FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
:o Max deze sla ik over!
Is wel een belangrijk toestel met verhaal.

Dit toestel kan ik dus schrappen uit mijn map "nog te plaatsen" :mrgreen:

@ dhg500 was het goed deze dus
full
de shinden ?
Yep, well done!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht meteen aan Traian Vuia en daarna Aurel Vlaicu, maar die zijn het niet.
Volgens mij moet ik 'm wel kennen.
Ik vind het vreselijk om te zeggen, maar ik heb toch een tip nodig.

Dan waren de Wrights dus toch niet de uitvinders van de "lateral control", waar ze een jarenlange juridische strijd over gevoerd hebben.

Nog maar één uit de mottenballen gehaald, één van de eerste die passagiers mee kon nemen.

trivia15.jpg

Als je goed kijkt, moet 'ie niet moeilijk zijn.

Reggiane Re.2005 Sagittario Bifusoliera
Fiat motoren dus. Verder kan ik er niet veel over vinden.
Ik twijfel wel, want de rompen lijken niet erg op de gewone Reggiane Re.2005 Sagittario :confused:

Laatst bewerkt:
Dit is de Bestetti-Nardi BN.1 De motoren waren 2 stuks 185pk 8 cilinder Alfa Romeo motoren die afgeleid waren van de de Haviland Gipsy Six motoren.
Dit toestel is ontworpen in1938 omdat Italië op dat moment geen toestel bezat dat op internationaal niveau kon meedoen aan wedstrijden.
Het is gebouwd in 1939 en vloog in de zomer van 1940 pas voor het eerst. Het enige prototype voldeed echter niet helemaal aan de verwachtingen. Het was vooral niet stabiel genoeg. Door een botsing met hoogspanningsleidingen crashte het toestel maar was niet al te zwaar beschadigd en werd in 6 maanden tijd gerestaureerd.
Men heeft er tot september 1941 ongeveer 50 vluchten mee gemaakt maar het bleek geen levensvatbaar toestel.
Om er toch iets mee te kunnen waren grote ingrepen in het ontwerp nodig maar door de oorlog was daar geen tijd en geld voor. Ook van militaire kant was er geen belangstelling voor dit vliegtuig daarmee was het einde zeker.
Het prototype is tijdens de oorlog verloren gegaan, men vermoed dat het in 1943 door de eigenaren zelf vernietigd is.

Nu nog zoeken naar een volgende opgave, dat wordt steeds moeilijker. :oops:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back