FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Douglas O-46

The United States Douglas O-46 was an observation airplane used by the United States Army Air Corps and the Philippine Army Air Corps.
The O-46A, the last of a long line of Douglas observation planes, was a victim of progress. It was designed to operate from established airfields behind fairly static battle lines as in WW I. However, in 1939, a report was issued on the O-46A which stated that it was too slow and heavy to outrun and outmaneuver enemy pursuit planes, too heavy to operate from small, wet, unprepared fields, and too large to conceal beneath trees. This report was a forecast of the future, for World War II with its rapidly changing battle lines proved the need for light, maneuverable observation aircraft which could operate from unimproved airstrips. Consequently, in 1942, the "O" (observation) designation was changed to "L" (liaison).
The O-46 was a development of the earlier Douglas O-43. The 24th airframe of the O-43A contract was completed as the XO-46 prototype, with a revised wing and an engine switch, from the O-43's inline engine to a radial engine, the Pratt & Whitney R-1535-7. The Air Corps ordered 90 O-46As in 1935. They were built between May 1936 and April 1937. At least 11 saw overseas duty; two were destroyed in the Japanese raid on Clark Field in the Philippines on December 8, 1941. The Maryland Air National Guard operated O-46A's off the coast of New Jersey for anti-submarine duty. The remainder were declared obsolete in late 1942 and after that were used primarily in training and utility roles.
 
Laatst bewerkt:
Als twee vleugels beter vliegt, dan zal 10 x zoveel vleugels nog beter vliegen ... dacht hij.

Toch heeft deze man een grote bijdrage aan de luchtvaart geleverd op het vlak van aerodynamica, o.a. de demonstratie dat een vleugel waarvan de bovenzijde meer gebogen is dan de onderzijde, meer lift levert.

trivia22.jpg
 
Phillips Multiplane of 1904

20 wings and managed a short 'hop' of about 50ft

The first would-be aviator to approach the problem scientifically was Englishman Horatio Phillips. He virtually invented the science of aerodynamics. In 1884. he took out his first patent for a cambered wing and then tested dozens of different aerofoil sections. These were not just cambered sheets, but aerofoils (wings) that had a rounded leading-edge, were thicker in the middle, and had a sharp trailing-edge.

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe opgave

Een bescheiden constructeur kreeg de opdracht om dit toestel als studieproject te ontwikkelen. De opdracht werd verleend door een zeer bekende (grote) organisatie in de vliegtuigwereld.
Bij het brede publiek was dit toestel bekend onder twee verschillende bijnamen.

067ob.jpg


Johannes
 
Uiteindelijk is maar één toestel gebouwd. Het plan was om dit toestel in serie te laten bouwen aan de andere kant van de wereld.

Johannes
 
Max, dit is juist! :thumbsup:

Het is zeker de moeite waard het hele verhaal over dit toestel te lezen.
Ook is er nog veel informatie op internet te vinden.

De volgende graag. :D

Johannes
 
Weer eens wat anders, een vliegtuig in twee stukken. Het zal duidelijk zijn dat het een ULV is. Dezelfde fabrikant maakte ook nog een snellere tweedekker, waarvan deze ULV afgeleid is:


72524421.jpg
 
oei, de volgende stap is een foto van een gecrasht toestel met de vraag welke type WAS dit :rolling:

volgens mij is dit het zijaanzicht
images
 
Gebouwd als eenpersoons vliegtuig nam het in 1930 deel aan een bekende race. Daarna kreeg het toestel een andere motor en tweepersoons cabine (foto) en nam het in 1934 weer deel aan de race. Als laatste is er een bekende motor op getest.

trivia23.jpg
 
Ja, daar zijn jullie even stil van, he? ;)

Van het bedrijf dat deze kist gebouwd heeft bestaat nog een exemplaar in de Shuttleworth Collection. Maar deze kist was voor een andere ontwerper gebouwd en had dus een andere naam.

De geteste motor was een Cirrus model.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top