FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Nou..... Ik vraag me dan toch af waarom die twee gespiegeld staan....... Trouwens, hetzelfde apparaat was ook bedoeld voor schepen met maar één motor.
Ad

zo
eventjes redeneren.....
het heeft dus te maken met een <S>krant..:)</S>
dus een scheepstelegraaf
mmmmmmmmmmmmm

133_3349.JPG

maar één motor en 2 hendels....
zou het iets te maken hebben met een terugmelding van de stand der motoren naar de kapitein? (

steffe

zou het iets te maken hebben met een terugmelding van de stand der motoren naar de kapitein?

Dat is niet heet meer, Steffe, dat is gewoon vrijwel goed.

Maar nu het hele apparaat...........
Wat was de functie, en nogmaals dit is een onderdeel van een groter geheel.

Ik denk niet dat dit veel oplost (maar wie ben ik....), dit is het inwendige van dit paneel (zo te zoen 180° gedraaid):

full

Grpet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
eventjes alles bij elkaar plaatsen

- het heeft te maken met een schip
-een telegraaf (signalen van de kapitein naar de machinekamer..)
-2 hendels op de telegraaf....dus een terugmelding van de machinekamer naar de kapitein?....(dat ze het bevel hebben uitgevoerd vb: full ahead)
- ik zie daar 2 motortjes zitten op de achterzijde van het zwarte paneel....voor een kontinue aandrijving of stappenmotor? (voor het kontroleren of registreren van de stand van de telegraaf ?)

???
een soort kontroletoestel voor de bevelen van de kapitein ? een soort zwarte doos voor een schip (als dat bestaat) (zoals in een vliegtuig?)

steffe

een soort kontroletoestel voor de bevelen van de kapitein ? een soort zwarte doos voor een schip (als dat bestaat) (zoals in een vliegtuig?)

Knap geredeneerd, Steffe. En inderdaad, ook schepen hebben een zwarte doos. Vorige week nog foto's gezien dat die uit de Costa Concordia werd gehaald (zal die kapitein niet echt blij mee zijn, denk ik).
Maar dit was kennelijk een primitieve voorloper, want de rest van het zogenaamde Regitex apparaat bestond mede uit een camera die de standen periodiek foto's nam (de tellertjes links zijn beelden en dagen tellers).

Meer hierover in de tekst overgenomen uit de digitale catalogus van het Fries Scheepvaartmuseum:

full

Ik ben in ieder geval blij dat het èn een met navigatie te maken apparaat was èn dat het niet na twee minuten al geraden was!!!!!

Dus: jouw beurt (of Dirk, als 't ie in de buurt is?)

Groet,

Ad

Ik ben in ieder geval blij dat het èn een met navigatie te maken apparaat was èn dat het niet na twee minuten al geraden was!!!!!

Dus: jouw beurt (of Dirk, als 't ie in de buurt is?)
Groet, Ad

het is aan dirk
ik heb eventjes tijd nodig om een nieuw plaatje te zoeken.....
ik zal het nieuw plaatje pas deze avond (laat) plaatsen

dus dirk...
je hebt nog eventjes tijd

steffe

een nieuwe opgave....

full

een mooi (oud) meetinstrument....
- gemaakt uit oa: messing, staal (kunststof bestond nog niet in die tijd...)
- de loupe had je ook nodig voor nauwkeurig werk
- o ja: je had ook nog "iets" nodig op basis van grafiet (of loodwit) en hout.....
- je kan je er iets mee meten (een grootheid)....en dan ook verder berekenen....
- tiens....een klokje met een 100 delige aanduiding ....

wat zou dit voor een toestel zijn?

groeten
steffe

ps: we vergeten dirk zeker niet....

tip 1....

staar u niet blind op al deze formules
een paar van deze formules kunnen hetzelfde doen als het.... meettoestel.....

full

Sorry Steffe, maar ik had de opgave tot nu toe gemist. Er komt nu ook niet veel meer van, want ik moet over een half uur weg. Kijk vanavond wel even of ik dat kan integreren.
Maar zo op het eerste gezicht dacht ik dat dit soort dingen wel werden gebruikt om het oppervlak van een gesloten figuur te bepalen (planimeter). Maar dat zal het wel niet zijn want die ziet er toch wel wat simpeler uit, dus vanavond laat verder......

Groet,

Ad

tip 2

Joost mag het weten....
maar jacob ook :cool::cool::cool::cool:

steffe

en Ad...
zit in de juiste richting.....:D:D:D:D !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en inderdaad...... juist....!!!!!
het is een Cone PLANIMETER

Cone planimeterOrthogonal planimeter by H. Ausfeld, Wetli-Hansen type (CNAM 06340-0000)ffice:office" /><O:p></O:p>
<O:p></O:p>
<O:p></O:p>
The invention of the orthogonal planimeter by Johann Martin Hermann (1785[?]-1841) and Tito Gonnella (1794-1867) remained almost unnoticed, notwithstanding the publications by Gonnella in 1825 and 1841. Thus it became possible to reinvent these devices or parts thereof. Although Tito Gonnella in his 1825 publication had already described the disk-and-wheel mechanism that later was named after him, this integrating mechanism soon became unknown or forgotten, which made possible its reinvention in 1849/50 by the Swiss engineer Kaspar Wetli (1822-1889).<O:p></O:p>
Wetli type instruments were manufactured, incorporating several modifications by Simon Stampfer (1790-1864), by the polytechnic workshop of Georg Christoph Starke (1794-1865; later Starke & Kammerer) in Vienna. Their instruments made the possibility of theoretically exact mechanical integration a widely known fact. Only a short time after the first Wetli-Starke planimeters appeared on the market (c1850), several people tried to make the instrument even more useful and precise. One of these persons was the astronomer Peter Andreas Hansen (1795-1874) in Seeberg/Gotha. His successful modifications became known as Wetli-Hansen type planimeters, sometimes also known as Hansen-Ausfeld planimeters, by adding the maker's name. <O:p></O:p>
While Gonnella probably had initially used, in his first prototypes, the cone-and-wheel mechanism also used by Herrmann, he had realised at least when he prepared his 1825 publication that the cone might be replaced by a disk, with the additional advantage that negative ordinates, too, would then pose no problem to his instrument. (Today it is obvious to see a disk as being the limiting case of a cone whose angle at the summit approaches 180°, but in 1825 this must have been quite an abstraction.) But regardless of whether a cone or a disk is used, the resulting integrating mechanism is an immediate translation of mathematical integration into mechanics. Because mathematical integration may be considered as being continuous multiplication combined with simultaneous accumulation, it was no problem for contemporary engineers to see that the cone-and-wheel or disk-and-wheel mechanisms simply do this. Thus the correctness of the instrument was immediately accepted - quite in contrast to what happened to Jakob Amsler's polar planimeter in 1856.<O:p></O:p>
<O:p> </O:p>

en inderdaad...... juist....!!!!!
het is een Cone PLANIMETER

Had je dit nu later toegevoegd, Steffe, of had ik het gemist in m'n haast toen ik weg moest?

Is wel grappig, Amsler is/was in "mijn" wereldje een bekende naam omdat het een merk materiaalbeproevingsmachines was. Of dat iets te maken had met Jakob Amsler weet ik niet, dat zal ik nog wel eens nakijken. Wij hadden op mijn oude lab nog een aantal zeer oude (vooroorlogse) Amsler machines. Dat waren ideale machines voor demonstraties van het principe van het uitvoeren van bijvoorbeeld trekproeven. Alles was goed zichtbaar en ze werden grotendeels met de hand bediend.
Ik hen het niet helemaal gevolgd, maar nu wordt de naam Amsler nog gebruikt door Zwick, de producent van kwaliteitsapparatuur op het gebied van (mechanische) materiaalbeproeving, van heel nauwkeurige elektro-mechanische trekbanken tot zware servo-hydraulische vermoeiingsmachines. Ik zou er bijna heimwee van krijgen.

In de tijd dat de beproevingsresultaten nog niet digitaal werden opgeslagen, maar op een x-y schrijver werden vastgelegd gebruikten we een planimeter om uit het kracht-weg diagram de verrichte arbeid te bepalen. Maar dat was er dan meer eentje van dit type:

250px-Planimeter.jpg

Vandaar dat ik ook dacht dat het iets anders zou zijn, maar wel in die richting....

De stelling van Green (verband tussen oppervlakte en omsluitende lijnintegraal) werd in mijn discipline ook nog voor geheel andere doeleinden gebruikt, maar dat gaat iets te ver in dit verband.

Probleem is nu dat ik op dit late moment niets meer weet te verzinnen/vinden, en dat het morgen ook moeilijk wordt. Overdag zit ik naar ik vrees de hele dag in een vergadering (een echte hobby van me.....), dus voor morgenavond kom ik er niet aan toe.

DAAROM HOOP IK DAT DIRK NOG EEN KEER OM DE HOEK KOMT KIJKEN!!!

Voor nu, welterusten,

Ad

Ik denk een weggevertje, maar dan ben ik tenminste weer van die zware last op m'n schouders af.......
Hier het instrument:

full

Simpele vraag: waar dient dit voor.

beste Ad
Dit is een sleeplog
Wel voor die tijd een moderne. Werd achter het schip aan gesleept voor een bepaalde tijd.
De horizontale v-vormige vin is bedoeld om de log niet te laten draaien
De propeller zal ik het maar noemen draaide rond en na ingehaald te zijn kon men de afstand aflezen als men de tijd in ieder geval bij had gehouden
Daarvoor zijn die wijzertjes
Men had dan de snelheid van het schip en kon men daardoor een gegist bestek maken .
HG
Rins

Dit is een sleeplog

Uitstekend Rins. Inderdaad een verdere ontwikkeling van het origineel van Massey, begin 19e eeuw. Meer uitleg voor de belangstellenden hier.

Leuk dat het één-tweetje met Steffe een keer doorbroken wordt.

Het is nu aan jou om iets leuks aan ons te tonen om te "raden"

Hroet,

Ad

full

Juist geantwoord Johannes.
Nu mag jij verder met een nieuw item.
Succes
HG
Rins

Is het een kaartpasser?

Mooi, Johannus. Toch weer wat anders dan een tekenpasser. Die heb ik vroeger nogal wat in handen gehad, ik heb er zelfs nog wel eentje liggen. Ik vind het altijd nog jammer dat ik uit die tijd m'n rekenlineaal kwijt ben geraakt. 3 maal 6 = 17,9 ............

Ben benieuwd naar je opgave!!!!

Groet,

Ad

Met zo een kaartpasser heb ik al gewerkt, daarom wist ik meteen wat het was.

Opgegroeid ben ik in de bergen maar in Nederland kreeg ik de kans om te gaan zeilen.
Per toeval kwam ik in contact met de eigenaar van een zeiljacht die voor de weekenden nog bemanning zocht.
Voor mij was dat een unieke kans want het waren allemaal zeelui met ongelooflijk veel ervaring.
Deze opleiding was behoorlijk streng maar ik snapte meteen dat discipline van levensbelang is.

Zo heb ik de basiskennis van het zeilen geleerd. Ook hebben wij vele nachten in het donker gezeild zonder moderne navigatiemiddelen.

Johannes

Back