FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sud-Est S.E.2410 Grognard

Designed as a single-seat ground-attack aircraft, the Sud-Est SE.2410 Grognard (Grumbler - a nickname for a soldier of Napoleon's Old Guard) prototype flew for the first time on 30 April 1950, powered by two 2197kg thrust Hispano-Suiza Nene 101 turbojets mounted one above the other in the fuselage. A second prototype, the SE.2415 Grognard II, flew in February 1945. A two-seater, it was damaged in a belly landing. The definitive production version would have been the SE.2418, which was to have been powered by Rolls-Royce Tay turbojets, but the SO Vautour was selected to meet the Armee de l'Air's ground-attack requirement instead.
 
Yep,


Dat is 'm helemaal. Voor de duidelijkheid nog even een veel betere foto:

sud-est_grognard_1.jpg



A second prototype, the SE.2415 Grognard II, flew in February 1945.
Moet zijn: February 1951. :teacher:


Groeten,
Marco
:bye:
 
Laatst bewerkt:
Deze zwever werd gebruikt voor een uiterst belangrijke test.
De persoon voor het vliegtuig, later professor is gepromoveerd op dit thema van de test.
 
De test die met dit toestel werd uitgevoerd was van groot belang om aan te tonen dat het ontwikkelde computerprogramma (rekenmodel) daadwerkelijk klopte.
 
Waar blijven de forumgebruikers die geïnteresseerd zijn in aerodynamica?
Deze opdracht is een kans om je kennis over aerodynamica te verrijken.
 
Naar voor kon de piloot alleen door een uitklapbare Spiegeltelescoop kijken.
Het sleeptoestel bleef tijdens de meetvluchten in de beurt van de zwever om te voorkomen dat deze niet een ander toestel uit de lucht kon prikken.

050as.jpg
 
Hier zie je het aanbrengen van de sensoren.
Gemeten wordt bij verschillende Re-getallen en hoek van inval.

050bba.jpg
 
1961 en onderzoek naar de aerodynamica bij zweefvliegtuigen; dan kom ik uit bij mensen als Hans Zacher. De laatste foto's lijken mij echter beduidend recenter dan 1961.
 
SB 5: Die SB 5 war die erste Konstruktion der Akaflieg Braunschweig nach dem Zweiten Weltkrieg. Es handelt sich um ein einsitziges Segelflugzeug in konventioneller Holz-Bauweise als Schulterdecker mit gedämpftem V-Leitwerk für den Leistungs-Segelflug. Durch den Einsatz eines Laminarprofils konnten für die damalige Zeit hervorragende Flugleistungen ohne übergroßen baulichen Aufwand oder Kompromisse bei den Flugeigenschaften erzielt werden. Die Auslegung des Flugzeugs entsprach den damaligen Regeln der FAI Standardklasse. Der Erstflug erfolgte am 3. Juni 1959, am 6. Juni 1961 ging das Flugzeug durch Bruch in einer Gewitterwolke verloren; der Pilot konnte sich retten. Die nächste Version SB 5b verfügte über Schempp-Hirth-Bremsklappen (statt des Bremsfallschirms bei der SB 5a) und eine verbesserte Einsteckhaube für die Pilotenkanzel. Nach der Aufhebung der Spannweitenbeschränkung in der neuen FAI Clubklasse wurden auch SB 5e mit 16 m Spannweite gebaut; auch in dieser Klasse waren die SB 5e sehr erfolgreich. Als Einzelstück wurde von der Akaflieg Braunschweig 1965 noch eine SB 5c mit GFK-Balsaholz-Rumpfvorderteil und erneut geänderter Haube gebaut Von den verschiedenen Versionen wurden im Vereins-Eigenbau und von der Firma Eichelsdörfer in Bamberg ca. 50 Exemplare gefertigt, von denen einige auch heute (2005) noch regelmäßig eingesetzt werden.

De laatste foto is terug te vinden op http://www.vtail.de/Segelflug/SB5E/Jurgen_im_Endanflug.jpg en betreft registratienummer D-5761. Dit toestel (een SB5-e) is eigendom van de gebroeders Heinrich in Recklinghausen.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! :thumbsup:
De SB-5b is een prachtige oldie.
Op de eerste foto zie je de SB-5b met een laminarspindel. Deze SB-5 was een (Versuchsträger) van het instituut voor vliegtuigbouw TU Berlin.
Professor Klaus Oehler heeft toen een rekenprocedure voor driedimensionale grenslaag berekening ontwikkeld. Om deze rekenmethode in de praktijk te testen werd de zogenaamde "Flommy" over de SB-5 geschoven. Dit speelde zich af in september 1968 op het vliegveld Ehlershausen, Großes Moor.

Jij de volgende :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top