FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, speciaal voor Johannes (Ariel) weer een motorloze....

 
Yes, een zwever! :D
Nu heb ik helaas geen tijd om te zoeken maar zodra ik tijd vrij kan maken ga ik aan de slag, als deze kist nog niet is geraden. ;)

Johannes
 
volgende opgave

De ontwerper van dit toestel heeft geprobeerd alles zo klein mogelijk te houden maar niet ten koste van maximaal vliegplezier.

068yn.jpg


(Max mis ik al een tijdje op deze forumdraad) ?

Johannes
 
Hè Johannes, geef de anderen ook eens een kans joh! :cool: En wegens de goede traditie vind ik wel dat je wat meer over die Franklin PS2 (want die is het inderdaad) moet vertellen.......
 
Hè Johannes, geef de anderen ook eens een kans joh! :cool: En wegens de goede traditie vind ik wel dat je wat meer over die Franklin PS2 (want die is het inderdaad) moet vertellen.......


Zoals je gezien hebt was ik laatste tijd al wat terughoudend.
Het verhaal erbij komt wat later.
Ik moet ook nog af en toe werken voor mijn brood. ;)

Johannes
 
Aaaaaaaagh... nou moet ik er weer een verzinnen! :mad: Het was ook wel een inkopper Johannes!

Max.
 
zeker weten !!!!
lekker chill rond tuffen !! :D
et leuke is dat hij flapperons heeft, dus lekker traag binne kome :)
en eig dat je het int algemeen ziet, zet het wreed simpel in elkaar ;)
 
Deze dan maar als nieuwe opgave:
45007337.jpg


Een zeer slechte foto (wat gezien het tijdstip minder verwonderlijk is), met als voordeel dat je niets hoeft te bewerken om het te verbergen ;). Maar de kenmerken die te zien zijn zijn redelijk uniek.

De bijnaam verwijst naar een onderdeel van een stuk huishoudelijk gereedschap.

Max.
 
Laatst bewerkt:
Deze sla ik over.
Ik heb een mooi boek en daar staat dit toestel in.
Op het eerste gezicht zou je niet zeggen dat het een bijzonder toestel met een interessant verhaal is.

Johannes
 
Ik kende hem niet maar nu wel; het is de FS3 Bezemsteel (Besenstiel) van Ferdinand Schulz (geb. 1892 te Waldensee, gest. 1927 te Stuhm).​

In 1923 werd in Rossitten de hoofdprijs van de kust-zweeflvliegwedstrijd gwonnen. Op 11 mei 1924 won het niet alleen opnieuw de eerste prijs van deze wedstrijd maar vestigde tevens een wereldduurrecord van 8 uur en 42 minuten vluchttijd. Door de eenvoud van dit toestel werd het in 1923 bij de Röhnwettbewerb niet toegelaten (zijn voorganger de FS2 overigens ook niet).
In oktober 1925 nam het deel aan de derde Russische zweefvliegwedstrijd en vestigde daar twee nieuwe records; het duurrecord (12:06 uur) en het hoogterecord (435 m).
In mei 1927 werden nog twee records in Rossitten gevestigd, het afstandsrecord (455,8 km in 14:07 uur) en het snelheidsrecord (54,54 kmh gemiddeld over 10 km). Tot slot werd een nieuw hoogterecord van 652 m behaald in 1928 in Grunau (Sleeswijk).
Een replica van dit toestel is in het museum op de Wasserkuppe te vinden (Klaus Heyn baute 1975 die hier gezeigte F.S.3 in Originalbauweise nach, unterstützt von Erich Kristan, 1924 technischer Helfer bei F. Schulz).​

plakat_rossitten.jpg
<TABLE id=modelltyp cellSpacing=0 cellPadding=0><TBODY><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Spannweite</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>12,5 m</TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flügelfläche
(mit Ruderflächen)​
</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>18,4 m<SUP>2</SUP></TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flügelstreckung</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>9,8 (8,5) </TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Rumpflänge</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>4,8 m </TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Leermasse</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>47,3 kg</TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flugmasse</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>123 kg</TD></TR><TR><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>Flächenbelastung</TD><TD style="PADDING-RIGHT: 5px; PADDING-LEFT: 5px; PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px" vAlign=top>7,2 kg/m<SUP>2</SUP></TD></TR></TBODY></TABLE>
rekord1924.jpg
(tijdens het eerste duurrecord)​
 
Laatst bewerkt:
Helemaal goed. Wat mij opvalt is de totale afwezigheid van een staartvlak. Zou het dan toch niet nodig zijn om goed te kunnen vliegen? maar laat ik mij (terwijl Ariel over m'n schouder meekijkt) niet wagen aan aerodynamische overwegingen......:rolleyes:;)
 
Deze "Besenstiel" is een ongelooflijk uitgekiend toestel. Als je het goed bestudeerd zie je pas dat de hele constructie niet goedkoper en eenvoudiger kan.
Toch was de gehele constructie sterk genoeg.
Het toestel beschikte over een normaal hoogteroer en aan beide vleugeltips, onafhankelijk te bedienen kleppen en geen richtingsroer. Deze kist reageerde in elke ligging prima op de stuurcommando's. Ondanks de afwezigheid van het staartvlak vloog het stabiel. Ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt de "Gitterträger" ook als een windhaan.

In het begin werd dit toestel van Ferdinand Schulz niet serieus genomen.
Boze tongen beweerden zelf dat het van moeders bezem en bedlakens is ontstaan. Vandaar de spotnaam "Besenstiel".
fs3.jpg

Op deze foto kan je goed de twee stuurstokken zien.



:offtopic:
Max, laat je niet door mij weerhouden om aërodynamische overwegingen op het forum te plaatsen. Het zijn allemaal momentopnames de berichten op het forum. Ik heb grote bewondering voor jou kennis over vliegtuigen, je weet heeeel veel.

Jij kunt natuurlijk niet weten hoeveel ik tot nu toe van jouw berichten op dit forum heb geleerd. Ik zie het zo, gister wisten we veel, vandaag veel bijgeleerd en morgen weten we nog veel meer.

Johannes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top