Dat is de Koolhoven FK23 Bantam.
Frits Koolhoven heeft enige tijd in Engeland bij de Britsch Aerial Transport Company gewerkt. Hij was daar hoofd constructeur. Hij heeft daar maar kort gewerkt (1917 tot 1919). Al vrij kort na de eerste wereldoorlog was er niet veel meer te doen in de militaire vliegtuig industrie in Engeland. Frits kwam terug naar Nederland waar hij uiteindelijk voor zichzelf is begonnen.
Dit vliegtuig was bedoeld als vervanging van de toen gangbare jachtvliegtuigen zoals de Sopwith Camel en de SE5A. De Bantam was zeker de betere van die vliegtuigen en tijdens tests in Frankrijk was hij ook de meerere van de Fokker D VII. Helaas voor Koolhoven was de oorlog voorbij voordat de productie in het groot kon starten. Er was een eerste order van 12 stuks waarvan er uiteindelijk maar 9 zijn gebouwd.
Dit vliegtuig is opgebouwd uit de resten van twee overgebleven vliegtuigen. Deze delen waren eigendom van de Shuttleworth collectie in Engeland die ze begin 90 tiger jaren van de vorige eeuw te koop aanbood omdat zij zich allen wilden bezighouden met vliegtuigen die Richard Shuttleworth zelf heeft verzameld. Ze konden door de Koolhoven foundation gekocht worden en zijn door een team van 5 man weer samengebouwd tot een compleet vliegtuig. Deze herbouw en restauratie duurde maar liefst twaalf en een half jaar!
Tussen de 90% en 95% van het vliegtuig is nog steeds het originele materiaal. Het is een bijzonder vliegtuig want voor zover men weet is dit het enige door Koolhoven ontworpen vliegtuig dat nog bestaat. Van alle andere door Koolhoven ontworpen en gebouwde vliegtuigen zijn alleen nog maar foto's en tekeningen over.
Tijdens de restauratie zijn alle delen op tekening gezet en men is van plan om aan de hand hiervan een vliegende replica te gaan bouwen. Maar dat is nog toekomst muziek.
Dit vliegtuig staat nu in het Aviodrome.
Nu nog even een nieuwe opgave zoeken.