FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Volgens mij lijkt die meneer sprekend op Sir Isaac Newton ... en die heeft de zwaartekracht uitgevonden ...

Volgens mij lijkt die meneer sprekend op Sir Isaac Newton ... en die heeft de zwaartekracht uitgevonden ...

Zat ik ook wel aan te denken, maar zo ken ik hem niet.
Naar het instrument kijkend zou je zeggen dat het wellicht een verlenging meet, maar dan zou ik in eerste instantie aan Robert Hooke denken, maar die is het volgens mij ook niet. En bij de hint dat er verwarming bij komt kijken zou je kunnen denken als een voorloper van een soort dilatometer, maar daar weet ik weer geen persoon aan te koppelen, in ieder geval niet iemand die een wet "op zijn geweten" heeft.

volgens mij is het een dynamometer

• Een dynamometer wordt in de fysica gebruikt om krachten te meten. Dit gebeurt meestal door middel van een veer die uitrekt als er meer kracht op wordt uitgeoefend. De kracht is af te lezen in Newton.
    De werking van dit toestel steunt op het statisch effect van de kracht.

Zowel meneer Hooke (die de veerconstante heeft uitgevonden) en meneer Newton hebben aan de grondbeginselen van dit apparaat gewerkt ..

(overigens Hooke en Newton konden wel broers zijn, als ik hun portretten naast elkaar zet ... alleen Newton was enigst kind ...

overigens Hooke en Newton konden wel broers zijn

Was er wel steeds sprake van familieruzie, want die twee lagen elkaar niet zo...

Maar ik mis de link naar de verwarming. Een verlenging of verplaatsing meten dacht ik ook al, daarom ging mijn idee uit naar iets dat thermische uitzetting meet (een pyrometer). Maar volgens mij hebben zowel Hooke als Newton daar zich niet mee bezig gehouden.

Laatst bewerkt:
Was er wel steeds sprake van familieruzie, want die twee lagen elkaar niet zo...

Maar ik mis de link naar de verwarming. Een verlenging of verplaatsing meten dacht ik ook al, daarom ging mijn idee uit naar iets dat thermische uitzetting meet (een pyrometer). Maar volgens mij hebben zowel Hooke als Newton daar zich niet mee bezig gehouden.

Ad,

de pyrometer is al voor 100 % juist !!!!!
inderdaad , er werd een kaarsje geplaatst onder het staafje....gevolg: uitzetting van de staaf en de uitzetting van de staaf werd gemeten met een wijzertje...

en nu de formule....?
ad ?

in ieder geval.....ad mag de volgende opgave plaatsen.....
steffe

Laatst bewerkt:
in ieder geval.....ad mag de volgende opgave plaatsen.....

Daar heb je me wel tuk. Ik weet echt niet aan wie ik dit moet linken. Er zal best wel een veertje inzitten, maar ik kan nergens iets vinden dat Hooke hier iets mee gedaan heeft (en het is wel m'n vakgebied).
Thermische uitzetting(scoëfficiënt) weet ik niet aan een persoon en een wet te linken.
Overigens kan ik ook niet vinden waar je dit vandaan hebt. Deze link laat wel wat voorbeelden zien die in de buurt komen, zoals deze:

Amherst11a.JPG

Maar er wordt verwezen naar een Leidse wetenschapper Pieter van Musschenbroek, maar als je op de link daarnaar klikt krijg je niets dan zaken die via de Leidse fles naar de condensator hebben geleid.
Via via kom je dan op contactloze temperatuurmetingen uit waarbij gebruik wordt gemaakt van de wet van Wien, maar dat is het ook niet.

Ik ben dus nog steeds erg geïnteresseerd wie je bedoelde.

Totdat je dat hebt prijsgegeven heb ik de tijd om na te denken. Dit is de eerste keer dat ik erin stink!!!!!!

Ad
hierbij de info

De pyrometer of vuurmeter Van Musschenbroek dateert van ca. 1729
In die tijd hielden diverse onderzoekers zich bezig met de uitzetting van allerlei stoffen bij verwarming. Van Musschenbroek liet dit instrument maken om kwalitatief onderzoek naar het verschijnsel te kunnen doen. De ingespannen metalen staaf wordt door een (nu ontbrekende) brander met spiritusvlammen verwarmd, de mate van verwarming is te regelen. De uitzetting van de staaf kan met een heugel en een raderwerk nauwkeurig gemeten worden.<O:p></O:p>
<O:p></O:p>
L 1= L0 x alfa x delta T<O:p></O:p>
L1 = nieuwe lengte bij een tempetauur T1 (vb 100 °C)<O:p></O:p>
Lo = oorspronkelijke lengte bij een temperatuur To (vb 20 °C)<O:p></O:p>
Alfa = uitzettings coefficient van het metaal<O:p></O:p>
Delta T = temperatuursverhoging (= T1 – To)<O:p></O:p>

Van Musschenbroek liet dit instrument maken om kwalitatief onderzoek naar het verschijnsel te kunnen doen.

OK, dan had ik je verkeerd begrepen (ik dacht aan een wet waaraan de naam was verbonden). Maar wat betreft de uitzettingsformule, die komt vrijwel zeker niet bij hem vandaan. Hij deed kwalitatief onderzoek, en daar is vrijwel zeker nooit een wetmatige formule uitgekomen.
De door jou gegeven formule is overigens fout. Zoals jij hem schrijft zou deze moeten zijn:

L1 = L0 (1 + alfa ∆T)

of

∆L = L1 - L0 = L0 alfa ∆T

In de praktijk maken we overigens normaal gesproken gebruik van de differentiaalvorm hiervan, omdat de uitzettingscoëfficiënt voor veel materialen temperatuursafhankelijk is, en ook omdat als er sprake is van grotere rekken we gebruik moeten maken van "ware" rekken (ook wel logaritmische rek genoemd).

Wat jij geeft komt volgens mij niet uit Wikipedia, maar ook daar geldt: niet zomaar aannemen dat wat er staat correct is. Ook daar staan soms onjuistheden in.

Nu moet ik wel gaan zoeken, en ik heb daarbij een handicap waardoor ik niet uit eigen archieven kan putten. Ik zal het dus uit het net moeten peuteren, maar zo dat het met een eenvoudige zoekopdracht niet te vinden is.

Hopelijk vanavond nog,

Groet,

Ad

Toch nog vrij snel. Ik ben nieuw in deze hoek, dus ik weet nauwelijks wat ik wel en niet kan verwachten. Maar hieronder de opgave:

1301766327_resized.jpg

Ik had liever een andere foto laten zien, maar zoals ik al zei heb ik een probleem met mijn (professionele) archief. Of anders gezegd: ik heb dat nauwelijks meer. Vrijwel mijn totale archief is verloren gegaan door een asbestsanering in het gebouw waar ik werkte. Deze vond plaats rond 1998, in een periode dat ik langere tijd herstellend thuis was. Toen ik terug kwam was het kwaad al geschied, de kelderruimte waar mijn archief was ondergebracht was totaal "geruimd", en alles was vernietigd. Dat was best even slikken.

Wat betreft de opgave, het ziet er niet echt uit als een meetinstrument, maar het is het wel degelijk. De vraag is dus: "wat meet je met dit apparaat".

Eerste aanwijzing: geduld is een schone zaak!!!

Ik heb het merk even afgedekt, hoewel ik vermoed dat dat niet echt tot de oplossing zou kunnen leiden.

Groet,

Ad

Bedoelde dit fenomeen (bron Wikipedia):

Vermoeiing is een fenomeen waarbij een materiaal bezwijkt onder een zeer lang aangehouden wisselende belasting. Door de wisselende belasting kan er breuk optreden zelfs als de spanningen overal (ver) onder de maximale vloei- of breukspanning blijven.

Puur ingegeven door de "geduld-tip".....

Puur ingegeven door de "geduld-tip".....

Ik twijfelde nog of ik die moest laten staan. Maar het klopt wel.

Er wordt een ronde staaf op buiging belast, dan krijg je een buigspanning die aan de onder- en bovenkant gelijk maar tegengesteld van teken is (aan de ene kant trek, aan de tegenoverliggende kant druk). Als je de as nu gaat draaien wisselt de spanning op een punt aan de omtrek dus bij elke rondgang van trek naar druk en weer terug naar trek. Door dat maar lang genoeg te doen blijkt dat op een gegeven moment (na een aantal belastingswisselingen/omwentelingen) breuk optreedt, zelfs als de aangelegde spanning ruim onder de breuksterkte van het materiaal blijft. Des te lager de aangelegde spanning, des te meer wisselingen het duurt voordat breuk optreedt. Bij staal blijkt dat als je de spanning lager maakt dan een bepaalde waarde, de levensduur vrijwel oneindig wordt. Het breekpunt ligt ergens rond de miljoen wisselingen. De bank op de foto draait maximaal (afhankelijk van de belasting) op 50 Herz, dat betekent dat een proef van een miljoen wisselingen minimaal bijna 2,5 dag duurt, maar meestal langer. En om helemaal zeker te zijn worden proeven wel doorgezet tot 10 miljoen wisselingen, die dus dan bijna een maand duren.
Hieronder een voorbeeld van de grafiek waarin de resultaten worden weergegeven (elk punt is dus een volledige proef):

Image289.jpg

En als je dan naar het aantal punten met een miljoen of meer wisselingen kijkt begrijp je mijn opmerking over geduld wel denk ik. Laboratoria die dit soort proeven doen/deden hebben/hadden dan ook meestal een hele batterij van dit soort machines.
Zoals zo vaak wordt onderzoek veelal getriggerd door ongelukken. Ongelukken die vermoeiingsonderzoek op gang brachten waren het breken van treinassen in de midden 19e eeuw, en later kreeg dit weer een boost in de jaren 50 van de vorige eeuw, na het neerstorten van een aantal de Havilland Comets, het eerste commerciële straal passagiersvliegtuig, en uitgerust met een drukcabine.

Maar goed, aan jou de eer Dirk!!!

Groet,

Ad

Haha, niet slecht hè voor een WTB/mechanica nitwit?

Toen ik 'geduld' zag moest ik denken aan een proefopstelling die ik zag bij de Ikea waar voortdurend een gewicht op zo'n doorveer-stoel werd losgelaten. En daarbij een groot teller-display die al op tig-duizend stond natuurlijk...

Sorry voor de vergelijking :lol:

Ga even zoeken.....

Haha, niet slecht hè voor een WTB/mechanica nitwit?

Ik heb dit verhaal aan héél veel Werktuigbouwers verteld, hoor. En voor degenen die in de mechanica doorgingen was dit helemaal een must.

De grondlegger van de wetenschappelijke aanpak van vermoeiing was een Duitse spoorweg ingenieur, Wöhler. De grafiek die ik hiervoor liet zien wordt dan ook wel de Wöhler-kromme genoemd (in Engelstalige literatuur meestal S-N curve). En als een werktuigbouwkundige iets op duurzaamheid wilt ontwerpen zal hij/zij toch ook vermoeiingsberekeningen moeten kunnen uitvoeren!!!!

Ik ben benieuwd naar je nieuwe opgave.

Groet,

Ad

Dit ligt wel aardig in het verlengde van de vorige opgave wat betreft de praktische toepassing van materialen, alhoewel ik geen idee heb of het in WTB/mechanica opleidingen aan bod komt.

Wat is dit voor een meetapparaat:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi
wild guess: vloeigrensmeter of breukbestendigheidmeter?

Ofwel een trekbank, maar dat zie ik er niet in. Ook geen hydraulische (die ook voor vermoeiingsonderzoek wordt gebruikt).
Maar ik zie wel wat (volgens mij) pneumatiek of wellicht hydrauliek, maar kan het zo nog niet plaatsen.

Groet,

Ad

Het analyseert een monster kennelijk, waarbij het een referentie gebruikt. Het is dus een soort vergelijkingsmeting. Maar wat?

Back