FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is gewoon een 3 persoon vliegtuig van een meubelfabriek waarvan er maar 3 gebouwd zijn in 1932
 
En waarvan er 1, misschien deze wel (50% kans) in Boskoop gecrashed is. En kijk eens waar ik woon.......;)
Correctie: hij is niet gecrashed, alleen maar beschadigd.
 
Laatst bewerkt:
tja, wat zal ik eens voor een smoesje gebruiken? Ik wil mijzelf niet met die NSB-ers associëren?
Goed dan, het is de Pander MultiPro.
8391.jpg
 
nog maar een watervliegtuig dan

De vorige Poolse dame kostte wat tijd om een naam te krijgen, dus misschien hebben jullie hier ook een mooie kluif aan...?
endezedan.gif
 
Typisch japans design. Ik wist meteen waar ik moest zoeken.


Designed to replace the company's E4N2 in navy service, Nakajima's MS submission was basically an updated version of the E4N2. Of similar biplane configuration, with a central float and underwing stabilising floats, it was powered by a 433kW Kotobuki 2 KAI 1 radial engine, and differed from its predecessor primarily by having revised wings and tail unit. Seven prototypes were tested from March 1934 and, following evaluation against competing aircraft from Aichi and Kawanishi, the MS was ordered into production in October 1935 as the Navy Type 95 Reconnaissance Seaplane Model 1 (Nakajima E8N1). An E8N2 with im proved equipment and a more powerful engine was introduced before production ended in 1940, when a combined total of 755 had been built by Nakajima (707) and Kawanishi (48). Used successfully, during the Sino-Japanese War in roles which included artillery spotting and dive-bombing as well as reconnaissance, some were still operating from navy vessels at the beginning of the Pacific war, gaining the Allied codename 'Dave'. They were soon diverted to secondline duties such as communications, liaison and training.
 
Nieuwe opgave.

We zitten nu midden in een crisis. Jaren geleden zat ok deze vliegtuigbouwer in een crisis. Vliegtuigen die hij op voorraad hat gingen voor de halve prijs de deur uit.

044wwl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad Ariel, dat was inderdaad Dave. Een link met plaatje was misschien iets overtuigender geweest qua antwoord?
hmm 5 uur, dat is niet moeilijk genoeg...
 
Het was maar vijf minuten zoeken. Een beetje geluk, maar ik herkende de japanse vormgeving. Ik heb de komende dagen weinig tijd. Zit midden in een verhuizing.
 
Vickers is niet goed en zeker niet in de buurt.
Al naar het landschap gekeken?
Het was een klein licht sportvliegtuig.
 
Dit type motor zit in het sportvliegtuig.


044adw.jpg


Deze en vele andere motoren van die periode hadden geen interne smering van de tuimelaars. Dat vereiste elke 3 tot 5 uur motorlooptijd een handmatige smering met een vetspuit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top