Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

... en op die laatste foto uit mijn vorige post zie ik ook het glaasje terug voor de piloot tussen de Spandau's, dat op de foto van het origineel ook te zien is :rolleyes:
 
Wat vind je van mijn redenering qua paneel en referenties?

Ik zie dat je onderbouwt redeneert en dat is goed. :thumbsup: Ik heb nu geen tijd om er helemaal in te duiken, maar ... als je maar instrumenten van een Fokker uit dezelfde periode neemt en die ongeveer plaatst zoals je bij andere instrumentpanels ziet, dan moet je goed zitten. De vorm van het panel moet je maar doen zoals het goed lijkt.
 
Thanks Henri! Begrijp dat je geen tijd hebt om hier helemaal in te duiken, maar waardeer je meedenken enorm! (en alle mooie tips :)).

Ik ga een opzetje ontwerpen zoals je aangeeft (juiste instrumenten, geplaatst op panel naar eigen inzicht), en dan eerst hier het ontwerp delen voordat ik het ga bouwen.
 
Na een e-mailwisseling met Teus nog een nieuw inzicht opgedaan dat mijn keuze voor de cockpit wat meer richting geeft! Wat ik mij niet besefte, is dat (logischerwijs) de bediening van de betreffende motor van de kist een sterke invloed heeft op het instrumentarium. De DR.1 en DVIII delen dezelfde rotary motor, die zijn kennelijk veel gemakkelijker in gebruik en bediening dan de Mercedes van de DVII (of de V.23 dus). Dat motor en bediening samen gaan lijkt me logisch. De V.23 moet dus dezelfde instrumenten nodig gehad hebben als de DVII. Ik ga er eens over nadenken dus hoe ik de kit zo kan aanpassen dat ik een DVII instrumentenpaneel kwijt kan.

Of ik echt los ga met de schaaldetails weet ik nog niet (in de cockpit). Mijn cockpit zit ver naar achteren t.o.v. een DVII en extra gewicht is dus niet gunstig voor het zwaartepunt. Daarnaast ga ik me denk ik ook beperken tot wat redelijkerwijs zichtbaar is. Ik denk dash, yoke en throttle. Kompas, luchtpomp en bediening richtingsroer twijfel ik over. Uiteraard wel een full body pilot en stoel.
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt goed!
Nog wat over de plaatsing van instrumenten ... het was gebruikelijk om de instrumenten niet 'rechtop' in het panel te monteren, maar zo gekanteld dat de gewenste waarde bovenaan stond. Normaal stonden die wijzers dan recht omhoog en zo kon de piloot tijdens het vliegen met één snelle blik zien of alles in orde was.
 
Mooi he? :-)

Ondertussen al aardig op weg met de tweede romphelft... bovenste longeron op maat en gelijmd, onderste longeron gebogen, bijna alle balsa delen op dikte geschuurd en over de helft met de dwarslatten:

102-left-fuse-side-in-progress.jpg
 
Driedubbele update coming up! :)

Na wat avonden zagen en puzzelen zijn alle onderdelen voor de andere rompzijkant op maat:

103-left-cross-beams-cut.jpg


Ik lijm de dwarslatten op dezelfde wijze aan de longerons, met Aliphatic en lijmklemmen, maar nog zonder de verstevigingsdriehoekjes:

104-gluing-cross-beams.jpg


De reden daarvoor is dat zonder die hoekjes er nog enige beweging in het frame zit, en ondanks het zo nauwkeurig mogelijk volgen van de tekening houd je altijd minimale verschillen. Mijn truc is om, voor het lijmen van de onderste longeron, de andere zijkant er met klemmetjes overheen te klemmen. Dat brengt het nieuwe rompdeel in exact de juiste positie voor het lijmen. Uiteraard, niet zichtbaar op de foto's, heb ik het frame een aantal keer eraf gehaald om met een schuurpapiertje alles mooi gelijk op maat te brengen, alvorens ik ben gaan lijmen:

105-gluing-lower-longeron-over-otherside.jpg


En zoals je ziet, de rompdelen passen nu perfect op elkaar:

106-matching-up-sides.jpg


En zo op identieke wijze naar achteren toe gewerkt, alles stap voor stap vastlijmen in de juiste positie:

107-gluing-aft.jpg
 
En dan, na het drogen, alles omgedraaid en op dezelfde wijze vastgeklemd om de delen weer goed uit te lijnen:

108-flipping-frame-for-reinforcements.jpg


Om vervolgens de rompzijkant in de juiste vorm te fixeren met de driehoekjes:

109-gluing-reinforcements.jpg


Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat ik ook de uitlijning kan controleren en aan kan passen waar nodig met de driehoekjes aan de andere kant, zodat ik zeker weet dat ook de dwarsbalken in de romp mooi recht komen te liggen:

110-checking-alignment.jpg


Alle driehoekjes zitten op hun plek (de grote ply doubler zit nog niet vast, enkel ter uitlijning):

110-frame-fixed.jpg


En nu het frame stabiel is (met die driehoekjes erop) kan ik ook de voorzijde nalopen. Het valt niet op, maar dit zijn twee frames op elkaar... niks meer aan doen!

111-front-side-matches-up.jpg


Dus kan de ply doubler erop, na het lijmen en rondom vastzetten heb ik uiteraard met veel gewicht de plaat in het midden aangedrukt. Ook heb ik hier weer het andere rompdeel gebruikt als referentie tijdens het lijmen:

112-gluing-doubler.jpg
 
Na het lijmen van de doubler het nieuwe rompdeel weer omgedraaid voor de laatste finishing touches. Wat is het toch genieten als alles zo mooi past:

113-love-that-fit.jpg


De voorzijde van het tweede rompdeel, misschien nog wel strakker gelukt dat de eerste:

114-side-finished.jpg


En terug op elkaar geklemd om de laatste kleine oneffenheden of verschillen gelijk te schuren:

115-final-sanding-of-sides.jpg


En ziehier het resultaat! Twee perfect matchende rompdelen. Heb veel aandacht besteden aan het nu al goed uitlijnen van de gaten voor de vleugelbuizen en alle voorgesneden uitsparingen voor de formers, dat scheelt me straks veel gepuzzel als het goed is...:

116-sides-finished.jpg


En nog een keertje op elkaar om de uitlijning te controleren, aan de voor-:

117-sides-close-up.jpg


.. en achterzijde:

118-sides-close-up.jpg


Ik kon het niet laten alvast wat te dromen, hij vliegt al bijna... niet? :-)

 
Nu de rompzijdes klaar zijn ben ik met de voorbereidingen begonnen voor het opbouwen van de romp. Voordat ik de romp kan gaan lijmen moet ik nog een hoop kleine dingen doen en / of aanpassen:
  • de longerons op maat zagen, in de juiste hoek, en met een uitsparing voor TS1
  • het staartblok verder in vorm zagen en schuren, en daarna verlijmen
  • de gaten voor de vleugelbuizen in de rompzijdes vergroten, deze zijn nu uitgesneden op de maat van de vleugelbuis, maar ik wil de hoes ook door laten lopen in de romp - deze stap ga ik ook gebruiken om met behulp van de vleugelbuizen de rompzijdes perfect op elkaar uit te lijnen (als de rompgaten ook maar een paar tiende millimeter verschillen hangt mijn vleugel flink scheef met een spanwijdte van 3 meter...)
  • de firewall aanpassen voor de langere motor, en indien mogelijk ook direct domping en zijwaartsstelling inbouwen
  • de box voor om de vleugelbuis in de romp uitfrezen zodat de vleugelbuishoes hier ook in past
  • de tabjes van een aantal onderdelen wat dunner frezen zodat ze in de uitsnede in de romp passen (in verband met de imperial naar metric conversie)
  • een jig / fuse box bouwen om de romp in uit te lijnen tijdens het lijmen (ik denk aan 24-uurs epoxy voor de belangrijkste formers, dan heb ik alle tijd om op m'n gemak de romp recht te krijgen en de vleugelbuizen mooi horizontaal)
Maar voor dat het zover is, wilde ik graag weten hoe de passing is en hoe het uit zou zien, dus hier een eerste testje zonder lijm. Kan niet wachten om de romp verder op te gaan bouwen!

119-fuse-mock-up.jpg


Maar eerst zoals gezegd o.a. het staartblok verder in vorm. Ik heb ze door het met de hand schuin afzagen door de laagjes balsa heen, voorzien van een dun toplaagje balsa, dat ziet wat mooier uit en dan heb ik straks nog iets meer materiaal voor het op maat schuren na montage:

120-tail-block-capped.jpg


Hier zag ik al even tegenop, de onderste longer heeft een nogal ingewikkelde vorm, met een dubbele hoek als einde (i.v.m. het buigen en de ronding) en een schuine uitsparing die niet haaks op de longeron zelf ligt:

121-lower-logeron-cutout.jpg


Waarom deze uitsparing? Omdat TS1 in het staartblok ligt in een hoek - straks komt door het buigen van de rompzijkant TS1 precies recht te liggen in het midden van de romp. Aan dit onderdeel zal straks de 'tail skid' scharnieren, en door zijn dikte en positie loopt hij dwars door de longeron heen. Een heel gepuzzel, maar het past uiteindelijk mooi:

122-fitting-tail-block.jpg


En dat keer twee.. ben nog niet helemaal blij met de onderste op deze foto, maar de uitsparing zitten in ieder geval op dezelfde plek. Op de achtergrond links nog 1 longeron te gaan om op maat te maken, en rechts op de achtergrond een leuk detail van de bouwtekening :)

123-longerons-almost-there.jpg
 
Back
Top