Ford LN8000

hallo,
zoals ik een tijdje terug al heb laten zien, zal de bouw van de Ford LN8000 (Ford LN8000-topic starten,
de laatste dingetjes zijn besteld, en zal waarschijnlijk aankomende week geleverd worden.
het gaat dan vooral om wat plaatmateriaal styreen...

wat ik op het moment heb liggen aan onderdelen is toch veranderd dan in het "info gevraagd topic",
zo gebruik ik toch eerst een compleet chassis, wat ik van een medeforummer heb overgenomen inclusief vering...
aangezien ik de assen en wielen al had liggen kon dat mooi als rollend frame gebruikt worden....
ik heb dus liggen:
* gearbox
* 4x2 chassis
* vering
* assen
* wielen
* 2 meter chassisbalken (voor het definitieve chassis)

het plan:
de cabine bouwen op het standaard 4x2 chassis van een tamiya truck,
daarna alleen alle benodigde gaten overnemen op een nieuw chassis,

allereerst had ik de foto's al op goed formaat uitgeprint.
en heb er vervolgens even wat hulplijnen op gezet.

vervolgens alle delen van de grill opgemeten en nagetekend op een stuk ruitjespapier. (met pen, later bleek hij toch erg hoekig na het tekenen van de wat de grill moet worden en een poging om dan de hoeken rond te tekenen wordt lastig, toch moeite doen om een potlood te vinden volgende keer

vervolgens de foto van de zijkant erbij gepakt en bepaald hoe de neus opgebouwd gaat worden, het plan is om het getekende deel 2x te maken en deze op een bepaalde afstand van elkaar te zetten, helaas kan dat niet omdat de neus naar voren toe smaller en lager word....(daar heb ik wat op gevonden).
dus na een aantal verschillende lijnen zetten van waar deze 2 stukken zouden kunnen komen toch gekozen voor de voorste lijn bij de bumper en de achterste om deze tegen de cabine te kunnen plaatsen. (afgekeken van cor met de retro autobus).
maar dan loopt de motorkap en de zijkant van de neus recht, dat hoort niet, dus opgemeten hoeveel hoger hij achter is dan voor.....dat bleek een centimeter te zijn.....dus op de door mij gemaakte tekening met stippellijntjes het verschil erbij getekend,
ook in de zijkant zit een halve centimeter breder per kant, dus ook dat erbij getekend met stippellijntjes..

nu komt er wel een probleem aan,
de vering staat naar voren,....maar de bumper komt bijna direct na de band....de vering zal dus door de bumper heen steken .....

de bumper komt op +-5,5cm te zitten vanaf het hart van het wiel(as)....
anders zal de ruimte te groot worden...
als ik nu de vering andersom zet, komt de stuuras vooraan, en heb ik ruimte genoeg en hoef ik mij geen zorgen te maken over een uitstekend chassis door de bumper om het te laten passen...

nu toch een vraag, zal de vering dan nadelig gaan werken?
of kan dat prima.

ik hoop dat ik snel mijn styreen binnen heb en ik kan beginnen met de grill en neus...

Voor een model zal het achterste-voren monteren van de veer-arm geen probleem opleveren, maar houdt er wel rekening mee dat je de as zelf in de originele stand moet houden, omdat de spoorstang achter de as moet zitten, (tenzij er andere, speciale maatregelen genomen worden).

Niet iedereen op dit truckersforum is hiervan op de hoogte, of accepteert dit gewoon niet, maar het is wel zo ;)

Dit probleem ( de voor as zo ver naar voren) is typisch voor een Amerikaans model, omdat deze trucks, ook de COE (cab over engine) versies, de vooras echt helemaal vooraan, dus direct achter de bumper, hebben staan, zeer zeker bij de wat oudere modellen.
Succes met de verdere opbouw.
Cor

Voor een model zal het achterste-voren monteren van de veer-arm geen probleem opleveren, maar houdt er wel rekening mee dat je de as zelf in de originele stand moet houden, omdat de spoorstang achter de as moet zitten, (tenzij er andere, speciale maatregelen genomen worden).
......
Succes met de verdere opbouw.
Cor

Hallo cor,
De spoorstang is de "stuurstang" tussen beide wielen?
Welke speciale maatregelen moeten er genomen worden om hem wel voor de as de doen?
Ik dacht er namelijk aan om hem zoals hij nu is 180graden te draaien.

Mvg,

Jeffrey,
Dat wordt dan een heel verhaal, maar zoek eens op
Ackerman-principe
Dat is de reden waarom de spoorstang tussen de beide voorwielen aan de kant van de vaste as moet liggen, die vaste as is normaal gesproken de achter as van een wagen. Dit in combinatie met de spoorstang lengte, die normaal gesproken korter is dan de fusee afstand.

Eén van de speciale maatregelen om de spoorstang toch aan de voorkant te plaatsen, is de spoorstang langer te maken dan de afstand tussen de fusee's, dat is dus het draaipunt van de voorwiel besturing.
Maar dat is vaak lastig, omdat je dan in de holle ruimte van de velgen de spoorstang bevestiging moet maken, maar het kan wel; ik heb dit toegepast bij de sleepas van mijn Volvo.
Bij een sleepas moet de spoorstang dus wèl aan de voorkant van de as zitten (aan de kant van de starre as dus!) maar daarvoor had ik geen ruimte.
Ik zal het topic er nog wel even bij zoeken
Edit: kijk hier
[post39]
en hier
[post43]
2e foto

Lees ook eens het heel uitvoerige project van Opa Wil door (forumnaam: arm1948 )

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke,
Ik had dat over ackerman-principe al eens ergens gelezen
Maar had dat niet gedacht aan 1 as...
Maar dat dat pas geld bij 2 stuurassen achter elkaar bijvoorbeeld.
Ik kan de spoorstang ook zo aanpassen dat hij onder de vering door gaat....
Dan moeten de fusees omgedraaid worden en de spoorstang met een afstandsbusje lager geplaatst worden......

Dat is een prima oplossing Jeffrey.
In feite moet dit gebeuren bij alle standard Europese trucks van Tamiya, want daarbij zit het allemaal verkeerd.
De Amerikaanse trucks zijn vaan oorsprong wèl goed.
Cor

Vandaag heb ik de voorvering omgedraaid,
Eerst leek het erop de de schroefjes dan al in gaatjes paste,
maar helaas zat het dan schreef,dus heb ik gaatjes overgenomen op een nieuw chassis.
Ook direct de wielbasis verkort naar 24cm..... uiteindelijk is de wielbasis 23,5cm geworden....
Hieronder het nieuwe chassis met daarop liggend het oude chassisdeel
Het chassis zal uiteindelijk gespoten worden in zwarte kleur.

Vandaag een begin gemaakt,

De neus maak ik eerst op afstand, vervolgens maak ik hem dicht en rond Ik hem af...
Als de neus zover is komt de rest van de cabine erachter.

Vanmorgen nog even de "lengtestukken" gelijmd.
Doormiddel van een aluminium hoekprofiel haaks gelijmd.

Voor de vorm even de grill erop gelegd om een idee te krijgen of het naar mijn idee is.

Alleen moet het spatbord weg bij de achterste, het spatbord stopt eerder een gaat schuin naar achteren naar beneden.
Daar moet ik nog even over nadenken.

De motorkap zit erop, en de spatborden eraan.
Nu de zijkanten dicht maken en dan de cabine erachter maken,
Daarna zal pas alles afgerond worden.
Ik weet eigenlijk nog niet wat voor grill hierin komt,
Vind de geblokte versie(http://www.fastline.com/v100/1979-Ford-LN8000-CAPITAL-CITY-INTL-MADISON-WI-equipment-detail-a65f0fbe-a152-40af-a7f4-2785fcbd30b7.aspx) wel gaaf, maar de volgende ook (http://www.fastline.com/v100/1995-Ford-L8000-WELLINGTON-TRACTOR-PARTS-WELLINGTON-TX-equipment-detail-af21ccf0-9847-4702-b6fb-d262003f0230.aspx)
Zonder chrome rand.

de spatborden zijn bijna dicht,'
dan alle delen netjes afsnijden, sommige delen steken nog wat over.
daarna ga ik de cabine uitekenen, deze heeft wat meer ronde vormen, waarmee ik met de ruit nog aardig moet puzzelen.

woensdag ben ik met de trein naar bussum en amsterdam geweest om styreen te kopen,
omdat ik een studenten OV-chipkaart heb kon ik gratis reizen, en was het dus goedkoper dan de verzendkosten.. en veel gezien....zal de volgende keer zo weer de trein pakken om de plaatjes te gaan halen.
mijn vader had ook belang bij wat plaatjes, dus totaal heb ik 16 plaatjes van 50x25 gekocht bij 2 winkels...
12 van 1mm en 4 van 1,5 mm....

verder ben ik begonnen met een 'lightbucket' te maken.... hier ben ik niet geheel tevreden mee....
afmetingen aan de voorkant zijn 20x10mm.
achterkant is hij 10x5mm....
waar ik vooral niet tevreden over ben is de voorkant, hij is naar mijn zien niet haaks....terwijl hij wel alle hoeken 90graden heeft....
iemand hier nog tips voor....
de uiteindelijke wordt ongeveer 15x20mm..

toch begin ik te twijfelen naar ronde koplampen
ford ln8000 met ronde koplampen

Back