FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Wat het ongeveer is zie je gelijk...

De hoogste masten zijn bijna net zo hoog als de eiffeltoren.

Vraag: waar staat dit 'instrument' en wat is de specifieke toepassing?

2764b01cc9954615.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
het is een radio baken system?
er zijn nog 2 zenderparen...voor de noordzee....

stavanger en ploners....

het consolsysteem....volgens decca of Loran (USA)

steffe

Ik durf het bijna niet te zeggen: is dit zo'n ELF (Extreme low frequency) array, wat de amerikanen gebruiken voor communicatie met onderzeeërs?

Groet, Bert

Ik durf het bijna niet te zeggen: is dit zo'n ELF (Extreme low frequency) array, wat de amerikanen gebruiken voor communicatie met onderzeeërs?

Groet, Bert

bert

uit voorzorg
begin deze avond maar al een paar plaatjes te zoeken van instrumenten

steffe:cool::cool::cool::cool::cool::cool:

Ja Bert, je hebt het goed!

Eenrichtingsverkeer naar onderzeeërs.... Dit antenneparkje staat bij het stadje Cutler, Maine, in het noordoosten van de VS.

Op 24 kHz (!), las ik. je kunt de draaggolf bijna horen....

Bert: jij kunt op Internet ook vast wel een fotootje vinden van het een of ander....

Dirk

Gods(*&&%me!

Nou, sorry, het was maar een (educated) guess.:oops:

Goed, ik ga NU op zoek naar een plaatje, heb al wel wat kleine dingentjes in gedachten.

Groet, Bert

Humpf!:):D:cool:

PS, voor zover ik weet, gaan de frequenties nog lager, ze zitten gewoon in het hoorbare bereik. Dat je ze niet daadwerkelijk hoort komt omdat je oren geen electromagnetisch signaal verwerken kunnen. Door deze lage frequentie gaat de informatieoverdracht ook maar heel traag, en duurt de overdracht van een bericht in klare text meerdere minuten (en dan moet je denken aan gauw een half uur)
Schijnt ook niet gezond voor je lijf te zijn om tijdens het zenden in de buurt van de array te staan.

Laatst bewerkt:
Nou vooruit, een makkelijke om mee te beginnen.

Wat is dit en waar word het voor gebruikt.

De hint: het word in de bepaalde, vrij alledaagse thermodynamische processen gebruikt als meetinstrument. En het bestaat al héél lang, en word nog steeds gebruikt, al is het de laatste tijd redelijk sterkk verdrongen door electronische varianten. (ik vond dit altijd erg leuk werk om te doen:p)

Groet, Bert

PS: om mijn eigen commentaar van een paar mails terug maar gelijk te vlug af te zijn: er zijn maar een paar fabrikanten dit deze apparaten maken, en allemaal zien ze er vrijwel exact hetzelfde uit. Dus het is gewoon "visueel herkenbaar".

Laatst bewerkt:
Nou vooruit, een makkelijke om mee te beginnen.

Wat is dit en waar word het voor gebruikt.

De hint: het word in de bepaalde, vrij alledaagse thermodynamische processen gebruikt als meetinstrument. En het bestaat al héél lang, en word nog steeds gebruikt, al is het de laatste tijd redelijk sterkk verdrongen door electronische varianten. (ik vond dit altijd erg leuk werk om te doen:p)

Was inderdaad niet zo moeilijk Bert.

Indicateurtoestel voor stoommachines.

Indikator einer Dampfmaschine. Links im Hintergrund der Zugfaden zur Messung der Kolbenposition, rechts (abgeklappt) der Schreibstift.

Groet Huib

Was inderdaad niet zo moeilijk Bert.

Indicateurtoestel voor stoommachines.

Indikator einer Dampfmaschine. Links im Hintergrund der Zugfaden zur Messung der Kolbenposition, rechts (abgeklappt) der Schreibstift.

Groet Huib

Je hebt gelijk, maar je hebt de vraag maar half beantwoord: Waar word het voor gebruikt. M.a.w. wat meet je met een indicateurtoestel.

Verder: het is absoluut niet alleen voor stoommachines. ook bij stoommachines is het toestel goed bruikbaar, maar daar kun je ook een heel eind komen met toegelaten stoomdruk en ingesteld expansievoud (en dat is geen "sgrijfvaud"). Het is wijder bruikbaar. Hoe?

Groet, Bert

PS: niet om flauw te doen, maar je hebt blijkbaar op afbeelding gezocht, getuige de niet eens vertaalde beschrijving die waarschijnlijk bij de oorspronkelijke afbeelding stond (ik heb 'm niet van een duitse site). Daardoor wet je wel hoe het heet, maar nogmaals, weet je ook waarvoor het gebruikt word, wat je er allemaal mee kan bepalen en hoe je dat (ongeveer) doet?

Laatst bewerkt:
PS: niet om flauw te doen, maar je hebt blijkbaar op afbeelding gezocht, getuige de niet eens vertaalde beschrijving die waarschijnlijk bij de oorspronkelijke afbeelding stond (ik heb 'm niet van een duitse site). Daardoor wet je wel hoe het heet, maar nogmaals, weet je ook waarvoor het gebruikt word, wat je er allemaal mee kan bepalen en hoe je dat (ongeveer) doet?

Hoi Bert,

Laat ik voorop stellen dat ik niet op de afbeelding gezocht heb, maar op de term "indicateurtoestel" en daarbij in Wikipedia (indicateurdiagram) de afbeelding tegenkwam met een duitse verwijzing.

Maar even dan wat aanvulling.
Met het apparaat wordt het PV (druk-volume) diagram van een cilinder van een verbrandingsmotor, of in dit geval, stoommachine opgenomen. Aan de hand van het diagram kan het geleverde vermogen van een cilinder bepaalt worden. Het apparaat wordt aangesloten op een indicateur-afsluiter(tje) en staat daarmee in verbinding met de (verbrandings)ruimte boven of onder (bij een dubbelwerkende machine) de zuiger.

Het was niet ongewoon om, als er een nieuweling in de machinekamer was, vlak bij hem ineens de afsluiter te openen. Gaf wel leuke reacties.

Groet Huib

Yep, helemaal goed, al valt er wel wat meer uit het diagram te halen dan alleen het vermogen. Ook de compressie (ofwel toestand van kleppen en zuigerveren), max. verbrandingsdruk ("paaltjesdiagram"), kwaliteit en verloop van de verbranding (90 graden verschoven of ook wel Ricardo-diagram, al heeft de constructie van de motor vrij veel invloed op de bruikbaarheid van dit diagram) en openings,- en sluitingstijdstippen van de kleppen (zwakveer diagram) met die laatste kun je bij de wat extremere gevallen ook vrij goed zien dat een klep of zitting verbrand is.

Vond het zelf ook altijd een leuk karweitje, vanwege dat geblaf uit de kranen. En de uitdaging om niet meer papiertjes te gebruiken dan er cylinders zijn, uiteraard.

Anyway, Huib, het schijnt dat jij nu aan zet bent....

Groet, Bert

Oké, hier issie dan:

Techniciteit_XX_W1.jpg

Wat is dit en waar en waarvoor werd het gebruikt?

Een tip zou op dit moment al te makkelijk zijn omdat die bijna direct naar het antwoord leiden.

Succes Huib

Het ziet eruit als een heel oude decca danwel Loran ontvanger, zo te zien aan de schakelaar "Chain" waarmee je op verschillende ketens af zou kunnen stemmen. Ook de drie onderste dials lijken mij "lane-indicators"toe.
Alleen de middelste bovenste dial zegt mij niks. Vandaar dat ik op LORAN gok, want daar heb ik nooit mee gewerkt.....

Groet, Bert

EDIT: ach sorry, de vraag was ook waar het voor gebruikt werd. Het zou (als ik het antwoord tenminste goed heb) een plaatsbepaling moeten opleveren door de aflezingen van de drie lane-indicators te plotten in een kaart die voorzien is van een Loran-grid. En als het Loran is, zal het hoofdzakelijk in Amerikaanse kustwateren gebruikt zijn. Ik zou op dit moment niet eens weten of de Loran netwerken nog actief zijn. Gezien het typisch amerikaanse "vasthouden aan verouderde technologie", zal het haast wel....

Laatst bewerkt:
Bijna goed Bert.

Je hebt gelijk dat loran nog steeds gebruikt wordt. De TU delft schijn zelfs een op Loran-C gebaseert nieuw systeem te ontwikkelen.

Echter, Het getoonde systeem is al een jaar of tien geleden buiten gebruik gesteld.

Groet Huib

Tsja, dan blijven alleen Decca (volgens mij ook al buiten gebruik)
en Omega over. Omega heb ik nooit mee gewekt, en het werd op de zeevaartschool niet eens behandeld. Die zal het dan wel zijn, maar dan gok ik maar een beetje.

Hoe dan ook, ik ben bang dat ik deze dus niet goed heb (pffft, gelukkig, anders moet ik weer plaatjes zoeken:D)

Groet, Bert

Tsja, dan blijven alleen Decca (volgens mij ook al buiten gebruik)
en Omega over. Omega heb ik nooit mee gewekt, en het werd op de zeevaartschool niet eens behandeld. Die zal het dan wel zijn, maar dan gok ik maar een beetje.

Hoe dan ook, ik ben bang dat ik deze dus niet goed heb (pffft, gelukkig, anders moet ik weer plaatjes zoeken:D)

Groet, Bert

brutus

op zij vlaams gezegd...
ge hebt het spek aan uw been.....

ik herken da toestel
volgens mij is het ook een DECCA meter

!!!!!Decca Navigator Mk 12
maar eerst is de de goedkeuring te krijgen van Huib....

brutus.....
begin maar weer plaatjes te zoeken....

steffe

Laatst bewerkt:
brutus

op zij vlaams gezegd...

ik herken da toestel

brutus.....

steffe

Potverdrie, en ik maar mijn best doen niet het juiste antwoord te geven.

Nou ja, ik wacht het wel af, en als Huib het zegt, ga ik wel eer een plaatje zoeken, humpfh!:D

Groet, Bert

brutus

op zij vlaams gezegd...

ik herken da toestel

brutus.....

steffe

Helemaal goed steffe

Groet Huib

Nou Steffe, het lijkt me dat jij nu aan de beurt bent, jij wist zelfs merk en type te noemen.

Groet, Bert

Back