FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
10co8.jpg

Maar ik ga wel naar bed langzamerhand... succes & tot morgen!
Bart

We kennen deze fabriek vooral van grote verkeersvliegtuigen, maar dit is een troepentransport-glider uit 1942. Er zijn er 2 van gebouwd (toen was de oorlog geloof ik voorbij)

Als ik (als niet vliegtuig kenner) naar die neus kijk, zit ik te denken aan een dakota dc3
hier een plaatje van het herinneringsteken op vliegveld texel, na de ramp met de dda.

vlieg03fm7.jpg

Wim

(edit)

Net na pjotrrr geolaatst, ik doel dus inderdaad ook op: familie van douglas?

(/edit)

Kielvlak is onmiskenbaar Douglas, maar dan meer van DC-4/6/7, zeker geen DC-3. De CG-17 was trouwens een ongemotoriseerde C-47 (mil. DC-3). het toestel bleek veel betere zweefeigenschappen te hebben dan speciaal ontworpen zwevers. Pleit toch wel voor de ontwerper(s) van de DC1/2/3....
Ik heb ook gezocht naar foto's van Douglas 'assault-gliders' maar niets gevonden. Ben dus ook nieuwsgierig waar dit plaatje vandaan komt....
De vleugel lijkt op die van de DC-5.

Nee hoor, binnen een seconde nadat ik het antwoord zelf gaf.... dat kan je nooit van mij hebben.
Volgende graag!!!
Bart

Laister-Kauffman TG-4A

Laister-Kauffman was a company that built gliders for the civilian market, and when World War II broke out it was contracted by the U.S. Army to build three two-seat training gliders for evaluation purposes. Successful performance of these prototypes during testing led to a contract being awarded for 150 production TG-4As, and these were all delivered in 1942. Used quite extensively by the Army during the early stages of the war, all had however been declared surplus some time before VJ-Day.

http://www.daveswarbirds.com/usplanes/aircraft/tg-4a.htm

8.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back