FORUMLEDEN met ZEEWATER in de aderen...."vreemde boten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou,

mooi hoor.....

Is dit draadje over genomen door onze vliegende broeders :)

Ik kijk regelmatig in het vlieg draadje, maar het nivo is me daar te hoog.

(Misschien voor meerderen? Dat ze nu uitwijken naar dit draadje ;) )

Leuk dat er weer wat leven in dit draadje zit.

Heren, welkom!

(Ik heb het een beetje boel druk, dus heb even geen tijd om te zoeken.)

Succes allemaal!

Wim

Volgens mij is het een Rus, zo aan dat stukje vlag te zien. Aan de bewapening zou ik afleiden dat het een pre-dreadnought is, dus van ongeveer 1900.

... goed gezien!

Het schip zou vergeten zijn, ware het niet dat er iemand geschiedenis van heeft gemaakt.

trivia09d.jpg

Henri Kaper zei:

Henri Kaper zei:

Nee, dat schip heeft er niets mee te maken.

Doen de drie foto's die ik getoond heb geen belletje rinkelen? Nou, dan nog maar een plaatje van de trappen ...

trivia09e.jpg

Ja dan toch de potekim!
lag wel voor de hand dat je met zo iets zou komen...

(is het goed? ik heb de volgende al weer klaar staan...)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja je hebt gelijk qua naam, zo zat het fonetisch in mijn geheugen. De link had m wel goed toch?

volgende!

Trawlers doen jullie geloof ik niet zo in dit draadje, maar deze heeft wel een verhaaltje.
Deze boot is tegenwoordig een huis voor de vissen en heeft twee namen gehad in haar carrière.
welkeboot.jpg

Is dit het schip wat ze met opzet hebben laten zinken?
De bedoeling van deze actie was om een leefruimte voor zeedieren te creëren.

'Met opzet laten zinken' is al een traditie sinds er scheepsvaart verzekeringen zijn hoor. :)
Maar je hebt wel gelijk, het schip is uiteindelijk afgezonken als kunstmatig rif. Maar voor die tijd?

Een tijd geleden werd op het journaal het afzinken van een boot getoond.
Er was iets bezonders met deze boot. Maar wat? Ik ben het helemaal kwijt.

Volgens mij was de laatste een oud vliegdekschip, waar een van die politici nog vanaf gevlogen had. Maar dat is recent, en deze opgave niet.
Maar nog een hint dan: de affaire koste een Frans politicus de kop, maar dat was lang niet het ergste.
Hmmm, das niet erg 'boten' he? Okee, deze dan: het schip was niet direct voor de visserij gebouwd...

Het was een onderzoeksschip, en werd voor zijn tweede carrière gekocht door een vredelievende organisatie...

Dat zal wel goed zijn ... die was gebouwd bij "Hall Russell & Co Ltd.", Aberdeen, Scotland
  • Name: SIR WILLIAM HARDY
    Type: RESEARCH TRAWLER
    Date: 1955
    Description: Yard Number: 846

Renamed: RAINBOW WARRIOR ( 1978 )

Owned in 1967 by the Ministry of Technology.
    In 1978 sold to Greenpeace and renamed RAINBOW WARRIOR
    Sunk by French secret agents in Waitemata harbour, Auckland, New Zealand just before midnight on 10 July 1985.
    The vessel was sunk by underwater charges which blew two holes in the vessel's hull. The crew escaped, apart from photographer Fernando Pereira, who drowned.
    RAINBOW WARRIOR was refloated but could not be repaired. It was towed from Auckland and scuttled near the Cavalli Islands, off the Northland coast, to become an artificial reef for marine life.

From Burntisland Group Journal 24 (2) p56-57, 1955:
    Launched on 29 November 1954. Naming ceremony performed by Mrs G. A. Reay - wife of the superintendant of Torry Research Station, Aberdeen.
    Ship is specially designed for carrying out research work on fish as food.
    She is the first diesel-electric trawler to be built in the U.K. Carries a crew of 16, and has a laboratory and accommodation for 4 scientists.

Owner: Dept of Scientific & Industrial Research, Aberdeen A45
    Shipbuilder: Hall Russell & Co. Ltd
    Dimensions: length 127 5/6' x breadth 27 7/12' x depth 15'
    Gross Tonnage: 418 ton

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back