Dat klopt ook wel Brutus. Trillingssensors bestaan er in zo vreselijk veel verschillende uitvoeringen en dit is er één van. Feitelijk is sensor op de foto in mijn opgave een laboratorium uitvoering. De trillingssensor in een schip kan er heel anders uitzien. Ze kunnen bijvoorbeeld in een lagerhuis gebouwd worden.
Jaren geleden ben ik een keer aan boort geweest van Hr. Ms. De Ruyter tijdens een tocht op de Noordzee. In de machinekamer mochten we niet komen, dat was te gevaarlijk maar we hebben wel een controle paneel in een commando ruimte mogen zien. Daar was de trillingsmeter een vrij belangrijk instrument volgens de persoon die daar uitleg gaf. Aan die meter konden ze zien of alles nog "soepel" draaide en dat er niets fout ging. Hij vertelde dat er in de machinekamer een soort scope stond waar het signaal van de trillingsmeter(s) op zichtbaar werd gemaakt. Aan de vorm en de frequentie van de trilling kon men zien wat er aan de hand was. Helaas heb ik dat dus niet gezien maar ik vond het wel erg interessant omdat ik bij Fokker destijds veel van deze sensors en de bijbehorende apparatuur heb getest en gecalibreerd. Ook de apparatuur van de marine!
Tsja, Ernst, maar daar praat je over een marineschip wat zijn voortstuwingsvermogen opwekt met een gasturbine. Ten eerste zijn marineschepen een relatief kleine groep schepen t.o.v de rest van de maritieme wereld, en buiten de marine zijn er bij mijn weten maar een heel beperkt aantal commerciele schepen gebouwd met gasturbine als "prime-mover" (o.a. de Stena Discovery als ik me niet vergis).
Tot nog toe ben ik nog op geen enkele dieselmotor, stoomturbine of uitlaatgassenturbo een accelero-meter tegen gekomen. Op schroefassen vind je ze ook niet, daar beperkt men zich tot een, hooguit dubbel uitgevoerde, PT-100 (temperatuursensor). Op brandstofpurifiers kun je ze als optie vaak krijgen, maar ook hier word dit in de praktijk vrijwel nooit toegepast, om twee redenen: vanwege de beduidend hogere aanschafprijs (en purifiers zijn zonder zo'n ding al gewoon duur) en vanwege het ontzettend grote aantal "valse" shut-downs (triggering van het alarm terwijl er niks aan de hand is) en daardoor een ontzettend onrustige bedrijfsvoering. Tenminste de eneige twee (zuster) schepen waar ik dit gezien heb, waren ze binnen de garantieperiode met instemming van Alfa-Laval (fabrikant) verwijderd.
Verder kan ik uit eigen ervaring melden dat de lagermetingen die ik maandelijks moest uitvoeren (aan electromotoren), feitelijk nul tot generlei waarde hadden, vanwege de verstoring van die meting door externe trillingen, en vanwege het feit dat veel electromotoren aan boord van schepen niet volcontinue in bedrijf zijn, en zelfs als ze dat wel zijn, de bedrijfsomstandigheden zoals omgevingstemperatuur en momentane belasting, veel te sterk wisselen. Hierdoor zag je lagers letterlijk jaren in het rood staan en toch heel blijven, en lagers waar op de meting niks aan te merken was, volkomen onverwacht catastrofaal falen. We zijn na een jaar of 6 dan ook met meten gestopt....
In zijn algemeenheid vind ik dit wel een leuk topic overigens, maar het valt mij op, dat er veel vragen zijn waarbij het onderwerp nogal "specifiek" is (er staat een onderwerp op de foto wat alleen te herkennen is als je het voorwerp zelf kent, als je met een andere uitvoering merk of type gewerkt hebt, herken je het niet, zoals deze accelero-meter) of het voorwerp is vrij herkenbaar, maar dan weet zowel de vraagsteller als de antwoordgever niet helemaal precies wat het is en word het antwoord toch maar goed gekeurd (voorbeeld barograaf).
Beetje jammer....
Maar nogmaals, ik bekijk het verder wel met genoegen, want ik ben zelf dol op "oude" gereedschappen en meet technieken. jammer dat ik zelf vrijwel geen foto's en tekeningen van dat soort onderwerpen bezit om op het net te "gooien".
Groet, Bert