FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bratu-220

The aircraft was designed in 1929 by a Romanian engineer Romulus Bratu, who worked in France. Quite unusual was its arrangement, with one engine in a fuselage front, and the other two in a common nacelle over a wing, in a push-pull configuration. A model was tested in a laboratory of St. Cyr Aeronautical Institute. Parts of the plane were made in works in Athis-Mons, and assembled in CIDNA workshops at Le Bourget airport.
The prototype was flown on 26 November 1932 and after tests, received a French airworthiness certificate. The plane had high useful load 4500 kg and could fly on two engines. In March 1933 it was shown to the French Minister of Air Pierre Cot.

Laatst bewerkt:
Nieuwe opgave

047p.jpg

Zo is dat! :thumbsup:

Key, wat is er zo bijzonder aan dit toestel?
De naam van het toestel?

Laatst bewerkt:
Het lijkt wel of er een paar turbochargers onderaan hangen, kan het een vroege poging zijn?

Het lijkt wel of er een paar turbochargers onderaan hangen, kan het een vroege poging zijn?
Dat zijn radiatoren van het type "Lamblin" ... overigens worden (uitlaatgas-gedreven) "turbo's" al tijdens WW-I bij vliegtuigmotoren gebruikt ... net als direct gedreven "turbo's" en compresoren ...

Laatst bewerkt:
Dit is wat ik van het toestel heb kunnen vinden Ik denk wel nog iets gevonden te hebben en dat is dat dit het toestel is dat op de bendix trofee staat.
Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.456fis.org/MISC/Bendix_Trophy%5B1%5D.jpg

Wright NW-1 [A-6543, A-6544] (USN)
Wright NW-2 [A-6544] (USN)

NW 1922 = Pulitzer racer with 650hp Packard T-2. POP: 2 as 1pOswM NW-1 [A6543/6544]. The first crash-landed in Lake St Clair, the second was only used as an test-bed for the 750hp Wright Tornado, then modified as 1pOBF -2 for the 1923 Schneider Cup race, but did not compete after a shattered propeller blade tore its float during trail runs.

Eindelijk weet ik er ook weer eens één.
Dit is de Monsted Vincent MV-1 Starflight uit 1948.
3084.jpg

Er is niet zo veel over dit vliegtuig te vinden behalve dat het een experimenteel vliegtuig was. Het is het enige vliegtuig dat in Louisiana is ontworpen en ook nog gebouwd. Er is er maar één van gebouwd maar de resultaten van de proefvluchten waren minder dan gedacht. Het is nooit tot commerciële productie gekomen. Het vliegtuig is toen in het Wedell-Williams Memorial Aviation Museum in Patterson Louisiana terecht gekomen.
Het enige prototype bestaat waarschijnlijk nog steeds zij het in zeer deplorabele staat. Tijdens een orkaan in 1992 is het vliegtuig omver geworpen en zwaar beschadigd.
2535903.jpg

Het wrak is toen in een hangar opgeslagen met de bedoeling het te restaureren. Helaas is in 2005 die hangar met alles er in door orkaan Rita vernietigd. Of er nu nog bruikbare delen van dit vliegtuig over zijn is niet bekend. Mogelijk is alles dusdanig zwaar beschadigd dat restauratie niet meer haalbaar is.

Een nieuwe opdracht staat hieronder.
344c4c57dbebf62.jpg

Dit vliegtuig vloog zeer goed en de piloten waren zeer te spreken over vooral ook de langzaam vliegeigenschappen. Het is niet bekent waarom het bij dit prototype is gebleven, het zal wel aan de politiek hebben gelegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze opgave sla ik over.
Voor mij een bekende.
De eerste vlucht van dit toestel was erg spannend voor de testpiloten omdat de moter stuk ging. Vastgelopen zuiger vanwege koelproblemen. De noodlandig verliep gelukkig zonder schade aan het toestel.

Navy Wright "Mystery" racer

usapaterson1922.jpg

Partially finished airframe of the Navy Wright "Mystery" racer with a Wright Model T-2 V-12 engine installed. Note the two cylindrical radiators for engine cooling and the smaller oil cooler above. The crank handle protruding above the engine is the manual starter. This crank spun up a flywheel which rotated the engine crankshaft when engaged. The machine appears to be tied down for engine testing. This photo dates to 1922 at the Wright Aeronautical plant in Paterson, New Jersey.

Dat klopt Key, aan jouw om een volgende opdracht te plaatsen.

De Mig 8 was een testvliegtuig om de eigenschappen van canards te testen en ook het effect van pijlvleugels. Het was in het begin wat "zoeken" maar na verloop van tijd was het een fantastisch vliegtuig. Alle vliegers die ermee gevlogen hebben waren er "verlieft" op. Het vloog heel makkelijk en was zeer stabiel tot zeer lage snelheden. Lang nadat de testvluchten voorbij waren is het toestel nog gebruikt voor allerhande vluchten voor en door de "hoge heren" van het toenmalige Experimental Design Bureau.

Nog altijd niet gevonden ?
Dan nu de eerste tip.
Dit toestel is gebouwd om een rekord te breken en is er ook in geslaagd.

Nee, ik heb geen flauw idee. Om het draadje levendig te houden denk ik maar even na:
-) zeker gebouwd voor snelheid, zie de wielkappen en de kleine staartvlakken.
-) gebouwd om licht te zijn, zie bv. de doorkijkailerons
-) lijnmotor, en geen al te grote, dus alweer Engels of Tsjechisch?
-) periode = 1930-1935?
-) vreemd dat er geen vleugellongeron te zien is, en ook de "struts" gaan niet naar de gebruikelijke plaats op 1/3 vanaf de aanvalsboord. Experimentele vleugelconstructie?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back