiken ... met wat aanpassingen aan de vorm van het instrumentenpaneel en misschien wat aan de plaatsing van de instrumenten daarin als dat nodig is.

Hoe wilde je de instrumentplaten gaan maken en afdrukken?
 
Nee, geen fictie. Je doet een "educated guess" zoals de Engelsen dat noemen. Je hebt geen primaire documentatie over de cockpit, dus doe je het met secundaire documentatie, waarmee je het naar zo groot mogelijke waarschijnlijkheid reconstrueert. Dat voelt beter, toch? :thumbsup: (..)

Ja da's waar, dat is het ook natuurlijk... alleen ik kan nog niet kiezen welke kant ik op ga met mijn educated guess, en wat ik mooier vindt... want:

(..) Omdat de romp erg veel weg heeft van een D.VII (..)

Van buiten wel, maar aantal zaken zijn wezenlijk anders vanwege monowing, het landingsgestel zit op een andere plek, de cockpit verder naar voren, en ik mis de opening in de bovenkant van de romp, die volgens mij nodig is om op het instrumentenpaneel van een DVII te kijken! Op de foto die er wel is van de V.23 zie je dat deze opening er niet is, dat weet ik zeker. Maar als je dde romp doortrekt in deze foto (als voorbeeld even) dan kun je de meters toch helemaal niet zien als piloot!

fokker-d-vii-cockpit-PFKY9G.jpg


Met die doorlopende cockpit, is zoiets niet veel logischer dan (ik weet dat dit een moderne replica is en de instrumenten niet kloppen, maar het gaat om het dash):

upload_2019-12-7_12-19-51.jpeg


(..) en de D.VII ook qua tijd dichterbij staat dan de Dr.I, zou ik toch de D.VII instrumenten gebruiken (..)

Dat betwijfel ik ook... volgens deze bron: http://www.dutch-aviation.nl/index5/Military/index5-1 V23.html is de eerste vlucht in 1918. Net als de DVII (begin 1918) en de DVIII (midden 1918). Hij heeft gevlogen in april 1918 volgens https://www.fokker-history.com/en/de-v-serie#DeV-XXIII.. dus volgens mij kun je daar weinig aan afleiden. En de DVIII wordt weer vaak met een DR.1-achtige cockpit afgebeeld.. (die overigens volgens mijn informatie uit medio 1917 komt).

Edit: ik kom nu ook wat redelijk authentiek uitziende DVIII cockpits tegen waarbij nauwelijks meters te zien zijn en helemaal geen (houten) dash... vind het echt lastig onderscheid te maken tussen authentiek en iets modernere replica's met andere interpretaties. All in all vind ik die ronde houten dash boven de framebuis wel veel mooie en beter zichtbaar voor mijn model

(..) hoe wilde je de instrumentplaten gaan maken en afdrukken?

Ik heb hele mooie info uit het draadje van Teus op RCSB (zijn DVII) over instrumentplaten. Ik denk dat ik e.e.a. op hoge resolutie ga laten printen en achter een hardplastic folie in een 3D instrument ga plaatsen. Maken van styreen denk ik. En dan een mix van DVII en DVIII instrumenten in een beetje dezelfde layout als een DVII?
 
Back
Top