FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Gokje: een vibratiesensor. Ik dacht eerst even aan een RPM sensor, maar dat klinkt niet logisch in gebouwen en bruggen.

Ik heb rond de eeuwwisseling 1000 uur op de F50 gemaakt, maar kan me niet herinneren dat daar een AoA indiacator in zat. Nu op de B737NG hebben we geen directe AoA indicator, maar wel een zwart-rode band op de speed tape (we werken niet meer met ronde meters maar met 'tapes') waarvan de top het begin van de stick-shaker activatie weergeeft. Deze band zie je mooi op en neer bewegen als je meer of minder dan 1G trekt, die indicatie wordt dus heel direct beinvloed door de AoA sensor.

De Fokker 50 heeft aan beide zijden van de cockpit een AoA sensor. Een "klassieke" uitlezing is er niet maar hij kan opgeroepen worden en zal ook direct verschijnen wanneer de AoA te groot dreigt te worden. De computers regelen dat allemaal.

Inderdaad de sensor op de foto is een Accelerometer of te wel trillingssensor. In elk vliegtuig zitten er één of twee bij elke motor en soms ook nog op enkele "strategische punten" elders in het toestel. Normaal zie je daar niets van en alleen als er te veel trillingen optreden zal er een alarm gegenereerd worden wat op de beeldschermen in de cockpit zichtbaar zal worden.
Ook in fabrieken met grote machines worden deze sensors gebruikt om het trillingsniveau in de gate te houden. Kleine trillingen kunnen namelijk grote gevolgen hebben. Bij schepen zitten ze ook vaak op of bij de motoren en niet te vergeten de schroefas. Zelfs kleine trillingen die daar optreden kunnen grote gevolgen hebben of veroorzaakt worden door grote problemen zoals een beschadigde schroef.
Ook in hoge gebouwen en bruggen worden ze gebruikt om de trillingen in het oog te houden. Dit om mogelijke problemen al te kunnen ontdekken voordat het echt problemen worden. Zo zijn er dus nog veel meer toepassingen waar je ze tegen kan komen.

Een leuke bijkomstigheid is dat deze sensors de "ouders" zijn van de piëzo gyro's die wij in de modelbouw gebruiken. De sensor die in die gyro's worden gebruikt zijn feitelijk dezelfde. Ze werken namelijk op precies dezelfde manier. Het signaal dat uit de sensor komt wordt alleen heel anders gebruikt. Zo zal de uitgang relatief traag worden gemaakt om te voorkomen dat de gyro op trillingen zal reageren want die worden namelijk net zo goed opgevangen. Dit is ook de reden waarom deze gyro's zo bevestigd moeten worden dat ze zo min mogelijk aan sterke trillingen worden blootgesteld. Een goede trillings demping is heel belangrijk. Hoe sterker de trillingen zijn die de gyro voelt des te ongevoelliger hij wordt voor de hoekverdraaiingen van de heli.
Er zijn ook gyro's met "Advanced Mirco Machines" die werken weer anders! Hierboven bedoel ik dus de (ondertussen misschien al wel ouderwetse) piëzo gyro!

Nieuwe opgave:

TE%20015.jpg

Ik wil een naam en functie.

Bij schepen zitten ze ook vaak op of bij de motoren en niet te vergeten de schroefas. Zelfs kleine trillingen die daar optreden kunnen grote gevolgen hebben of veroorzaakt worden door grote problemen zoals een beschadigde schroef.

Hmmmm, nu vaar ik al toch wel weer 17 jaar, en heb ook wel schroef,- en andere heftige schades meegemaakt, maar ik heb deze sensors nog nooit geïnstalleerd gezien. Zelfs niet in gebruik gezien als er een Lloyds,- of andere surveyor in verband met een schade voor en/of na reparatie de situatie in ogenschouw kwam nemen.

Verder heb ik wel vibratiealarmeringen mee gemaakt, en ook veel lagermetingen gedaan (iedere maand alle kogellagers als onderdeel van het onderhoudsprogramma) maar ik herkende het niet. Er zijn dus ook een hoop andere vibratiesensors blijkbaar.

Groet, Bert

Dat klopt ook wel Brutus. Trillingssensors bestaan er in zo vreselijk veel verschillende uitvoeringen en dit is er één van. Feitelijk is sensor op de foto in mijn opgave een laboratorium uitvoering. De trillingssensor in een schip kan er heel anders uitzien. Ze kunnen bijvoorbeeld in een lagerhuis gebouwd worden.
Jaren geleden ben ik een keer aan boort geweest van Hr. Ms. De Ruyter tijdens een tocht op de Noordzee. In de machinekamer mochten we niet komen, dat was te gevaarlijk maar we hebben wel een controle paneel in een commando ruimte mogen zien. Daar was de trillingsmeter een vrij belangrijk instrument volgens de persoon die daar uitleg gaf. Aan die meter konden ze zien of alles nog "soepel" draaide en dat er niets fout ging. Hij vertelde dat er in de machinekamer een soort scope stond waar het signaal van de trillingsmeter(s) op zichtbaar werd gemaakt. Aan de vorm en de frequentie van de trilling kon men zien wat er aan de hand was. Helaas heb ik dat dus niet gezien maar ik vond het wel erg interessant omdat ik bij Fokker destijds veel van deze sensors en de bijbehorende apparatuur heb getest en gecalibreerd. Ook de apparatuur van de marine!

Dat klopt ook wel Brutus. Trillingssensors bestaan er in zo vreselijk veel verschillende uitvoeringen en dit is er één van. Feitelijk is sensor op de foto in mijn opgave een laboratorium uitvoering. De trillingssensor in een schip kan er heel anders uitzien. Ze kunnen bijvoorbeeld in een lagerhuis gebouwd worden.
Jaren geleden ben ik een keer aan boort geweest van Hr. Ms. De Ruyter tijdens een tocht op de Noordzee. In de machinekamer mochten we niet komen, dat was te gevaarlijk maar we hebben wel een controle paneel in een commando ruimte mogen zien. Daar was de trillingsmeter een vrij belangrijk instrument volgens de persoon die daar uitleg gaf. Aan die meter konden ze zien of alles nog "soepel" draaide en dat er niets fout ging. Hij vertelde dat er in de machinekamer een soort scope stond waar het signaal van de trillingsmeter(s) op zichtbaar werd gemaakt. Aan de vorm en de frequentie van de trilling kon men zien wat er aan de hand was. Helaas heb ik dat dus niet gezien maar ik vond het wel erg interessant omdat ik bij Fokker destijds veel van deze sensors en de bijbehorende apparatuur heb getest en gecalibreerd. Ook de apparatuur van de marine!

Tsja, Ernst, maar daar praat je over een marineschip wat zijn voortstuwingsvermogen opwekt met een gasturbine. Ten eerste zijn marineschepen een relatief kleine groep schepen t.o.v de rest van de maritieme wereld, en buiten de marine zijn er bij mijn weten maar een heel beperkt aantal commerciele schepen gebouwd met gasturbine als "prime-mover" (o.a. de Stena Discovery als ik me niet vergis).

Tot nog toe ben ik nog op geen enkele dieselmotor, stoomturbine of uitlaatgassenturbo een accelero-meter tegen gekomen. Op schroefassen vind je ze ook niet, daar beperkt men zich tot een, hooguit dubbel uitgevoerde, PT-100 (temperatuursensor). Op brandstofpurifiers kun je ze als optie vaak krijgen, maar ook hier word dit in de praktijk vrijwel nooit toegepast, om twee redenen: vanwege de beduidend hogere aanschafprijs (en purifiers zijn zonder zo'n ding al gewoon duur) en vanwege het ontzettend grote aantal "valse" shut-downs (triggering van het alarm terwijl er niks aan de hand is) en daardoor een ontzettend onrustige bedrijfsvoering. Tenminste de eneige twee (zuster) schepen waar ik dit gezien heb, waren ze binnen de garantieperiode met instemming van Alfa-Laval (fabrikant) verwijderd.

Verder kan ik uit eigen ervaring melden dat de lagermetingen die ik maandelijks moest uitvoeren (aan electromotoren), feitelijk nul tot generlei waarde hadden, vanwege de verstoring van die meting door externe trillingen, en vanwege het feit dat veel electromotoren aan boord van schepen niet volcontinue in bedrijf zijn, en zelfs als ze dat wel zijn, de bedrijfsomstandigheden zoals omgevingstemperatuur en momentane belasting, veel te sterk wisselen. Hierdoor zag je lagers letterlijk jaren in het rood staan en toch heel blijven, en lagers waar op de meting niks aan te merken was, volkomen onverwacht catastrofaal falen. We zijn na een jaar of 6 dan ook met meten gestopt....

In zijn algemeenheid vind ik dit wel een leuk topic overigens, maar het valt mij op, dat er veel vragen zijn waarbij het onderwerp nogal "specifiek" is (er staat een onderwerp op de foto wat alleen te herkennen is als je het voorwerp zelf kent, als je met een andere uitvoering merk of type gewerkt hebt, herken je het niet, zoals deze accelero-meter) of het voorwerp is vrij herkenbaar, maar dan weet zowel de vraagsteller als de antwoordgever niet helemaal precies wat het is en word het antwoord toch maar goed gekeurd (voorbeeld barograaf).

Beetje jammer....

Maar nogmaals, ik bekijk het verder wel met genoegen, want ik ben zelf dol op "oude" gereedschappen en meet technieken. jammer dat ik zelf vrijwel geen foto's en tekeningen van dat soort onderwerpen bezit om op het net te "gooien".

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hint opdracht: zweefvliegtuig, sensor voor een instrument.

Ik trek mijn vermoeden van een Vario meter in: een gewicht aan een arm, is het het voelend element van de G-meter?

(Ik verwacht van niet, maar áls het juist mocht zijn zeg ik al van tevoren: ik heb helaas geen materiaal beschikbaar voor een nieuwe opgave)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Vermoedens niet zo makkelijk terzijde schuiven! ;)

Tja Brutus, de opdrachten zijn misschien vrij specifiek, maar iedereen zoekt waarschijnlijk toch iets dat bij zijn eigen achtergrond hoort. De opdracht die ik gegeven heb zal door vrijwel elke (1:1) zweefvlieger herkend worden, daarbuiten minder. Maar dat is toch juist leuk? Die vibratiesensor wist ik ook niet, was een gerichte gok. Zo leer je nog eens iets.

Vermoedens niet zo makkelijk terzijde schuiven! ;)

Tja Brutus, de opdrachten zijn misschien vrij specifiek, maar iedereen zoekt waarschijnlijk toch iets dat bij zijn eigen achtergrond hoort. De opdracht die ik gegeven heb zal door vrijwel elke (1:1) zweefvlieger herkend worden, daarbuiten minder. Maar dat is toch juist leuk? Die vibratiesensor wist ik ook niet, was een gerichte gok. Zo leer je nog eens iets.

Heu, bedoel je dat het het "sensing element"van de variometer is????

Damn!:)

Groet, Bert

Heu, bedoel je dat het het "sensing element"van de variometer is????
Yep, en aangezien ik verder geen inzendingen zie zal ik hem uitleggen.

Een simpele variometer heeft aan een statische drukpoort eigenlijk genoeg. Meestal is dit een gat (of meerdere kleine gaten) in de zijkant van de romp waardoor de statische druk gemeten wordt. De hoogtemeter geeft een absolute drukmeting aan (weergegeven als hoogte), de variometer geeft de snelheid van het drukverloop aan (weergegeven als vertikale snelheid). Bij motorvliegtuigen wordt het zo simpel toegepast.
Bij zweefvliegtuigen heeft een simpele variometer een groot nadeel: hij geeft naast stijd/daalsnelheid ook zogenaamde 'knuppelthermiek' aan. Als je snelheid op wilt pikken duw je de neus wat voor een lagere neusstand. Dit geeft tijdelijk een verhoogde daalsnelheid tijdens het versnellen. De variometer geeft dit gewoon weer. Idem bij snelheid verminderen: hierbij klimt het vliegtuig, wat gewoon wordt weergegeven door de variometer (='knuppelthermiek'). De vertikale snelheid die wordt geinduceerd door snelheidsveranderingen wil je eigenlijk uit het signaal filteren, zodat in de aanwijzing alleen de vertikale bewegingen overblijven die worden veroorzaakt door stijgen of dalen van de lucht om je heen, plus natuurlijk de eigen daalsnelheid van het vliegtuig.

De getoonde buis verzorgt de drukmeting voor de variometer. Hij wordt geplaatst op het kielvlak en steekt een eind naar voren om in de ongestoorde lucht te zijn. Het korte dikke buisje onderaan heeft van binnen een variabel doorsnedeverloop. Hij begint wijd, versmalt dan in het midden en loopt daarna weer wijd uit. Ter plaatse van de versmalling versnelt de lucht (continuiteitswet), deze versnelling geeft een drukverlaging (wet van Bernouilli). Hoe groter de snelheid van de doorstromende lucht, hoe groter de drukverlaging. De drukmeting wordt gedaan in het smalste punt van de buis.
Stationair vliegend is de snelheid constant, en dus ook de drukverlaging in de buis tov de statische druk. Dat betekent dat er geen invloed is op de aanwijzing, het instrument meet nl drukverloop. Stel: het vliegtuig gaat nu versnellen. De neus zakt wat en het vliegtuig zakt tijdelijk extra. Dit geeft een drukverhoging, want de statische druk neemt toe ten gevolge van het dalen. Maar als de snelheid toe gaat nemen geeft dit een steeds grotere drukverlaging in de vernauwing. Als de buis goed is gedimensioneerd voor het vliegtuigtype heffen de drukverhoging (door toename statische druk door het zakken) en drukverlaging (door toename snelheid) elkaar precies op en wordt het tijdelijke dalen of stijgen door snelheidsveranderingen van het zweervliegtuig uit het signaal gefilterd.

Naam van de buis: TE-compensatiebuis of kortweg TE-buis. TE compensatie staat voor totale energie compensatie.

:D
.

In zijn algemeenheid vind ik dit wel een leuk topic overigens, maar het valt mij op, dat er veel vragen zijn waarbij het onderwerp nogal "specifiek" is (er staat een onderwerp op de foto wat alleen te herkennen is als je het voorwerp zelf kent, als je met een andere uitvoering merk of type gewerkt hebt, herken je het niet, zoals deze accelero-meter) of het voorwerp is vrij herkenbaar, maar dan weet zowel de vraagsteller als de antwoordgever niet helemaal precies wat het is en word het antwoord toch maar goed gekeurd (voorbeeld barograaf).

Groet, Bert

ik heb even de bepalingen scherper gezet<;;;;:cool::cool::cool:
zie de aanpassing hierna (in kleur ......:D)
wat doe je in dit draadje ??????? <?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><v:shape id=_x0000_i1037 style="WIDTH: 24pt; HEIGHT: 24pt" type="#_x0000_t75" alt=""></v:shape><v:shape id=_x0000_i1038 style="WIDTH: 24pt; HEIGHT: 24pt" type="#_x0000_t75" alt=""></v:shape><v:shape id=_x0000_i1039 style="WIDTH: 24pt; HEIGHT: 24pt" type="#_x0000_t75" alt=""></v:shape>

1. Kollega 1 plaatst een foto van een meet- of registratie toestel in het draadje (dit toestel mag werken op gelijk welk principe vb: mechanisch, elektro mechanisch, elektronisch of iets anders zijn......) en voor gelijk welke meting (navigatie, hoogte, inclinatie….)
Het mag ook een bouwschema zijn, een principe....

deze persoon dient ook steeds een kleine tip geven in dit draadje met een kleine verwijzing, doel , wetenswaardigheid, de uitvinder ervan… anekdote of tip......

steffe

Laatst bewerkt:
Ik trek mijn vermoeden van een Vario meter in: een gewicht aan een arm, is het het voelend element van de G-meter?

(Ik verwacht van niet, maar áls het juist mocht zijn zeg ik al van tevoren: ik heb helaas geen materiaal beschikbaar voor een nieuwe opgave)

Groet, Bert

Sorry Steffe, ik heb helemaal geen foto's of wat dan ook om een opgave van te maken. Ik had ook niet verwacht de vraag goed te hebben....
(en eigenlijk had ik dat ook niet, ik heb mijn antwoord gewijzigd naar iets fouts, voor Fotor reageerde).

Nogmaals sorry voor het uitblijven van een opgave.

Groet, Bert

Bert;

geen probleem hoor.....
effe mijn foto doos openen
(ik heb een paar plaatjes in reserve....)

volgende opgave.....

wat is dit instrument???
voor wat werd dit toestel gebruikt?

het zit vol met tandwielen, raderen......
er waren zeeeer veel wiskundigen en wetenschappers nodig om het raadsel te ontsluieren......

en het werd toegepast bij de marine......

tip: 50 a 60 jaar later kwam er muziek uit.....(nou....niveau bij dit grapje...)

nu zal ik eventjes stoppen met de tips.....

full

ffice:office" /><O:p></O:p>
full

steffe

Laatst bewerkt door een moderator:
Back