FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

... tegenwoordig geukkig computers/FMS/MCDU die het werk uit handen nemen :-) ...
Vroeger, ja vroeger, vroeger had je nog echte piloten, open cockpit, leren jas, turbo-snor, wonder-olie op hun bril, insecten tussen hun tanden.

Yep, is om drift te berekenen met ingebouwde weergave voor de aangepaste richting en tevens een rekenliniaal, gemaakt omstreeks 1920! ...
Leuke keuze Max want het instrument doet in feite hetzelfde als de Norden bomrichter.

... snelheid "invoer" tot aan 600 km/h ...
Vooruitziende blik, in 1920!

Ook te zien in de film "Dr. Strangelove"?
Yiiiiihaaaaaaaa!

Laatst bewerkt:
Vroeger, ja vroeger, vroeger had je nog echte piloten, open cockpit, leren jas, turbo-snor, wonder-olie op hun bril, insecten tussen hun tanden.

Insecten tussen de tanden .... ik blij met de technologie van deze tijd:-)

De volgende opdracht , ik was op zoek naar een plaatje van een bepaald systeem , maar kon zo 1-2-3 niet het juiste vinden , totdat ik op een geweldige tekst kwam met de "uitleg" van hoe het systeem werkt.

Geen plaatje deze keer maar een lap tekst (hier en daar wat aangepast) , in het engels , maar dat zal geen probleem zijn..

full

Een leuke raadsel ..... Een tip ... het is een hedendaags systeem wat dagelijks gebruikt wordt.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is:
Submitted by Colonel (Ret) George Grill, who was with General Dynamics
at Greenham Common AB, England - it may not be the first

time you have seen this - is seems to apply to all guidance systems.
Of:
wat Dirk57 heeft aangedragen...

Jaja, al een beetje verklapt door Helimax en Baggeraar he?

De tekst wordt genoemd in verband met de Ground Launched Cruise Missile (GLCM), maar kan betrekking hebben op alle geleidingssystemen. Ik denk dat je doelt op TERCOM of DSMAC (zie hieronder) :

After achieving flight, the missile's wings are unfolded for lift, the airscoop is exposed and the turbofan engine is employed for cruise flight. Over water, the Tomahawk uses inertial guidance or GPS to follow a preset course; once over land, the missile's guidance system is aided by Terrain Contour Matching (TERCOM). Terminal guidance is provided by the Digital Scene Matching Area Correlation (DSMAC) system or GPS, producing a claimed accuracy of about 10 meters.

Ik herinner me nog de beelden van tomahawks die in Bagdad zigzaggend tussen de gebouwen op hun doel afgingen.... En momenteel natuurlijk in Libië

Mooie techniek, ongeacht hoe je over de toepassing denkt...

Dirk , je bent erg in de buurt, maar hmmm... nee, heb ff gekeken wat TERCOM en DSMAC is, alhoewel nu ik de tekst nog eens lees, is het eigenlijk ook van toepassing op jouw antwoord.

Dus ja, het is juist.:???:

Ik doelde eigenlijk op IRS/INS/AHARS. Alhoewel de input van de systemen verschillend is, is de output hetzelfde. TERCOM vergelijkt en past aan dmv hoogtemeter en beelden , IRS/INS meet de acceleraties en vergelijkt dit waar het toestel eigenlijk moet zijn.

Tekst die ik vond over TERCOM:
<table class="MainContentCarcass" id="MainContentCarcass" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr></tr><tr> <td style="max-width: 820px;"> TERCOM is an automated navigation system used primarily by an unmanned aerial vehicle such as a long-range cruise missile. The system uses a predefined contour map of the flight path which acts as a comparison master image. The missile is equipped with a sophisticated radar altimeter which constantly reads the terrain it is crossing and compares the readings to the master image. When deviations are detected, the missile's guidance system makes the necessary corrections to its flight path. This makes extremely accurate navigation and collision avoidance possible, thereby allowing the missile to fly closer to the ground and avoiding detection by radar.
Terrain contour mapping, or TERCOM as it is more commonly referred to, is one of the most accurate and reliable referential navigation systems for long-range, unmanned aerial vehicles such as cruise missiles. In the initial stages of long-range missile development, several methods of navigation were used such as the graphic comparison systems in early intercontinental ballistic missiles (ICBMs). These systems employed surveillance photographs as a master while an onboard camera took a series of photographs en route as comparison material. The master and en route photos were scanned by a computer for high contrast similarities, and the missile navigated according to the results. This process was extremely slow and laborious and resulted in a navigation validation process based on very few reference points.

</td></tr></tbody></table>

En tekst over IRS:
An inertial navigation system (INS) is a navigation aid that uses a computer, motion sensors (accelerometers) and rotation sensors (gyroscopes) to continuously calculate via dead reckoning the position, orientation, and velocity (direction and speed of movement) of a moving object without the need for external references. It is used on vehicles such as ships, aircraft, submarines, guided missiles, and spacecraft. Other terms used to refer to inertial navigation systems or closely related devices include inertial guidance system, inertial reference platform, inertial instrument, and many other variations.

Dirk , het is aan jou.

Cor

OK

Wat is dit?

full

Een gokje, ik zie;
-een zwart plaatje wat iets opvangt,
-wordt doorgestuurd naar een aanwijzer (via een omweg met een veer wat uitzet met warmte ).

Dus ik denk iets van een lichtmeter of zonnemeter?

Cor

Dit doet mij denken aan mijn schooljaren waar ik ooit een foto heb gezien die hier heel veel op leek. Volgens mij is dit een nagemaakte opstelling van één van de eerste transistoren. Het zwarte blokje is het halfgeleider kristal van Germanium. De koperen strip aan de onderkant is als ik het mij goed herinner de basis en de twee "veertjes" links en rechts vormen de collector en de emitter aansluitingen.
De metalen pootjes die er tegen drukken vormen de overgangen en men moest experimenteren met de positie van die "veertjes" op het kristal om de meest ideale plek te vinden zodat het kristal zich ook echt als transistor ging gedragen. Echt goed werkte het niet maar men kon er mee bewijzen dat dit "effect" echt bestond. Door het verbeteren van productie van het halfgeleider materiaal kon men uiteindelijk "echte" transistoren gaan maken waarvan men de werking ook kon voorspellen.
Nu weten we allemaal dat de transistor nergens meer uit weg te denken is. De elektronica is overal in doorgedrongen zonder dat vele van ons het zelfs maar in de gaten hebben.

Deze foto heb ik nog niet terug kunnen vinden dus ik heb geen keihard bewijs dat dit antwoord goed is maar mijn vermoeden is zeer sterk.
Nu nog een nieuwe opdracht verzinnen, dat is ook lastig! Hopelijk heb ik morgen wat gevonden, ik heb al wel een idee maar nu de goede foto nog.

Dirk, strikt genomen is het geen meet-instrument. Maar wel een verdomd leuke opdracht :)
Hint: van dit oer-ontwerp is een technisch symbool afgeleid.

Ernst, Je hebt het helemaal goed en het is inderdaad een replica.

The transistor was invented at Bell Laboratories in December 1947 (not in 1948 as is often stated) by John Bardeen and Walter Brattain. 'Discovered' would be a better word, for although they were seeking a solid-state equivalent to the vacuum tube, it was found accidentally during the investigation of the surface states around a diode point-contact. The first transistors were therefore of the point-contact type. William Shockley, the theorist who was leading the research, knew at once that this was not what he was seeking: at the time he was trying to create a solid-state device similar to what we now call a junction field-effect transistor.

Dit zou een foto van de echte zijn:

full

full

Hoop gedoe trouwens over wie nu echt als eerste de transistor heeft uitgevonden cq ontdekt, maar wel leuk om te lezen:

Bell System Memorial- Bell Labs (Who Really Invented The Transistor?)

Hint: van dit oer-ontwerp is een technisch symbool afgeleid.

Wat leuk! Wist ik niet, maar heel herkenbaar idd :D

Dirk, strikt genomen is het geen meet-instrument. Maar wel een verdomd leuke opdracht :)

Ron, als je van zo'n oude glazen germanium transistor de lak afkrabde, kon je hem inzetten als lichtsterkte sensor ;) Nog steeds geen echt meetinstrument, maar ach.....

Komt trouwens het antwoord van Corvl ook weer in de buurt :lol:

Back