formost

@Gerritjan

Wat bedoel je met je lagers vermaakt ?? een schuinkantje geslepen en nieuwe balletjes erin of bedoel je het anders.

Vriendelijke groet Jaap Gaasbeek

Precies zo bedoel ik het alleen ik draai het schuine kantje .
Op dit moment gaat het goed met de lagers.
Tussen compressor en diffuser had ik 1 mm speling om zo de lagers van koellucht te voor zien.
Het is aan aan toon baar gebleken niet te werken bij een bepaald toeren tal gaat de lucht van achter naar voren stromen in de tunnel dit was te zien aan de lager slijtage die van binnen naar buiten geslingert was achter de compressor.
Nu heb ik een gaatje van 4 mm achter de compressor zitten.

Bij de volgend lager wissel gaan er GRW lagers in. maar eerst nog even lekker vliegen
met vriendelijke groet Gerrit Jan.

Laatst bewerkt:
@Gerritjan

Ja dat dacht ik al dat jij dat zo bedoelde, nou ik doe die moeite allemaal niet, ik vervang gewoon het complete lager en ja de GRW zijn wel de betere lagers. Trouwens lagers moeten toch zekers 50 uur mee kunnen, nou dan kun je een aantal vluchten maken voordat je op de 50 uur zit, zijn toch ongeveer 500 vluchten.

Groet Jaap

Laatst bewerkt:
@Gerritjan

Ja dat dacht ik al dat jij dat zo bedoelde, nou ik doe die moeite allemaal niet, ik vervang gewoon het complete lager en ja de GRW zijn wel de betere lagers. Trouwens lagers moeten toch zekers 50 uur mee kunnen, nou dan kun je een aantal vluchten maken voordat je op de 50 uur zit, zijn toch ongeveer 50 vluchten.

Groet Jaap

De lagers moeten wel langer mee gaan dan 50 vluchten 50 uur ben je normaal wel een paar jaartjes mee bezig.
Zelf heb ik er nooit lang mee gedaan 100 a 150 vluchten denk ik was het hoogst.
Aan gepaste vermaakte lagers zijn niet gestabiliseerd op 300 graden zo als GRW maar op 125 graden
Een keer te warm starten kan betekenen dat je lager vervormd en niet meer te gebruiken is.
Aan lopen, de kogels lopen even niet goed in de baan, het lager zal er niet beter op worden.
Kom je allemaal tegen in de zelf bouw.
Soms zijn het kleine dingen.
Voor beeld ik heb boxer viertact 40cc gebouwd voor ik er achter kwam wat detoneren was had ik al heel wat drijfstangen er door gejaagd.
Eigelijk een kleinigheidje een ringetje en hij loopt nog steeds.
Zo is het met de turbine ook om hem bedrijfs zeker te krijgen ben je wel even mee bezig en tot die tijd gebruik ik geen dure lagers en het is gewoon leuk om te expermiteren . gr Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
zelfbouw lagers?

@Gerrit Jan.

Heb hier ook even mee geexperimenteerd maar kwam tot dezelfde conclussie, die C3 varianten hadden allemaal een verschillende kogelloopbaan uitwendige diameter in de buitenring wat erin resulteerde dat of het lager zwaar liep of al gelijk te ruim zat, ik had +/- 10 setjes C3 gekocht en getracht te matchen maar het bleef tobben, weggegooid geld zeg maar.
PS na een klein uurtje draaien begon je die zelfbouwlagers ook al weer te horen.
Gebruikte uiteraard wel de oude keramische kogels van versleten CRW's.
Dus voortaan gebruik ik de CRW originals weer en bestel deze gewoon bij jetzubehoer in duitsland, 3 dagen later zijn ze in huis, zijn hier ook redelijk geprijst.

Groet Ger.

lagers

@Gerrit Jan.

Heb hier ook even mee geexperimenteerd maar kwam tot dezelfde conclussie, die C3 varianten hadden allemaal een verschillende kogelloopbaan uitwendige diameter in de buitenring wat erin resulteerde dat of het lager zwaar liep of al gelijk te ruim zat, ik had +/- 10 setjes C3 gekocht en getracht te matchen maar het bleef tobben, weggegooid geld zeg maar.
PS na een klein uurtje draaien begon je die zelfbouwlagers ook al weer te horen.
Gebruikte uiteraard wel de oude keramische kogels van versleten CRW's.
Dus voortaan gebruik ik de CRW originals weer en bestel deze gewoon bij jetzubehoer in duitsland, 3 dagen later zijn ze in huis, zijn hier ook redelijk geprijst.

Groet Ger.

Jetzubehoer turbine lagers dit zijn geen GRW lagers ik denk dat het ook standaard lagers zijn die aan gepast zijn om zonder kooi te draaien in een turbine.

Gisteren middag nog even een paar keer gevlogen met de formost het ging weer prima na dat de kj 66 niet wilde opstarten Zondag een lekke brandstof ring was de hoorzaak maar dat was snel verholpen gebeurd trouwens niet vaak dat de turbine niet wil op starten.

Het gaat prima met de formost 2.4GHZ ORBIT en KJ66 ik heb geen enkele tik storing gehad met de 35MHZ voor al met de piper elke vlucht ondanks dat ik de bogie en kabel ontstoord heb. ik ben over de 2.4GHZ van futaba dan ook erg te vreden
gr Gerrit Jan

Zo ik kan er een vlucht of 15 bij tellen .
Ik bedoel hier mee start en landing
Maar het gaat steeds beter, in een toch wel ruw terrein komt hij netjes los .
De richtings roeren zijn ook erg handig met het recht op de baan houden.
De landingen netjes af gevangen voor de voeten is de laatste keren gelukt
De snelheid in schatten blijft moeilijk.
Ik kom ruim aan vliegen op final heb ik de keuze roelroeren positief mocht ik niet uit komen kan ik de motor af zetten of natuurlijk door starten.
Binnen kort ga ik er denk ik een rem klep in bouwen die je op 90 graden kunt zetten ik hoop dan met gas er op binnen te moeten komen wat de landing wat makkelijker maakt.
Gas er af en hij moet dan gaan zitten.
Maar misschien heeft iemand een beter idee.
met vriendelijke groet Gerrit Jan

Wil je echt remkleppen in gaan bouwen of zeg maar gewoon flaps?

Ik denk dat als ik een Formost zou aanschaffen (sssst, de vrouw weet nog van niks ;-) , en het zal nog wel even duren :-( ) ik flaps zou inbouwen in het rompgedeelte.

Links en rechts van de romponderzijde heb je namenlijk volgens mij voldoende ruimte om mooie split (of full) flaps in te bouwen die je eventueel een redelijk grote uitslag kan geven (al is 90 graden volgens mij wel echt teveel).

Denk dat je dan al met redelijk een tandje meer gas netjes kan binnenkomen.

remklep flaps

Wil je echt remkleppen in gaan bouwen of zeg maar gewoon flaps?

Ik denk dat als ik een Formost zou aanschaffen (sssst, de vrouw weet nog van niks ;-) , en het zal nog wel even duren :-( ) ik flaps zou inbouwen in het rompgedeelte.

Links en rechts van de romponderzijde heb je namenlijk volgens mij voldoende ruimte om mooie split (of full) flaps in te bouwen die je eventueel een redelijk grote uitslag kan geven (al is 90 graden volgens mij wel echt teveel).

Denk dat je dan al met redelijk een tandje meer gas netjes kan binnenkomen.

'
Ik zal een keus moeten maken om de snelheid wat naar beneden te brengen tijdens het aan vliegen voor de landing

Optie 1 is een optie vindt ik persoonlijk alleen niet al te mooi.

Bij optie 2 lever je veel in op je rolroeren bij de Formost met als resultaat dat het rollen langzamer gaat of je moet de uitslag hier weer van zien te vergroten.

Persoonlijk zou ik het zo in gaan bouwen:
formost12.jpg

optie 2

@Berto.

Al zijn de rolroeren maar 10 cm breed, als ze maar op de uiteinden van de vleugels zitten, dan blijft de rol net zo snel als met grotere roeren, heeft met kracht X arm te maken en het moment natuurlijk :wink: dus houdt het simpel en bouw de flaps in de vleugel weg.
Formost is uitermate makkelijk te voorzien van flaps mijnsinziens en makkelijk in de landing, is dan lekker langzaam te maken met een beetje trust op de turbine.

Groet Ger, enne G.J.B gaat lekker zo, weer vlieguurtjes maken.

Daar heb jij wel weer helemaal gelijk in Ger.
Houdt ook in dat je dan niet de romp hoeft te verbouwen, rolroeren doorzagen servo eraan en klaar :D

@Berto

Nee he je gaat toch geen Formost aanschaffen he en ook geen TT hoor, ff doorsparen voor een goede turbine kist.

Kranten wijkie ofzo, niks mis mee

Groet Jaap

Een TT wordt het zeker niet, een Formost zou een optie kunnen zijn en dan rustig modificeren voor turbine gebruik (en BosModelAir geweld ;-) ).

Maar ben me momenteel erg aan het inlezen en orienteren op jet trainer en val dan Ger ook heel veel lastig met beginners vragen ;-)

formost TT

De formost nog TT is niets mis mee. Ze kunnen van een wat ruw terrein vliegen en dat is wel handig
Een mooie schaal jet zou ik ook wel willen maar dan moet je een strak veld hebben zonder op stakels en die heb ik hier niet in de buurt . ik moet een toestel hebben waar ik zo even mee kan vliegen zonder moeilijk te doen en dat kan met deze goed kope toestellen
De Formost vliegt net zo gemakkelijk als de TT.
De TT is geheel van hout en wie van bouwen houd leuke klus ik ga er deze winter één bouwen.
Als nadeel heeft de TT dat je de vleugel staart bomen stabilo er af moet halen tijdens ver voer
De formost heeft ook een constructie waar je niet blij van wordt maar dat heb ik zo weten te maken 2 in busjes los en twee stekkers en de buitenste vleugel helften er af en je schuift hem zo in de auto alles kan lekker blijven zitten.
Nog een vraagje aan Jaap heb je al zelf standig gevlogen?
gr Gerrit Jan

niets mis mee ,ik heb er zelf goed mee kunnen vliegen,geen enkel probleem,het zijn juist goede trainers, gewoon lekker door gaan!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
@Berto

Nee he je gaat toch geen Formost aanschaffen he en ook geen TT hoor, ff doorsparen voor een goede turbine kist.

Kranten wijkie ofzo, niks mis mee

Groet Jaap

wat is er mis met de formost? ik heb diverse filmpjes ed gezien, en kan niet anders zeggen dat ik het een leuke kist vind voor dat geld.
en echte manko,s zitten er toch ook niet in? ik lees dat ze hier en daar gemodificeerd zijn voor het grotere geweld, maar daar is eze kist in beginsel niet voor bedoeld.
groeten Gertjan

en echte manko,s zitten er toch ook niet in? ik lees dat ze hier en daar gemodificeerd zijn voor het grotere geweld, maar daar is eze kist in beginsel niet voor bedoeld.
Echte manko`s zijn er niet maar modificeren is wel aan te raden.

Mocht ik dus ooit zo`n kist aanschaffen dan gaat ie gestript worden en hier en daar gemodificeerd zodat hij het BosModelAir geweld wel aan kan ;-)

Lagers kj 66

Op dit moment draaid mijn kj 66 prima met 608 c3 fag lagers vermaakt voor keramische kogels.
De voor spanning heb ik gewijzigd door 2 golf veren te gebruiken in plaats van 1.
De op stelling is nu golf veer, ring 0.3 dik, golf veer, lager.
De lagers houden het nog steeds prima .
Ja van middag met het mooie weer lekker gevlogen en op een model veldje .
gr Gerrit Jan

@Berto

Informeer ook eens bij Thijs Quartel die woond in Almere en die verkoopt ook een kist die je moet ombouwen voor turbine net als die Formost.
Dat zijn net even iets meer vliegtuigen als die TT en gezien dat jij al de nodige vliegervaring hebt zou ik zoiets aanschaffen.

Een TT is een kist voor de echte beginners.

Groet Jaap

Oeps ik heb even gekeken voor je, maar die van Thijs is dus ook een Formost

Laatst bewerkt:
Back