FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Dat is nog niet zo makkelijk, maar ik heb wat gevonden
2016-05-23%2009.05.26_zpsljeg3y6n.jpg


Hoe heet dit ding, en waar werd het voor gebruikt?

Groeten
Arie
 
Er is maar heel weinig over tr zeggen, even kijken of iemand wst weet, dan heb ik nog meer foto's en aanwijzingen.

Als je hierbij het verkeerde woord gebruikt, is de oplossing gelijk duidelijk, dus even geduld.

Groeten, Arie
 
Laatst bewerkt:
Shit..... Ik herken dat! Mijn pa had dat in zijn dienstwagen liggen, en volgens mij vroeger lagen er ook een paar op zolder in de kast.

Wist toen al niet wat het was, nu al helemaal niet, en ik kan het Pa al een tijdje niet meer vragen....

Gezien Pa vroeger electricien en storingsmonteur was, denk ik dat het iets "electrisch" is (iets om zekeringen of schakelaars mee om te zetten o.i.d.) maar ik kan er gerust mijlenver naast zitten
 
Heel lichte gok: is dit zo'n tang waarmee je de inserts (die porceleinen ringen die bepalen welke zekering maximaal geplaats kan worden) in een stoppenkast er uit kunt draaien?
 
Ik kan die veer niet thuisbrengen, en gezien de breuk die zichtbaar is op de tweede foto, dacht ik dat die er bij zat om de boel bij elkaar te houden.

Of het werkelijk het ding is wat ik denk (weet (nog) geen officiële naam) is ook alleen maar gebaseerd op het feit dat mijn pa ooit elec was....

EDIT: dat dingetje wat ik denk dat je er mee zou moeten kunnen wisselen is een "passchroef" dus dan zou het een passchroef tang o.i.d. moeten heten...

EDIT 2: passchroef sleutel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Passchroefsleutel (helaas geen plaatjes kunnen vinden die mijn vermoeden bevestigen)
 
Laatst bewerkt:
Officieel heet het een passchroef van het systeem diazed te zijn. Zo zegt mijn oude electrotechnische vademecum. De opgave zou dan een passchroefsleutel zijn, maar die naam heeft Brutus al genoemd.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal goed Bert,

Vraag me niet hoe oud die is, ik heb hem even geleend.

Blijkbaar zijn/waren er pas schroeven met een verschillende maat (niet Amperes natuurlijk)
Die veer spant het op.
Ik zal hem nog eens even opzoeken morgen, en kijken welke bewegingen er allemaal in zitten.

Groeten
Arie
 
In de passchroef zit in het midden een gat. De diameter van dit gat bepaalt welke zekering en in past. De porceleinen zekeringen hadden een dop van een bepaalde diameter. Hoe hoger de waarde van de zekering, hoe groter de dop. Zo paste een zekering met een hoge waarde niet in een passchroef bedoeld voor een lagere waarde.

Zekeringen en passchroeven waren voorzien van een kleurcode.

In een rode passchroef pasten maximaal zekeringen van 10 ampere, die ook een rode kleurcode hadden. In een grijze passchroef ging maximaal een grijze zekering van 16 ampere.

Op de zekering was de kleurcode aangegeven op een klein rondje in het midden van de zekering. Was de smelddraad in de zekering gesmolten, dan sprong dit rondje weg. Zo was re zien of de zekering nog in tact was.

Deze zekeringen werden in de volksmond stoppen genoemd.
 
Ik weet niet beter, dan dat je zo'n sleutel niet zomaar mag hebben, evenmin de pasringen:
Ik heb hier naar schatting ongeveer 250~300 smeltzekeringen en dus ook van die pasringen in bedrijf. Nu gaan die ringen nooit stuk (de zekeringen wel :rolleyes:), maar het kan wel gebeuren dat een zekering te licht gekozen is, maar ik heb geen enkele pasring als wisselstuk, en ook geen sleutel!
M.a.w: het is mij niet toegestaan, deze ringen zelf te wisselen voor een andere waarde.
Best wel raar, want als er een automaat kapot gaat controleert niemand of ik wel het juiste type terugplaats....

Schijt! Nu moet ik dus een foto zien te plaatsen.... :D

Hopelijk heb ik morgen even tijd (de spullen zijn wat looiig, en ik moet ze even naar één plek brengen).

Is wel, sorry, een typisch zeevaart dingetje....
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad NPS, klopt helemaal,

Alleen weet ik dus niet of de passchroeven nog verschillend zijn.

Ik heb nog een foto
2016-05-24%2007.57.35_zpsm7sdrrfu.jpg

Hier kan je dus zien dat de tang open kan.
En inderdaad Bert, de veer is gebruikt omdat de ene kant gebroken is ;), dus niet, zie onder.
Daarom past ie ook zo mooi!
Wij hadden thuis wel pasringen, die we soms wisselden, inderdaad als je zekering wat te klein was (boerderij)
Maar het is inderdaad raar dat je een automaat wel mag wisselen.

Bert, ik kijk uit naar je foto ;)!!

Uploaden naar je album, en dan toevoegen.
groeten
Arie
 
Laatst bewerkt:
Ben er vandaag niet aan toegekomen: moesten de laagtemperatuur thermostaat van de hoofdmotor wisselen, en dat is inclusief drainen, terug opvullen, ontluchten en proefdraaien ongeveer 6 uur werk geweest (de thermostaat zelf duurde even lang als het los en vastdraaien van 12 boutjes M12.... 5 minuten dus...).
 
De veer hoort op de sleutel. Door die naar beneden te schuiven wordt de spanning van de veer die beide delen uiteen houdt tegengewerkt en wordt de passchroef vastgehouden.
 
Back
Top