Nu de rompzijdes klaar zijn ben ik met de voorbereidingen begonnen voor het opbouwen van de romp. Voordat ik de romp kan gaan lijmen moet ik nog een hoop kleine dingen doen en / of aanpassen:
- de longerons op maat zagen, in de juiste hoek, en met een uitsparing voor TS1
- het staartblok verder in vorm zagen en schuren, en daarna verlijmen
- de gaten voor de vleugelbuizen in de rompzijdes vergroten, deze zijn nu uitgesneden op de maat van de vleugelbuis, maar ik wil de hoes ook door laten lopen in de romp - deze stap ga ik ook gebruiken om met behulp van de vleugelbuizen de rompzijdes perfect op elkaar uit te lijnen (als de rompgaten ook maar een paar tiende millimeter verschillen hangt mijn vleugel flink scheef met een spanwijdte van 3 meter...)
- de firewall aanpassen voor de langere motor, en indien mogelijk ook direct domping en zijwaartsstelling inbouwen
- de box voor om de vleugelbuis in de romp uitfrezen zodat de vleugelbuishoes hier ook in past
- de tabjes van een aantal onderdelen wat dunner frezen zodat ze in de uitsnede in de romp passen (in verband met de imperial naar metric conversie)
- een jig / fuse box bouwen om de romp in uit te lijnen tijdens het lijmen (ik denk aan 24-uurs epoxy voor de belangrijkste formers, dan heb ik alle tijd om op m'n gemak de romp recht te krijgen en de vleugelbuizen mooi horizontaal)
Maar voor dat het zover is, wilde ik graag weten hoe de passing is en hoe het uit zou zien, dus hier een eerste testje zonder lijm. Kan niet wachten om de romp verder op te gaan bouwen!
Maar eerst zoals gezegd o.a. het staartblok verder in vorm. Ik heb ze door het met de hand schuin afzagen door de laagjes balsa heen, voorzien van een dun toplaagje balsa, dat ziet wat mooier uit en dan heb ik straks nog iets meer materiaal voor het op maat schuren na montage:
Hier zag ik al even tegenop, de onderste longer heeft een nogal ingewikkelde vorm, met een dubbele hoek als einde (i.v.m. het buigen en de ronding) en een schuine uitsparing die niet haaks op de longeron zelf ligt:
Waarom deze uitsparing? Omdat TS1 in het staartblok ligt in een hoek - straks komt door het buigen van de rompzijkant TS1 precies recht te liggen in het midden van de romp. Aan dit onderdeel zal straks de 'tail skid' scharnieren, en door zijn dikte en positie loopt hij dwars door de longeron heen. Een heel gepuzzel, maar het past uiteindelijk mooi:
En dat keer twee.. ben nog niet helemaal blij met de onderste op deze foto, maar de uitsparing zitten in ieder geval op dezelfde plek. Op de achtergrond links nog 1 longeron te gaan om op maat te maken, en rechts op de achtergrond een leuk detail van de bouwtekening