FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door steffe, 24 okt 2009.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Beetje teleurgesteld, want de spullen bleken weer eens niet kompleet te zijn... Toch maar een foto ervan gemaakt dan moet er maar een verhaaltje bij.
    Tankermensen kennen dit hoogstwaarschijnlijk, en de rest zal even zo hoogstwaarschijnlijk denken dat ik jullie voor de gek houd....

    Komt ie:

    IMG_2708.JPG

    We zien hier een hydraulisch handpompje met vijzel, een paar hele zware bouten en een paar stempels en een meer/ankerwinch. Die heksenbezem hoort er niet bij...
    Wat nog mist zijn een monkeyface (zware driehoekige plaat met een paar gaten er in) en een momentsleutel.
    De bouten dienen om de monkeyface vast te zetten aan de winchtrommel.

    Het geheel vormt "een soort van" meet/calibratie instrument.

    Maar voor wat, en waarom?

    Groet, Bert
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Een "maximale kracht waarbij de winch gaat slippen" meter?
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... nee... precies juist niet. Maar wel zo dicht bij dat het verder geen zin heeft nog door te gaan

    Eigenlijk werkt het andersom: we moeten het moment bepalen waarmee de bandrem vastgezet moet worden om een bepaalde houdkracht te garanderen, en vervolgens moeten we tijdens meren die bandrem dus zo vast zetten en niet vaster....

    Werkt niet, is levensgevaarlijk, en in de praktijk doet niemand het, maar we doen braaf ieder jaar die winchbrake test, stencillen een uit de duim gezogen getalletje op de winch, en gaan weer over tot de orde van de dag....

    Maar goed, bakkeleien jullie maar wie de volgende mag zetten.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Haha, als je papierwerk maar in orde is.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt weinig keus he? Test de remkracht, noteer het moment, roteer de drum 45 graden, en de remkracht kan letterlijk 50% hoger of lager zijn voor hetzelfde aanhaal moment.

    Lastiger is de roest op de trommel: zet de rem vast op gewenst moment, en op het moment dat er onverhoopt teveel kracht op de tros komt, loopt hij een stukje uit, na een halve slag is de roest weg, en is de remkracht nog maar 25%.

    We hebben het exact één keer geprobeerd op deze manier te doen, en hadden in 24 uur voor de kant 3 keer bijna een breakaway. En dat was niet eens een kade waar je erg onveilig lag qua passerend verkeer of stroming.

    Daarna nooit weer, want met een afgebroken laad-arm aan je manifold ben je nog véél verder van huis....

    Het enige wat werkt, zijn actieve constant tension winches. En juist díé zijn op een tanker verboden.... Zogenaamd omdat ze ongecontroleerd kunnen uitgeven....
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En, is dat inmiddels al uit-gebakkeleid?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, ik mag weer ;)
    Weet iemand hier nog iets (leuks) over te vertellen?

    Een kleine bekentenis van mij: ik heb als 14-15jarige ooit een multimeter van mijn oom opgeblazen (plus zekering in de meterkast), wilde weten hoeveel stroom er uit het stopcontact komt (180 gulden, aardbeien plukken in de vakantie, en ik was toen al behoorlijk lang :( ).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2016
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Behalve dat hij oud is, hoogstwaarschijnlijk van bakeliet gemaakt is, en dat hij een spiegeltje onder de schaal heeft om hem extra zuiver af te kunnen lezen (heet dat niet een anti-parallax spiegel?) kan ik je er niet heel veel over vertellen...

    M.a.w: wat is nu precies de vraag?
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2016
  10. Buikje

    Buikje

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooie avo multimeter. Was voor zijn tijd het summum in meters kon tot 1000 volt meten. En tot 10 amp. Was zo gemaakt dat hij onverwoestbaar moest zijn. Mark 7 was volgens mij de laatste. Bedrijf heet tegenwoordig geloof ik merger of meger?
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  12. Buikje

    Buikje

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Spijkenisse
    Inderdaad. Voor doormeten van motoren. Kun je zien of de wikkelingen kortsluiting maken in de elektro motoren zelf.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... aangezien ik me niet kan herinneren dat er veel knoppen zaten aan die oude meggertesters....

    iets genuanceerder: je kan zien of de isolatieweerstand naar aarde, en tussen de fasen onderling nog OK is.
    Een wikkeling die kortsluiting maakt, dat zie je bijna niet op bij een megger-test. Wel met een gewone Ohm meter, maar dan nog alleen als de lakschade al aanzienlijk is.

    Of het ding op de foto een meggertester is durf ik niet te zeggen, want ten eerste zie ik geen zwengel, en te tweede loopt de schaal maar tot 200K
    Een Meggertester heet juist een meggertester omdat je (isolatie)weerstanden boven de 1000 K zou moeten kunnen meten, specifiek bij spanningen boven de 500 V
     
  14. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Laatst bewerkt: 13 jul 2016
  15. Buikje

    Buikje

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je hoort mij ook niet zeggen dat dit een meggertester is zover ik weet een vroege multimeter. Moderne meggertester kun je zien of de motor wikkelingen naar de knopen zijn en de motor vervangen of opnieuw gewikkeld dienen te worden.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ??
    is dat zoiets als een voltmetermeter

    het is of een megger of een isolatietester.:cool:
     
  17. Buikje

    Buikje

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Spijkenisse
    Lekker belangrijk
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een Megger is een isolatiemeter. Maar niet alle isolatiemeters zijn een Megger.

    Megger is een merknaam maar is verworden tot een soortnaam. Net zo iet als Luxaflex. Dat is een merknaam, maar een zonwering met lamellen wordt al snel Luxaflex genoemd, ook al is deze van een ander merk.
     
  19. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Wel vreemd dat de uitvinder en eerste fabrikant "Evershed & Vignoles" ook de term Megger op het kastje zette.:weetnie:
    Hier komt het woord Megger vandaan: The name comes from the fact that the insulating resistance of a properly-designed appliance is in the range of tens and hundreds of megohms.( en dit laatste woord, werd verbasterd naar het soort werkwoord Megger)

    Later vond een firma het waarschijnlijk een mooi woord om als merknaam te voeren of hij hete toevallig zo.:D

    Gewoon even de tijd en moeite nemen, om de door mij bij gevoegde links in de vorige post door te lezen.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2016
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    precies.
     

Deel Deze Pagina