FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Prop-er,

Ik vind die Horten die aan het plafond hangt veel interessanter!!

Ik zal eens kijken of ik iets van die rode kist kan vinden.

Eric

En hoppa!!

For a brief moment in the early 1950s, Argentina stood at the forefront of aviation development. The Pulqui series of jet fighters was a result of a bold undertaking envisioned to push the Argentinean industry into a completely new era. Alas, it was not to materialize.
The name Pulqui (meaning Arrow in the local Mapuche language) was actually used for two different aircraft, which had absolutely nothing in common except for the jet propulsion. Here's a brief history of these two projects.

IAe.27 Pulqui I
Immediately after the end of World War II, the Argentinean government opted for a rapid expansion programme of its Air Force. Under the government initiative, the Fábrica Militar de Aviones in Córdoba (then called Instituto Aerotécnico) was encouraged to seek foreign contacts for the planned development of domestic jet aircraft.

In 1946, the factory commissioned the famous French aircraft designer Émile Dewoitine (the same who gave his name to the French Dewoitine factory, and escaped from France to South America due to the German invasion). Dewoitine designed the first ever Latin American jet fighter, the IAe27 Pulqui I. The development progressed quickly and the prototype aircraft took off for the first time on August 9th, 1947 in the hands of Captain Osvaldo Weiss.

The single IAe.27 Pulqui I was finished in overall brilliant red colour.
The aircraft carried no markings except for the Argentinean roundels in six positions
and a small fin flash.

It soon turned that Dewoitine's unquestionably wide experience with aircraft construction was not quite enough for the revolutionary new propulsion and the new aerodynamic challenges. His fighter was an all-metal tricycle-gear construction, but of conventional straight-wing design adorned by the unmistakably Dewoitine-shape fin that seemed a bit out of place on the high-speed airframe. Power was provided by a single rear-mounted Rolls-Royce Derwent engine.

During test flights the aircraft proved severely underpowered and had low overall performance. Coupled with complexity of maintenance and operation, the programme was abandoned and Dewoitine returned to Europe.

The Argentina's Air Force was not put off by this misfortune but continued to seek for another aircraft.

Alleen moet ik nu zelf weer een foto plaatsen...............

Trouwens........
Horten is na de oorlog in Argentinie verder gegaan. Ze zijn met deze zwever de Andes over gevlogen!!

Groeten
Eric

Hierbij een nieuwe

Wie weet welk vliegtuig hier aan de schandpaal is genageld? (cryptisch)

Groeten
Eric Velthuizen

my.php
[/URL][/img]
my.php

Nee, het is geen Sopwith.

Denk dichter bij huis. Wie doet een nieuwe poging?

Volgens mij hangt daar een Curtiss Jenny in de boom. Klopt dat?

Groeten,
Eric

Ik geef het op :(

Lijkt toch het meest op een Sopwith, maar ergens ook op een Spad maar dan met een sopwith staart. Hij heeft ook Fokker en Nieuport trekjes, maar ik kan niet vinden wat het nu wel is.

Al met al kan maar beter naar bed gaan voordat ik hier vanacht nog zit en alsnog iemand me voor is die de kist in 5 seconden herkende :D :D

Ik lees het morgen wel ;-)

Ook ik geef het op. Geen flauw idee. En geloof me, er zit dik twee uur werk in.

Wat een rotding.

Wel een heleboel mooie nieuwe vreemde kisten verzameld...

Tijd voor een echte tip.

Tip van de dag:

Het is een nederlandse vliegtuigbouwer.
Heden ten dage vliegen ze alleen nog laag over de weg.
De foto komt uit het boek "Camouflage en Kentekens".

Nou, nu moet het lukken!!

Groeten
Eric

Een gok van de eerste klasse: Ik lees het wel als ik het goed heb....

Van 1914 tot en met 1918 begaf Spyker zich op het gebied van de luchtvaart. In deze periode werden een honderd-tal gevechtsvliegtuigen geproduceerd en een tweehonderd-tal vliegtuigmotoren. Dit is een afbeelding van de Spyker VI, Het eerste volledig door spyker gemaakte vliegtuigontwerp met een Thulin motor

spyker_vliegtuig_kl.jpg

Nou Sanka, ik denk dat die helemaal gespijkerd goed zit.

Ik wist niet dat Spyker ooit vliegtuigen bouwde. :oops:

Toch weer wat bijgeleerd. 8)

Ik kijk uit naar de volgende.

Jaaaa,

het is een Spijker. Namelijk de V.2 SP:39 T:80. Maar dat doet wat mij betreft wat minder ter zake.
Destijds was men aan het experimenteren met de identificatie kenmerken van de vliegtuigen. Rond 1919 heeft de Spijker rondgevlogen met een diagonale oranje band op de romp. Daarnaast was er ook een rechthoekig vlak met witte strepen in een hoek van 45 graden. Dit vlak is ook bovenop de vleugel te zien.

Tijd voor het volgende plaatje. Ik ben benieuwd wat dat voor kist is.

Groeten Eric Velthuizen

Top Eric, dat was nog eens een leerzame post.
Echt nooit geweten dat Spyker vliegtuigen heeft gemaakt.
De identificatie is gedeeltelijk te zien op de zijkant van de romp maar ik kon er niks bruikbaars uit opmaken behalve ...SP.....80.
Benieuwd of de volgende opgave makkelijker is ;-)

Ja, ik moet eerlijk toegeven dat Eric werkelijk hele goede kryptische tips had gegeven.

"aan de schandpaal genagelt" (Spyker)
"dichter bij huis" zoeken. (Dus ik keurig nog even de Koolhovens en Fokkers doorgelicht...)

Ik heb dat met die woordpuzzeltjes ook altijd. Kijk je naar het antwoord, en zeg je ...oh ja....

Kom op Sanka. Ik geef je een half uur om de volgende er op te ztten. Anders dring ik voor... :P

"iets dichter bij huis zoeken"

Dan HAD het moeten worden :( Ik woon verdorie op nog geen 2 kilometer van hun fabriek!

Oja, voor de mensen die het als een verassing opvatten, dat spyker vliegtuigen gebouwd heeft: is jullie wel eens opgevallen dat het logo een combinatie is van een oude prop en een autowiel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back