FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

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The Austrian aeronautical engineer Otto Kauba approached the Reichsluftministerium (RLM) with a proposal for a flying-bomb early in 1942. The ministry was sufficiently interested in his ideas to assist in establishing the Skoda-Kauba design bureau in Prague, Czechoslovakia. The proposed flying-bomb layout was tested in a light monoplane, the SK V1, which was written off in a crash. Two modified aircraft, the SK V1A and SK V2, were tested before the project was abandoned in 1943.




Dit is wat ik er van gevonden heb
 
The first of Otto Kauba's prototypes, the SK V1A, was intended as a predecessor of a flying bomb, and was the first aircraft to feature the unique trailing elevons.

After a cursory inspection of the SK V I A, the German pilot refused to fly the "strange contraption". Another German pilot, an instructor from the Luftwaffe's flying training school at Vyskov in Moravia, was asked to undertake the flight testing, but he too refused, and in desperation, Kauba approached the management of the Skoda Works to find him a pilot. Accordingly, Petr Siroky, Avia's chief test pilot and a well-known Czech aerobatic pilot, was ordered to undertake the initial flight trials.
Having discovered the eventual purpose of the aircraft, Siroky, too, refused the task, but veiled threats and suggestions of Gestapo interest in himself and his family resulted in what appeared to be a change of heart. In fact, Siroky, with Avia director Cajthamel, was already planning the deliberate destruction of the aircraft, and after a few taxying trials across the Prague-Gbely airfield, Siroky did actually take-off, but as soon as he was airborne he began to switch the ignition on and off so that onlookers would think that the engine was behaving erratically. Then, finally cutting the power completely and with the airscrew windmilling, he put the nose down and bounced the aircraft on its nosewheel. The aircraft somersaulted several times and finally came to rest on its belly, the undercarriage having been wiped off. Siroky was carried unconscious from the wrecked aircraft, but Kauba was suspicious and immediately accused the pilot of sabotage. Fortunately for Siroky, Cajthamel intervened and Kauba dropped his charges.

Skoda-Kauba
 
Tsja,


Al eens eerder de revue gepasseerd, kan gebeuren. Daarom nu weer een nieuwe, niet eerder vertoonde opgave! ;)

Image24.jpg



Groeten,
Marco
:bye:
 
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Monaco]Fi 158[/FONT]

[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Monaco]Wie die Fi 157 wurde 1938 der kleine Einsitzer Fi 158 als Zielflugzeug gebaut. Es deutet alles darauf hin, dass es vermutlich bemannt nur erprobt, später aber wahrscheinlich unbemannt und programmgesteuert geflogen werden sollte. Dieser Schluss ergibt sich zwangsläufig, wenn man die Enge des Führersitzes sieht. Auf der anderen Seite deuten die hervorragende aerodynamische Gestaltung des freitragenden Tiefdeckers, die kleine Fläche mit elliptischem Umriss, das einziehbare Fahrwerk und der für ein Flugzeug dieser Größe ungewöhnlich starke Motor (ein 6-Zylinder Hirth HM 506 mit 160 PS) darauf hin, dass man ein besonders schnelles Zielflugzeug zu erhalten hoffte. Dazu kommt das völlig unnötige doppelte Seitenleitwerk, das nur dann einen Sinn ergibt, wenn das Flugzeug später wie die Fi 157 unter einem Trägerflugzeug hängend, von diesem in die Luft gebracht werden sollte. Es war übrigens das einzige Flugzeug von Fieseler, das ein einziehbares Fahrwerk besaß, das dann, beim eventuellen unbemannten Einsatz, auch ganz entfallen konnte. Auch von diesem Flugzeug hätten ursprünglich 3 Stück gebaut werden sollen. Die Zahl ging im Laufe der Zeit auf ein einziges Stück zurück, das schließlich bei der E-Stelle Karlshagen (Peenemünde) landete. Von dort kam es, zunächst noch bemalt mit seinem Kennzeichen KD+NY von der E-Stelle, in die Luftfahrtsammlung am Lehrter Bahnhof in Berlin, wo es vermutlich den Bomben zum Opfer fiel.[/FONT]
 
Euh,


Mét registratie wordt het wel heel erg makkelijk... :roll:

Zal ik 'm inkoppen...of toch maar niet... :D


Groeten,
Marco
:bye:
 
Nou vooruit dan,


Hirsch H-100, experimenteel toestel uit 1954 (1 gebouwd) voor onderzoek naar...tsja wie dit netjes uit het Frans kan vertalen: ""Bimoteur expérimental chargé d'études en atmosphère perturbée" :D


Groeten,
Marco
:bye:
 
Tsja,


Mijn vermoeden is dat de registratie F-WGVC meerdere malen is uitgegeven (niet ongebruikelijk in de experimentele/invlieg F-Wxxx reeks) en dat daardoor het toestel wat nu in het museum van Le Bourget staat meestal (door van elkaar te kopiëren) verkeerd geïdentificeerd wordt. Maar misschien dat Ariel er iets zinnigers over zeggen kan?


Groeten,
Marco
:bye:
 
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