Formule 1

Oscar

verslagschrijvers
Ik ben bezig met een nieuwe formule 1 auto

doelstelling:

Simpele constructie ( weinig onderdelen )
Sterke constructie
Goede rij-eigenschappen ( met normale tourwagen banden 24 mm )

full


full


De basis onderdelen zijn van de F103 GT
alleen is het diferentieel te complex,
ik wil nog proberen iets van een CRC te gebruiken, maar daar zal wat draaibankwerk aan te pas komen.

Aan de voorkant mist nog de bovenste draagarm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom geen Pro10 kap erop fabriceren? De bandendiamter komt wel redelijk overheen met een Pro10 en dan vallen de smallere banden niet meer zo op.

(en zo rijden er weer wat meer Pro10 bodies op de baan ;-) )

Ziet er weer nice uit Oscar, op basis van het type chassis van die 1/12?

Joost.
 
ziet er goed uit.
maar waarom geen rubber f1 banden van tamiya?
ziet er op een F1 wel mooier uit.
 
ziet er goed uit.
maar waarom geen rubber f1 banden van tamiya?
ziet er op een F1 wel mooier uit.
Ik denk dat die banden er maar in 1 type is die wellicht niet geschikt zijn voor rijden op een rc baan. Touringcar banden zijn er in diverse typen en hard heden waardoor er meer keuze is.

Hij ziet er wel goed uit. Misschien toch maar overstappen op eem F1.
 
Dat weet ik niet of dat ze die verschillende hebben.

Dacht het niet. Ze zijn wel duur trouwens. Je kunt ook foam pakken.
 
Ziet er leuk uit, maar
Ik ben bezig met een nieuwe formule 1 auto

doelstelling:

Goede rij-eigenscappen ( met normale tourwagen banden 24 mm )

Gaat denk ik toch vrij lastig worden zonder veering voor of achter.
Ik kan aan mijn f103GT toch merken als de achtervering te los zit. zonder vering moet dat nog veel lastiger worden :)
 
Ziet er goed uit Oscar.

IK heb 2 vragen:
Ga je de motorpod nog laten veren net als bij de F103?
Kun je de rijhoogte nog aanpassen aan de voorzijde?

Ben erg benieuwd naar de shakedown op de MACH

Succes
 
Ziet er leuk uit, maar……….Gaat denk ik toch vrij lastig worden zonder veering voor of achter.
Ik kan aan mijn f103GT toch merken als de achtervering te los zit. zonder vering moet dat nog veel lastiger worden :)

Hij kan er nog voor kiezen om het motor gedeelte en de voorophanging tussen 2 siliconen O-ringen in te klemmen om iets meer beweging te realiseren. Zo’n 35 jaar geleden had men ook alleen maar rubber en flex, en toen werd er ook hard gereden, zoals zijn inleiding al aangaf “back to basic”!

Bij een 1:1 F1 zit dacht ik ook meer dan 50% van de vering in de banden, dus met bv foam inserts oid wat banden soepel houdt, evt verschillende bandbreedte, ook al geeft hij de voorkeur aan 24mm, tja wel veel testen, maar dat is de hobby!
 
ziet er goed uit.
maar waarom geen rubber f1 banden van tamiya?
ziet er op een F1 wel mooier uit.

De banden/velgen van de Tamiya F201 passen er zo op.
Het probleem van die banden is echter de hoge "wang" van die banden.
Dit zorgt er voor dat er al zo verschikkelijk veel vering in de band zelf zit
en ook vervormt de band erg in de bochten.

Mijn ervaring met de F201 is dat ik achter bivoorbeeld 4 graden camber moest hebben voor een goede wegligging en een normaal slijtagepatroon.

In de 1:4 schal zie je ook banden/velgen die van binnen een laag profiel hebben
en het rubber valt dan zo ver over de buitenkant dat het een F1 band lijkt
maar toch is het een laag profiel band.
 
Ziet er leuk uit, maar


Gaat denk ik toch vrij lastig worden zonder veering voor of achter.
Ik kan aan mijn f103GT toch merken als de achtervering te los zit. zonder vering moet dat nog veel lastiger worden :)

Als je wat beter kijkt zie je dat het chassis om de accu heen een uitgefreesde
sleuf heeft.
Die zorgt er voor dat het achterdeel vering heeft.

Aan de voorkant veert de auto op de draagarmen,
die ideale dikte daarvan moet ik proefondervindelijk vast stellen.
 
Ziet er goed uit Oscar.

IK heb 2 vragen:
Ga je de motorpod nog laten veren net als bij de F103?
Kun je de rijhoogte nog aanpassen aan de voorzijde?

Ben erg benieuwd naar de shakedown op de MACH

Succes


De achterzijde is dus flexibel gemaakt, maar zonder kwetsbare T-bar.

De rijhoogte aan de voorzijde is met ringetjes een paar milimeter aan te passen.

De shakedown moet binnen een of twee weken gaan gebeuren!
 
Oscar, op een asfalt buitenbaan is een T-bar een stuk minder kwetsbaar dan op een indoorbaan. Ik heb met de Pro10 nu toch al een paar beste klappen gemaakt en de T-bar bleef heel. Rij nog steeds met de eerste dus...

Verder ben ik weer zeer benieuwd naar de rij-eigenschappen hiervan maar als die net als de 1/12 zijn dan zit het wel goed...

Joost.
 
Update:

Voorwielophanging klaar.
moet nog een betere servo saver in.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit Oscar. De voorophanging lijkt wat op die van Tech Racing. Bij mij komt er waarschijnlijk binnenkort ook een F1, een Corally. Tot zover nog niet met 2WD direct drive gereden, dus ik ben benieuwd hoe dat rijdt.
 
Ziet er mooi uit Oscar. De voorophanging lijkt wat op die van Tech Racing. Bij mij komt er waarschijnlijk binnenkort ook een F1, een Corally. Tot zover nog niet met 2WD direct drive gereden, dus ik ben benieuwd hoe dat rijdt.

En dan te bedenken dat Oscar de Tech nog niet eens had gezien toen hij dit ontwierp haha LOL ;-)
 
Hoi Oscar,

Hij ziet er erg goed uit, ben benieuwd hoe die gaat, zijn schuim banden trouwens niet een betere optie ivm grip....

Kunnen ze bij Corally en puntje aanzuigen, nu maar hopen dat er geen chinees op deze site komt om je idee te pikken;)

gr

Stephan
 
Back
Top