FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Het is een slinger van Foucault, een zeer groot/zwaar uitgevoerde slinger, genoemd naar de Franse fysicus Léon Foucault. Doordat het vlak waarin de slinger beweegt dezelfde stand in de ruimte behoudt, kan hij gebruikt worden om de rotatie van de aarde aan te tonen.
Léon Foucault (1819-1868), een Franse natuurkundige, is ook de ontdekker van o.a. wervelstroom.
  1. Van rotatie wordt je dol.
  2. Werverstromen (verliezen) zorgen voor deel van de opwarming van elektromotoren en transformatoren.
  3. Een slinger 'tikt' de tijd weg, en ballen/blokjes.
Niek, de volgende opgave is voor jou. En Peter is de runner up.

De slinger in de opgave hangt/draait bij de hoofdingang van het Huygensgebouw van uni Nijmegen.
Foto en video, dit keer zonder groothoeklens.
SlingerFoucault-810x456.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk dat ik het heb geraden, maar die nieuwe opgave is lastig. Geef me s.v.p. even tijd.

Laatst bewerkt:
Deze foto zal wel weerstand opwekken. Ik ga met dit spelletje stoppen. Deze opgave is de laatste. Het vinden van opgaven wordt steeds moeilijker!

DSC_2934.JPG

Dat is niet goed (Ron).
Of het echt bakeliet is, weet ik niet. Het kan ook een andere zwarte kunststof zijn.

Ja het is een ohmmeter. Een oud beestje, meer dan 50 jaar oud. Behoorde ooit tot mijn "persoonlijke gereedschap". Maar het was een onhandig ding met veel te korte meetsnoeren en is vrijwel niet gebruikt. De ohmmeter werd zoals het toen behoorde beschermd door een degelijke leren tas.

ErikP, aan jou de eer om een nieuwe opgave te plaatsen.

DSC_2935.JPG

Ha Baggeraar heeft hem. Een helling waterpas. Voor mij, het meten van dakhellingen.. ik ben benieuwd naar de volgende ronde

Back