FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het een .................. Beardmore Inflexible,
  • The Beardmore Company (mainly shipbuilders by the 1920s) developed the Inflexible to demonstrate the then-innovative stressed-skin metal construction. Unusually for 1928 it was also a mid-wing monoplane at a time when most large aircraft were still wood and fabric biplanes. The Inflexible's maiden flight proved what many had expected — that the aircraft was too heavy for its three Condor engines. As author Bill Gunston put it, 'although it was incapable of serving any useful role it could at least fly'. Within two years its flying career was over and it was dismantled to save space, ending its days in experiments to investigate airframe corrosion. A related design was the Beardmore Inverness, an all-metal flying boat whose creators had such faith in its airworthiness that it was equipped with two large masts and sails to get it home in the event of a forced water landing.

Het "beestje" had en span van ca. 48 meter en was ca. 23 meter lang met een startgewicht van ruim 16,5 ton, en wat underpowered met 3 Rolls Royce "Condors" van 650 HP het stuk (is minder dan 100W per kilo ;-))
 
Laatst bewerkt:
Correct, Dirk. Jij bent aan de beurt.

Nog een flimpje ...


the Beardmore Inverness, an all-metal flying boat whose creators had such faith in its airworthiness that it was equipped with two large masts and sails to get it home in the event of a forced water landing.

De Rohrbach die het voorbeeld was van de Inverness had die masten met zeilen ook ... was dus niet zozeer een Beardmore vinding. En ik heb het nooit zo'n vreemd idee gevonden. Je kon toen niet zo op techniek vertrouwen als nu en de wereld was veel onherbergzamer.

Van een auto met reserveband wordt toch ook niet gezegd dat de ontwerper zijn eigen auto blijkbaar niet vertrouwd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, nog maar weer eens één ... een minder bekende van een bekende.

trivia14.jpg
 
Nou, nog maar weer eens één ... een minder bekende van een bekende.


trivia14.jpg


'K heb er zelf wel een beetje mijn twijfels bij, maar : (sic) "
A successful flying machine: M. Bleriot's monoplane which crossed from France to England in 33 minutes. - Otago Witness, 11.8.1909. "

het doet mij wel wat denken aan een Bleriot XII (maar die is het niet ...)
 
Die is ca. 1,5 jaar geleden als eens langsgevlogen in dit draadje ...

27647811792e5251.jpg


de 100% RC versie van de "Tiggy" ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk geen Antonov AN-2 dat zou veel te makkelijk zijn ... dit toestel heeft bij de KLM gevlogen en is gebouwd door een gerenommeerd bedrijf dat al sinds 1827 bestaat (of eigenlijk moet ik zeggen bestond)
 
Heel goed Bruno ... (alleen Pander heeft er niets mee van doen gehad)
  • In 1930 kreeg Werkspoor van Albert Plesman de opdracht een vrachtvliegtuig te bouwen, naar het ontwerp van Joop Carley. De ontwikkeling van dit vliegtuig ging gepaard met problemen aan de motor (oververhitting) en het duurde tot 1931 eer de Jumbo zijn eerste vlucht maakte. Het enige exemplaar vloog twee jaar voor de KLM als vrachtvliegtuig en daarna nog zeven jaar als lesvliegtuig. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog op 10 mei 1940 werd het toestel vernietigd tijdens een bombardement op Schiphol. Dit was het enige vliegtuig dat Werkspoor-Utrecht ooit heeft gebouwd.
  • Registratie PH-AFI
    Bemanning: 2
    Lengte: 13.70 m (44 ft 11 in)
    Spanwijdte: 19.00 m (62 ft 4 in)
    Vleugeloppervlak: 80 m² (861 ft²)
    Leeg gewicht: 2391 kg (5271 lb)
    Maximum startgewicht: 4000 kg (8818 lb)
    Motor: 1 × Gnome-Rhône Jupiter VI, 358 kW (480 hp)
    Performance
    Maximum snelheid: 182 km/h (113 mph)
    Bereik: 930 km (580 miles)
 
Laatst bewerkt:
Announced in late 1978, the Yak-52 is a tandem-cockpit variant of the Yak-50, with unchanged span and length,
but with a semi-retractable tricycle landing gear to reduce damage in a wheels-up landing. It is a replacement
for the Yak-18, which has been the standard basic trainer for the Soviet Pilots since the mid-1940’s, and made its
fi rst fl ight less than a year after design was started. Production was entrusted to the Romanian aircraft industry,
under the Comecon (Council for Mutual Economic Assistance) programme.
Manufacture began at Bacau in 1979, and the aircraft is in series production; it does not have an IAR designation
number. Iav Bacau delivered its 500th Yak-52 in 1983, and production was continuing in 1988

Verdere info: http://www.austjetadv.com/pdf/yakspecifications.pdf
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top