FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja Henri, een vrouw.... maar wat voor een!

Ik heb grote bewondering voor Marie Marvingt.
Daarom vind ik het belangrijk dat ze aandacht krijgt op dit forum.

marvingtdavelam200.jpg

Jij de volgende Henri.

Een kleine waarschuwing ... google-en op "counter rotating" is tijdverspilling. Zie de stand van de propellerbladen.

... maar wel twee motoren dus. En het toestel had iets gemeen met zeppelins. Een beroemde schrijver heeft er ook nog iets mee te maken.

Het is geen Junkers (maar dat wist je denk ik wel).

Zie dat de ramen in de zijkant van de romp, doorlopen tot waar de motoren zitten. Dit vliegtuig had een machinekamer!

De motoren waren van een beroemd, exclusief automerk.

Ik kan wel gokken, maar heb nog niets bijpassend gevonden ...

Motoren ... Maybach ??? ... fabrikant Staaken ??? maar wel een hoop dat er een beetje op lijkt maar niet met zo'n luchtschroevenpaar ...

Vliegtuigen, zeppelins, beroemde schrijver = Nevil Shute (Norway)?
(Airspeed, R-100, "On the Beach")
Motoren van exclusieve auto's = Hispano Suiza?

Laatst bewerkt:
Nee, nee en nee.

De schrijver was veel beroemder dan de schrijvers die jullie noemden, bij een veel groter publiek. Hij leefde niet meer toen dit vliegtuig gebouwd werd, misschien dat hij nog net de allereerste vliegtuigen heeft gezien.

Zeppelins noemde ik alleen maar, omdat er bij dit vliegtuig iets kon wat bij zeppelins ook kon en bij een enkele WWI strategische bommenwerper. En dat was de reden dat dit vliegtuig twee motoren had en dat die zich in een machinekamer bevonden.

trivia44b.jpg

Laatst bewerkt:
Ja, Jules Verne ... de machinekamer met twee motoren was oorspronkelijk een idee van deze visionaire schrijver. De twee motoren dreven dezelfde propeller aan en konden afzonderlijk ontkoppeld worden, stil gezet en zo tijdens de vlucht onderhouden worden (net als bij zeppelins) terwijl de andere motor doordraaide.

Nu nog de motoren van dat exclusieve automerk ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back