FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat zal dan wel "Ing. Erich Meindl" geweest zijn, die had voor WW-II een fabriek(je) "Meindl Flugzeugbau" in Linz am Donau, die de Meindl M-15 ontworpen heeft ... in 1956 heeft hij een nieuw exemplaar laten bouwen de Meindl M-150 "Schulmeister (gebouwd door Burgfalke Segelfugzeugbau, in Burglengenfeld/Bayern) met het idee dat een neuswiel onderstel + pusher prop "ideaal" zou zijn om jet-piloten te leren vliegen ...
 
Laatst bewerkt:
Op de foto zie je het vliegtuig wat in het jaar 1956 door een zweefvliegtuigfirma in Duitsland is gebouwd. Dit toestel is gebaseerd op het ontwerp van de M 15. Uiterlijk lijkt het sterk op zijn voorganger.
Dit toestel was geschikt voor eenvoudige kunstvlucht.
Typeaanduiding is veranderd naar M 15(:confused:).
 
Laatste hint is overbodig zie ik.

:thumbsup::thumbsup: Dirk dat is correct!

meindlm150.jpg
 
Iets uit de nieuwe doos ... ;-)

Dit bouwpaketje kan ook kant-en-klaar geleverd worden in diverse uitvoeringen ...

vlieftuig-xx.jpg
 
Deze herkende ik, het is de Ion Aircraft Ion 1xx waar je voor de xx nummer 00, 05, 10 of 20 moet invullen.
Zie de SITE van de fabrikant.
Nu op zoek naar een nieuwe opgave.
 
Met "Ion" als naam zou je een electrisch aangedreven vliegtuig verwachten, maar nee.....
 
Deze keer was ik de langzaam.
Mijn eerste zoektocht (Airplane twin-boom pusher) leverde niets op.
Kijkend naar het design werd mij duidelijk dat ze composiet in verwerkt hebben.
Dus tweede poging (Airplane twin-boom pusher composite) bingo!
Helaas, te laat!
 
De nieuwe opgave.
Dit vliegtuig is ontworpen met een aantal specifiek doelen voor ogen. Het ontwerpen en bouwen duurde ongeveer 2,5 jaar. Dit vliegtuig heeft ongeveer 10 jaar gevlogen waarna het werd opgeslagen. Gedurende die 10 jaar zijn de beoogde doelen op één na gehaald.
Nadat de ontwerper/ bouwer is overleden hebben zijn erfgenemen het vliegtuig aan een museum geschonken. Het staat nog steeds in dat museum.
Welk vliegtuig is dit?
344c7ce7071c2f8.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lesher teal

In 1962, Ed Lesher began designing his new airplane, the Teal, with the intention of setting new distance records in the 500 kilogram class. Ed’s goal was to beat most, if not all, of the seven world records for 500 kilogram airplanes.
Throughout the design, the criteria of low weight and low drag were constantly kept in mind. Ed decided to use the tail pusher configuration of his earlier design, the Nomad, despite the weight penalty of about 50 pounds. Ed himself weighed well over 200 pounds and first thought of using a jockey pilot. Not wanting to forfeit the best part of designing the Teal, Ed decided that it was the perfect incentive to lose weight.
Construction of the Teal began in the fall of 1962. The wings had integral fuel tanks extending almost to the tips and were constructed of all metal. The main gear was of the Wittman spring type with aluminum legs. Early studies showed that a retractable landing gear would be necessary, but the weight would have to be kept to a minimum. As a result, eighteen operations were required to retract the landing gear. The Teal was powered by the same 100 hp Continental O-200A engine that Ed’s earlier design, the Nomad, used.
The first flight was made in April of 1965 at Willow Run Airport. The performance proved to be better than expected and Ed began competing with his Teal. In 1967, EAA Chapter 113 unanimously agreed to sponsor Ed’s record flights. By January of 1968, Ed held the world record for maximum speed in a closed course for the 500, 1000, and 2000 kilometer races. In 1970 the Teal claimed the world record for maximum distance in a closed course, traveling 1554.29 miles. Ed beat the world record for maximum distance in a straight line in 1975, flying a distance of 1835 miles.
Ed had accomplished his goal of flying his way into the record books and, after several attempts at beating and defending its world records, the Teal went into retirement. Ed Lesher’s children donated the record breaking Teal to the EAA AirVenture Museum in 2002.
 
Ariel,
kende je het vliegtuig ?
Ik vraag me echt af hoe je het gevonden hebt????

-Paul-

Deze keer was het niet zo moeilijk het zoeken. Voldoende aanknopingspunten.
Google, afbeeldingen "aluminium pusher monoplane" voila, meteen raak.

Johannes
 
Dit geslaagde ontwerp verdient zeker aandacht in dit draadje.
Een toestel met uitmuntende prestaties.
Wellicht voor de kenner een makkie ;)

054nfr.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top