FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ernst, het klopt natuurlijk.... MB-2.
Wat heel leuk is, Martin Baker bestaat nog steeds als fabriek, ze zijn nu gespecialiseerd in het maken van schietstoelen; ze hebben een website, en een hoekje van die website is gewijd aan de voorgeschiedenis van het concern: http://www.martin-baker.com/History/Martin-Baker-MB2.aspx Ik vond het erg leuk om dit soort info nou eens niet op de site van een verzamelaar te lezen, maar gewoon aan de bron zelf...
 
Laatst bewerkt:
Steffe, alles is prima hoor maar ik ben helemaal niet wegeweest hoor. Het "probleem" was alleen dat ik de meeste kisten die voorbij kwamen niet herkende en als ik ging zoeken dan was iemand anders steeds eerder. :(
Tot die MB2 voorbij kwam, die herkende ik omdat ik die toevallig een paar dagen geleden in een boek was tegen gekomen. Ik was op zoek naar een "appart" model om te gaan bouwen. Helaas blijkt die MB2 niet echt een goede kandidaat, ook in modelvorm is de richtingstabiliteit twijfelachtig. Alleen een behoorlijke ontwerpwijziging van het achterste rompdeel en een verlenging daarvan zou dat mogelijk op kunnen lossen. Het echte toestel (er is er ooit maar één geweest die heeft gevlogen) is nooit aangepast omdat de voorkeur werd gegeven aan de Spitfire en de Hurricane.
 
Kennelijk is mijn opgave een beetje moeilijk?
Een paar kleine hints.
Het toestel is gebouwd in 1932 en afgeschreven in 1934.
Het staat in een museum (waar ik deze foto heb gemaakt) in een land waar je hem niet zou verwachten. Het toestel is meer dan 30 jaar zoek geweest en niemand weet hoe het in de schuur terecht is gekomen waar het uiteindelijk werd gevonden.
 
Tja... ik heb geen enkel aanknopingspunt aan dit toestel. Of het moet het perspex dak of de merkwaardige wielkappen zijn... maar ik zie geen kans dat beknopt in een Google query te vatten... die vogelsimbolen op de achterwand komen me een beetje bekend voor, alsof ik ze vaker heb gezien, maar ik krijg er de vinger niet achter!
 
Bart, het is goed mogelijk dat je het één en ander eerder hebt gezien. Ik kan me goed voorstellen dat jij ook in dat zelfde museum bent geweest, het is niet zo ver weg.

Het vliegtuig heeft deelgenomen aan een aantal airraces zoals de the King's Cup air race of 1933, at Hatfield, en de Folkestone Aero Trophy Race in 1933.
In oktober 1934 steeg het vliegtuig op voor wat uiteindelijk haar laatste vlucht zou zijn. De motor ging wat vreemd doen en de piloot vond het verstandig om een voorzorgslanding te maken. De piloot had de lengte van het veld dat hij daarvoor had uitgekozen wat verkeerd ingeschat waardoor die landing niet helemaal goed afliep. Gelukkig zijn geen doden of zelfs gewonden gevallen behalve dan het vliegtuig.
Nu moet het toch te vinden zijn denk ik.
 
Dat kon ook haast niet meer missen met al die hints Ernst, :rolleyes:

Ik had hem wel eens eerder gezien, maar kon hem ook niet meer plaatsen. Als het goed is zie ik hem weer op 23 februari, dan zijn we daar waarschijnlijk in het museum.

En nu de nieuwe opgave,

Watzouditnuweerzijn-1.jpg
 
berlin-trihelo.jpg

Berliner triplane helicopter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Hurel-Dubois HD-10.

Dit is eigenlijk niet meer de originele vorm, maar wel het enigste toestel ooit gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top