FokkerDVII Ornithos bouwproject 2018/2019

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tjarko, 20 sep 2018.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Laatste plaatje vanavond.
    20181114_225604.jpg
     
    AER, serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Verder met motor compartiment. De verbouwing naar 4 takt is best een klus. Aanpassen van de motorkap en romp deksel gaat in kleine stapjes. Aan de voorzijde is de bevestiging van de rompdeksel weg, hier moet wat nieuws komen.
    De uitsparing voor de motor is ook best fors, plastic dummy motor heb ik zo ver mogelijk naar achteren geplaatst.
    20181117_124016.jpg
    Onder de motorplank zat nog een zeer grillig gevormde ruimte waar makkelijk restjes brandstof en olie kunnen verzamelen. Dit stuk dus ook maar dichtgeplakt met stukjes balsa.
    20181117_124025.jpg gaatje door de romp zijkant om de sproeiernaald te bedienen. Er kan een stukje 2mm staaldraad in als verlenging. Klein inbusschroefje en 2mm gaatje zitten al in de originele naald! Geweldige motor die Saito.
    Iets later heb ik nog een extra gat gemaakt voor de gloeiplug externe aansluiting. Niet op deze foto.
    20181117_124040.jpg Rompdeksel verlijmd met het inwendige houten frame met ca. Dat lijmt goed op het plastic. Rechts voor zie je het nieuwe lipje waar de deksel onder valt. De andere is niet zichtbaar maar zit nog wat meer naar voren.
    20181117_124158.jpg
    Even passen... de mororkap ziet iets meer naar boven om ruimte te maken voor de kleppendeksels.
    20181117_124207.jpg
    Ik hoop dat dit voldoende ruimte is om de koellucht langs de motor te krijgen. Geen ervaring met 4 takt, dit is mijn eerste.
    20181117_144253.jpg
    Motor en tank ruimte afgelakt met lamineerepoxy, zwart ingekleurd. Erg blij met de zwarte kleur, dan vallen al die balsa vulstukjes niet meer op, je kunt perfect zien of je elk hoekje en gaatje geraakt hebt, en het ziet er wel mooi uit.
    Ik denk dat de romp nu klaar is voor folie en afmontage.
     
    AER vindt dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Verder met het onderstel. De wielen zijn niet erg schaal, moeten eigenlijk dicht zijn. Ik wilde er 0.4mm triplex schijfjes op zetten, maar dat is te stijf of ze een beetje conisch te zetten. Toch maar knutselkarton met oratex. De triplex schijfjes kon ik nog gebruiken aan de binnenzijde, waar de wielen vlak zijn. Is niet schaal, maar anders is de as te kort.
    20181117_225717.jpg
    Een wiel klaar, andere met onderdelen. Lijmen met cyano acrylaat werkt goed op de plastic wielen.
    20181117_231240.jpg
    Onderstel even inelkaar gestoken.
    20181117_231352.jpg
    Begint al ergens op te lijken.
     
    AER, E.hof en blaauwen vinden dit leuk.
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Vandaag de romp bekleed. En stabilo en kielvlak verlijmd.
    20181118_170032.jpg
    Het richtingroer was helemaal verdraaid nadat ik het Oratex er in verschillende richtingen had opgestreken. Krimpt blijkbaar assymetrisch.
    Dus er afgehaald. Hout bleef even krom, maar na 30 min toch weer recht geworden. Met Oratex symmetrisch er op weer helemaal netjes.
    20181118_150309.jpg
    Vanmiddag nog krom.
    20181118_170046.jpg
    Nu weer recht.
    Straks vastzetten als stabilo epoxy hard is..
     
    AER vindt dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Laatste plaatje van vandaag.
    20181118_174126.jpg
     
    AER, matthijsfh, E.hof en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk Tjarko! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Fokker nr2 is door de eindmontage. Nog een hele boel kleine dingen te doen, maar het lijkt net echt zo. 1800 gram.
    20181121_223943.jpg
    Geen goede plek voor een foto...

    20181121_224022.jpg

    De getordeerde vleugels worden zo weer mooi recht.
    Zwaartepunt ligt op de hoofdligger van de bovenste vleugel, 12 mm voorlijk t.o.v de opgegeven 77 mm. Is te compenseren met ontv accu in de staart(40 g LiFe). Maar dit lijkt me prima voor de eerste vlucht.
     
    AER, ramses, MicropropSport en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Een van de vele klusjes, servo kabels langs de vleugelstruts routen.
    Even de pinnetjes uit de servostekker gewipt. Dan gaat het net door een 6mm oid krimpkous. Kabeltje een stukje zwart geverfd. En ook het schroefpunt in de romp een beetje opgedikt met 3mm triplex.
    20181122_221206.jpg
    Nog niet zwart geverfd op de foto...
     
    ramses, MicropropSport en blaauwen vinden dit leuk.
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Inspiratie voor het kleurenschema wordt de 256...
    https://goo.gl/images/8kYq7H
    Even kijken of dit plaatje zichtbaar wordt.
    De link werkt maar je moet er even op klikken.
    Ik ga er wel nummer 294 op zetten, want dat is de oudste echte kist die ik zelf heb gevlogen, K8..., en nummer zit in vergelijkbare reeks als de LVA fokkers.
    Eigenlijk moet de vleugelonderzijde dan blauwgroen.. ook fijn voor contrast, nog even over denken, veel verf = gewicht.
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Lekker werkje op een regenachtige middag.
    20181201_155154.jpg
    Van egaal rose naar een echte piloot.
    Afstand schaal, op heeele grote afstand.
     
    AER en ramses vinden dit leuk.
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Kleurtjes op de vleugel en zo.
    Wordt wel mooi, maar wit dekt niet in een keer op de donkergroene oratex.
    Dus de romp moet nogeenkeer wit en rood.
    De vleugels heb ik eerst wit voorgelakt.
    20181201_220653.jpg
    Eerste laagje.
    20181202_144202.jpg
    Vleugels voorgelakt.
    20181202_215718.jpg
    En met 1/3e echte wit, iets meer gebroken wit.
     
    ramses, Q Brand en matthijsfh vinden dit leuk.
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Nog wat kleine klusjes.
    Vleugelsteunen zwart gemaakt met ingekleurde epoxy en meteen 25 grams glasmatje er op.
    20181204_203505.jpg
    Is net even steviger.
    En vanavond op de club de machinegeweren gestickerd en geverfd, mag nog een beetje verouderd worden.. 20181204_220104.jpg
    Blijft een leuk projectje.
     
    ramses, mig 3, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Echt bouw weer vandaag. Vleugel schilderwerk is klaar.
    20181208_105257.jpg
     
    AER, ramses, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    En cijfers op de romp, nog in de grondverf.
    20181209_173256.jpg
     
    AER en ramses vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Tjarko, hij wordt gaaf!! :thumbsup:
    294 toch uit de hand geschilderd? Klasse gedaan!
    Dat lichtblauw aan de onderzijde, inderdaad pietsie extra gewicht,.. wel erg fraai!

    Twee LVA Fokker DVII`s op de club... dat wordt een keertje formatievliegen!! :)

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Dit is voorlopig het laatste plaatje.
    20181211_205514.jpg
    Er moeten nog wat kleine dingen gebeuren, maar die zijn redelijk onzichtbaar. Besturing afstellen, tank aansluiten, schakelaar, motor olie afvoer buisje, 2k lak.
    Hopelijk vervolg met vliegende plaatjes.
     
    AER, Ariel, blaauwen en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Vanavond weer een stapje dichter bij een vliegende fokker. Matthijs had nog een bijna volle bus 2k lak "over" en beschikt over een verwarmde garage. De romp geheel in de 2k lak gezet!. Echt fijn zo,n bouw team, want dat zou bij mij thuis niet lukken, geen ruimte waar ik kan spuiten.
    De oracover wordt netjes gevuld door de lak. En de humbrol verf is ook mooi gebleven, lang drogen is hier de oplossing.
    20181219_210638.jpg
    Zie je het verschil? Vleugeltip is niet gelakt, vanwege het gewicht.
    20181219_210649.jpg
    Motorkap, rompdeksel en piloot moeten nu olie en brandstof bestendig zijn.
     
    haddo003 vindt dit leuk.
  18. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Prima weer en gelegenheid om weer verder te bouwen. 4t zit erin. Nu kap afwerken en landingsgestel definitief vast zetten.[​IMG][​IMG][​IMG]
     
    AER, tjarko, coen_l en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Vandaag was de grote dag voor mijn Fokker. Na de traditionele oliebollen op de club tijd om de motor voor de eerste keer in de D7 te starten. Ondertussen had ik alle spulletjes om fijn met een 4takt te werken verzameld, zoals een gloeiaccu, startmotor, brandstof pomp om te tanken en een riem om de staart vast te binden.
    Motor starten ging prima, beetje te rijk maar verder goed.

    Even checken of het filmpje werkt. Ik was bezig met stationair toerental. Te laag is eng want als hij afslaat haal je het veld niet, maar met teveel gas kom je niet aan de grond.
     
    Santman vindt dit leuk.
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Daarna het veld op voor de eerste start. Altijd erg spannend, zeker omdat mijn voorganger niet zonderschade dit wist te volbrengen. En er was natuurlijk volop publiek.

    Zoals je ziet kwam de kist te vroeg, met weinig snelheid van de grond en ging meteen linksaf richting de enige andere vlieger op het veld, aii. Gelukkig stuurt hij goed.
    En duidelijk een pylon vlieger aan de knuppels. Alsmaar laag en linksom.
    Ik hoefde nauwelijks te trimmen. Uitslagen zijn als op de bouwbeschrijving. Zwaartepunt ligt iets verder naar voren, precies op de hoofdligger van de bovenvleugel.
    Met deze uitslagen vliegt de kist redelijk gevoelig maar kun je wel lekker loopings en rollen vliegen. Met dual rate op 60% vliegt het lekker rustige rondjes. De Saito stond nog erg vet afgesteld, niet echt power over.
    Landen is uitdagend om netjes te doen, de kist springt snel weer op, en zijwind is lastig. Korrigeren met richtingsroer is gevoelig, die mag in start en landing wel wat minder uitslag. Maar voor mooie stall-turns is vol rudder heel fijn.
    Overtrek is heel goedmoedig, nauwelijks overtrek te noemen, zakt enkel wat door. Met knuppel neutraal vliegt hij meteen weer.
    En nu op naar de landing..

    Niet mijn mooiste, maar alles nog heel.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2018
    AER, Santman, Bart83 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina