FokkerDVII Ornithos bouwproject 2018/2019

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tjarko, 20 sep 2018.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Wow mooi!
     
  2. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Even een korte toevoeging over het inbouwen van de 4-takt motoren.

    Frame is wel erg zwak en motorschot staat heel ver naar voren. Uitgemeten voor een niet al te grote elektro motor. Dus zaag erin en een hoop verstevigen.

    [​IMG]

    Boven en onder een dik spant erin. Meteen een hoop stevigheid voor de bevestiging van het landinggestel.

    [​IMG]

    Voor de uitlaat is een haakse bocht nodig. Gemaakt van M10x1 busje (van de Hornbach)
    [​IMG]
    [​IMG]

    En klaar ;-) (= vergeten om tussentijds nog extra foto's te maken). Motorschot staat iets naar rechts en naar beneden. Eventueel later nog ringen toevoegen als nog meer hoek nodig is.

    [​IMG]

    Proefdraaien om te kijken hoe het frame zich houdt.



    Beweegt wel veel. Was al van plan de zijkanten te beplanken en ga dat zeker doen.
    Motor en alles er weer uit om verder te kunnen werken zonder zooi in de motor te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2018
    AER en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Joh niet zo handig; motor laten lopen op een onbehandelde romp....
    Straks plakt de folie niet meer lekker

    Zijkanten goed idee
     
  4. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Daar was over nagedacht. Daarom staat uitlaat haaks / dwars. Romp is keurig schoon gebleven.
     
    femmo vindt dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Welke dikte is het motorschot Matthijs? Lijkt 8mm oid. Misschien nog steeds wat aan de dunne kant. Wel mooi dat proefdraaien. Heb je nog volgas getest?
     
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Dinsdag was weer bouwavond. Nu met 4 man!
    20181016_204901.jpg
     
    AER, MicropropSport, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk heren! :thumbsup:

    Deze past hier net zo goed als bij ons:



    Bouwze!

    Groeten, Ramses
    .
     
    AER en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Kleine update van mijn voortgang.

    Luzenge patroon aan het uitproberen. Besloten te gaan voor de versie met 4 kleuren ipv 5.

    Romp bekleed. Dan dun glasvezel erop. Dit als ondergrond voor het schilderen van de lozenge.[​IMG][​IMG]
     
    AER, femmo, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Wat een mooi filmpje Ramses! Vliegt zo mooi rustig en langzaam in het echt.
    En Matthijs ook heel goed bezig.
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Vanavond erg rustig, enkel wat oratex op de staartvlakjes gezet.
    Wrl fijn spul, maar het krimpt niet symmetrisch. Dus aan re raden om het spul er symmetrisch op te zetten boven en onder. Dan blijven de roertjes mooi vlak.
    20181023_211027.jpg
    Mijn bouwplank was de enige vanavond, nog niet genoeg winter voor een winterproject?
    20181023_223347.jpg Alles in olive-drab. Er moeten nog oranje stippen op en een wit registratie nummer.
     
    AER, MicropropSport, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk weer Tjarko!
    Inderdaad de "weefrichting" aan boven- en onderzijde gelijk houden bij de Oratex.
    Mooie kleur groen, dat "olive drap"... ook goed voor onze S.E.5.A.`s trouwens!

    Gaaf dat je ook een NL Fokker D.VII maakt! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Vanmiddag de ondervleugel verder afgemaakt en bekleed.
    Ik heb er wat extra balsa stukjes ingelijmd, daar waar gaten doir de folie komen voor vleugelstruts en bout.
    20181027_161644.jpg
    Ook midden voor zitten dubbele ribben waar uiteindelijk nog houtjes in moeten. De folie zit dan nog maar heel marginaal vast vermoed ik. Nu dus 5 mm balsa als extra hechtvlak.
    Alles moet uiteraard netjes glad geschuurd en ook de bruine laser laag moet er helemaal af voir een goede hechting.
    20181027_170039.jpg
    Folie heb ik in een stuk gedaan. Mooi om de ronde voorlijst stok getrokken.
    Eerst op de achterlijst vastgezet, met oneindig veel kleine flapjes..
    20181027_173203.jpg
    Dit werkt prima zo, tippen op de zelfde manier.
    De bovenzijde heb ik niet die inkepingkjes gemaakt, maar de folie met ca 3 mm overlap om de rand proberen te strijken. Overlap zit op de onderzijde en valt dus niet op. Dit ging eigenlijk niet goed. Had het beter kunnen inknippen.
    Verder is de vleugel heel torsieslap. Ben benieuwd hoe dat vliegt.
    20181027_191420.jpg
    Nu de bovenvleugel.. moet nog geschuurd, en het is nu niet meer lekker in het zonnetje buiten zitten zoals vanmiddag helaas.
     
    AER vindt dit leuk.
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    De bovenvleugel was toch wat meer werk. Nog wat extra versteviging bij de rolroerservos gelijmd. En ook de vleugelbevestigings punten leken me erg zwak, zeker als er een zware 4takt op komt.
    20181027_214151.jpg
    Vleugel montage punten al opgedikt. De voorste komt nog 3mm triplex op, en de ribben krijgen een laagje triplex. Ik vind het jammer dat de ribben en webbing hier zijn uitgehold, die gram die je daarmee bespaard weegt niet op tegen de verzwakking van deze zwaar belaste punten. Nu verstevigen is veel zwaarder.
    20181027_215817.jpg hiet staat alles te drogen, incl rib verstevigingen.
    20181027_220050.jpg
    Er lijken vierkante stukjes hout op tekening te staan die niet in de kit en bouwbeschrijving voorkomen. 4 platte stukjes 3 of 4 mm populieren triplex op deze plaats is voor de electro versie een simpele en lichte oplossing.
    20181027_222158.jpg
    Rolroer servo versteviging en vlees voor servo schroefjes.
    20181028_124300.jpg
    Alles gladgeschuurd en 2 touwtjes er ingeplakt met plakband om later de servo kabeltjes door de vleugel te trekken.
    20181028_141911.jpg
    Folie er op. Nu alles netjes in kleine flapjes ingesneden bij de achterlijst, dan gaat het makkelijk.
    20181028_141924.jpg
    Zo liggen de flapjes nu om de achterlijst. Dit zit aan de onderzijde zodat het weinig opvalt.
    20181028_150243.jpg
    Rolroeren ook nog even gedaan op dezelfde manier. Camera is even de kleur kwijt...
    De rolroer scharnier sleuven zijn al voorgesneden, en best makkelijk terug te vinden, zitten netjes in het midden.
    20181028_173639.jpg
    De staartvlakjen daar moet je zelf de scharniersleufjes nog in snijden. Ik heb 2 laagjes 2.5 mm balsa weerszijden aan een dik breekmes gelijmd. Dan zit je mooi centrisch in de 5.2mm dikke roeren, met folie er op.
    De scharniertjes gaan er zo mooi in, alles perfect in lijn. Gereedschapje is te leen voor de andere bouwers.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
    AER en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Van de ander club bouwers die al ver zijn met de romp hoor ik dat daar ook wat extra ondersteuning van de stuurdraad buisjes handig is. Extra spantje oid.
    IMG-20181028-WA0001.jpg
    Zo is de aansturing een stuk stijver.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Update van mijn vorderingen.

    Lozenge patroon in wording. Veel werk, maar gaat gestaag. Afplaktape van de action.

    [​IMG]

    Linkerzijde gereed!!!! Begin gemaakt van de afneembare top van de romp.

    [​IMG]

    Volgens mij gaat dit mooi worden ;-)

    Groet Matthijs
     
    AER, Vlcjeroen, Bart83 en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Heeel mooi!
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Het verslag ligt erg achter bij de realiteit. Vorige week heeft de eerste fokker gevlogen, zij het met wat moeite. Ik was er zelf niet bij, maar van horen zeggen dat de stabiliteit marginaal is. Helaas wat onderstel schade. Goed opletten op het zwaartepunt. En voldoende motor domping.
    IMG-20181104-WA0001.jpg
    Bouwen
     
    AER, blaauwen en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Ik ben nog steeds bezig met motor inbouw.
    20181111_132012.jpg
    10mm balsa plank met 12x10mm eiken balkjes er in. 3 graden domping gemeten, lijkt veel meer. De motorplank stat echt heel schuin. Prop evenwijdig met gvk motorkap voorzijde.
    20181111_132020.jpg
    Alles even vastgezet met ca lijm. Wordt nog verder verstevigd en met epoxy gefixeerd.
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Nu de motorplank op zn plek zit moet die nog echt stevig met de romp worden verbonden. Ik ga er 0.4mm triplex op zetten, maar eerst moet de motorplank flush met de zijkanten worden. Alle uitsparingen in de vakwerkromp worden opgevuld met balsa strookjes en uiteindelijk glad geschuurd.
    20181111_173323.jpg
    Verder wil een dicht compartiment maken van de motor en tank ruimte. Er morten dus wat spantjes in, in de complexe romp structuur. Veel kleine stukjes.
    20181111_173332.jpg
    Hier het schot achter de tankpositie. Er moet nog een bowdenkabel voor gas aansturing door.
    20181113_211514.jpg
    Aanbrengen van triplex zijden, de achterste zit er hier op, met de strijk methode. Eerst romp dik insmeren met witte houtlijm. Triplex er en op en weer af en houtlijm daarop ook goed uitsmeren. Dan na 15 min drogen de delen op elkaar leggen en met een strijkbout vaststrijken. Toen even de bodem dichtgemaakt als op de foto, gelijk geschuurd en 2e triplex er op. Dat was dinsdag avond op de club.
    Vandaag verdergewerkt met hoogte en richtingsroer aansturing.
    20181114_161125.jpg
    Ik gebruik de meegeleverde buisjes en staaldraad. De quicklinks en staartvlak heveltjes heb ik vervangen door steviger spul.
    De bowdenkabel buis heb ik op meerdere punten extra ondersteund.
    20181114_161132.jpg voor richtingsroer heb ik het daarna soortgelijk gedaan.
     
    AER vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina