FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Correct!!!

Heath Parasol - Wikipedia, the free encyclopedia

Jan Olieslagers (fan of familie van?) is aan de beurt.

Geen familie, wel zware fan.... Maar bij elke uitgesproken bocht herinnert mijn adrenalinegehalte me eraan dat ik mezelf vooral geen Antwerpsen Duyvel mag noemen, helaas helaas. Loopings en spins en Immelmanns daar spreken we zelfs niet van.

Nu terzake, ik duik in mijn herinneringen, denk wel dat ik nog ergens een fraaie uitdaging heb, helaas wel wat regionaal gekleurd, en het wordt flink zoeken. Geef me nog enkele uurtjes aub, ik had er echt niet op gerekend dat het juist zou zijn!

Die foto vinden lukte nog, ik blijk minder chaotisch dan ik zelf wel dacht. Nu nog uploaden, en ik ben al niet zo'n techneut. Wat lijkt dit?

quiz.JPG

l:%5Cusers%5Ckarel%5Cfoto%5CVLIEGERY%5Cspotting%5C02005_05_08_ebaw%5Cquiz.JPG

Laatst bewerkt:
Helemaal goed Belugas, ik dacht dat ik het moeilijk had gemaakt... snik snok...
Pour la petite histoire: ik maakte deze foto in 2005 op EBAW met de jaarlijkse SV4-rally; maar was erg tevreden het toestel terug te zien in Schaffen vorig weekeinde.

En nu aan u Belugas!

Tsja ... heeft iets weg van een Lambert Monocoupe, wat het duidelijk niet is. Ik denk een moderne 'kit-plane in de sfeer van' ... maar hoe 'ie heet?

Okee ... moet ik nou een andere plaatsen?

Hier nog een filmpie van de Abrams:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is de L-BALB een Aero A-10. Deze tweedekker is ontworpen en gebouwd in Czechoslovakia kort na de eerste wereld oorlog. Er konden 3 passagiers met alle comfort mee of 6 passagiers wanneer met minder comfort genoegen werd genomen.
Het was één van de eerste vliegtuigen van de Czech Airlines die er tussen 1923 en 1928 mee heeft gevlogen.

800px-Aero_A_10.JPG

Nu nog even zoeken naar een mooie opgave.

Gevonden! Welk vliegtuig is dit?

misteryaircraft17.jpg

Laatst bewerkt:
Zo te zien aan de achtergrond staat hij in het zelfde museum ;)

Letov S-20
wikipedia:
De Letov Š-20 is een Tsjechoslowaaks eenzits dubbeldekker jachtvliegtuig gebouwd door Letov. De Š-20 is ontworpen door ingenieur Alois Šmolík. De Š-20 vloog voor het eerst in 1925. De romp was gebouwd uit staal, dat was overspannen met doek. De vleugels waren gebouwd uit zowel hout als staal en ook deze waren met doek overspannen. In grote lijnen doet de Š-20 veel denken aan de jachtvliegtuigen van het Franse SPAD. In totaal zijn zo’n 117 Š-20’s gebouwd van alle versies. Op dit moment is er een Š-20 te bezichtigen in het Letecké Muzeum Kbely, het Tsjechische militair luchtvaartmuseum in Kbely, Praag.
In 1925 werd een Š-20 tweede in de nationale luchtrace, President van de Republiek. In 1926 werd een Š-20 in dezelfde luchtrace eerste en zette een nieuw nationaal snelheidsrecord met 234 km/h. Dit record had echter een kort leven toen ook een Š-20 het snelste een circuit aflegde met een snelheid van 245 km/h.

015_14b.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back