FORUMLEDEN met ZEEWATER in de aderen...."vreemde boten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Was dat maar zo Steffe. Nee, helaas de hele avond achter de computer gezeten. (En NIET op het forum!) ;)

Zoals al eerder gemeld: druk, druk, druk,

Wim

Ook een leuk bootje Wim, maar dat is 'm niet. Deze boot was ook een in een 'severe state of neglect' maar is gerestaureerd en ligt nu in een museum op een wrechts eiland. :)
De naam van de boot komt wel in de buurt trouwens, dus die schotten zullen ongetwijfeld weet hebben gehad van dit eerdere experiment.

Laatst bewerkt door een moderator:
Verdorie!

Wat is dat goed lezen toch moeilijk.
De hints zaten gewoon in de tekst!

KESTREL
One of two Bembridge Redwings in the Museum. This 1896 fleet carried a class stipulation of any type of sail under 200 sq ft. In 1934 Lord Brabazon of Tara took this rule to extremes by fitting a rotating aerofoil rig to Kestrel, complete with swiveling mast and a brake at the masthead. Today when she is sailing in a good breeze, incredulous onlookers find it hard to understand how she works – but she does!

Een Kestrel is een roofvogel

en het origineel ligt in het museum op het eiland Wight.

Ok,

dan nog de enige foto van het model die ik verder nog kon vinden:

* Helaas *

die leverde een dooie link op :(

Dan maar de plek waar ik het uiteindelijk heb gevonden:
The Isle of Wight Classic Boat Museum

Omdat ik er van overtuigd ben dat het juist is neem ik de vrijheid de volgende opgave te plaatsen:

untitled.jpg

Hoewel een prachtig schip, gaat het me niet, ik herhaal: NIET, om het achterste schip.
Van het voorste wil ik ALLES weten.
Nee, je d'r makkelijk van af maken gaat niet op.

Succes!

Wim

Dikkie, je zal vast gelijk hebben hoor, maar om nou te suggereren dat Jeremy Clackson daar op de foto staat? Is hij heel erg afgevallen of doet hij dienst als een van de drijvers... :)

[edit] ja verrek, of hij is heel erg afgevallen, of ik had hem verward met zo'n andere veel te dikke britse autogek? Wel een leuk flimpje, jammer dat die kerel in de zeilboot niet kon zeilen. :)

Wim, je had helemaal gelijk hoor, ik was best ruim met de hints geweest, het duurde al een paar dagen tenslotte.

raad2.jpg

Daar is-ie dan, geen idee of hij al eens langs is geweest. Eerlijk gezegd boeit het me niet hoe ze heet, maar des te meer hoe ze aangedreven wordt, wat voor natuurkundig principe daarachter zit, en of dat een succes was of dat de bedenker alleen maar draaierig werd...

Succes!

Ik mag Anton zeggen tegen de bedenker van dit principe.
D'r is een uitgebreid Wiki artikel over te vinden.

Jij laat het eerst schip zien, dit is het tweede, de Barbara.

415_268_BARBARA_frontal.jpg

Dat er nog steeds over gedacht wordt is af te leiden uit de bouw van dit schip (eind 2009):

415_517_Eship1_2009_01.jpg

Nee, de naam van het schip noem ik niet. Ook niet wat de achternaam van Anton is. Daarmee geef ik gelijk de naam van de rotor weg.
Veel te grote kans dat Jan m'n inzending weer goedkeurt.

Alle info die ik hier geef moet dus worden gezien als hints.

Wim

Wim, ik denk dat jij er weer een moet verzinnen...

edit: ach, ik heb nog wel een mooie geboekmarkt van een vorige keer...
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110346015513
De genoemde Anton heeft Flettner als achternaam. Eerder hield hij zich bezig met helicopters bouwen; de Fe282 was een zeer stabiele heli, in dienst bij den duutsers tijdens de tweede wereld oorlog. Daar kon Sikorsky later nog een puntje aan zuigen.
Het getoonde schip is volgens wikipedia de Buckau
Buckau_Flettner_Rotor_Ship_LOC_37764u.jpg

Volgende Opgave...

Eens een keer niet het plaatje gemishandeld.
lucyintheskywithdiamond.jpg

Ik denk dat deze boot bedoeld is voor situaties waarin Sinterklaas anders te laat aan zou komen... :)

Mishandelen van plaatjes kan je beter wel even doen JIB!
in ieder geval de naam uit poetsen.
volgens de eigenschappen an de foto is het de: lucy in the sky with diamond
Dus verzin er nog maar 1tje die wat moeilijker is ,
in dit geval mishandelen mag!

groeten, Brandaris

Jammer joh, maar dat is niet goed. De filename heb ik wel gewijzigd dus. :)
Deze boot begon haar carrière heel conventioneel, maar werd daarna voor meer experimentele dingen ingezet.

edit: hmm nog niet gevonden? anyways, ik ben er het weekend niet, maar het goede antwoord zal overduidelijk zijn, zeker als je je peddel ronddraait. ;) Ik ben benieuwd wat voor opgave er zondag staat te wachten...

Ja wat is dat nu, niemand kan mijn prachtige bootje vinden? Toch was dit mogelijk de eerste boot die met een straal turbine aangedreven werd, of eigenlijk 4 zelfs!

toch eens een technische vraag.....

:offtopic:

welk type van voortuwing zou nu het minst energie nodig hebben?
(schroef aandrijving of een fletcher aandrijving) .....??????

stel een schip van 150 m lang, een waterverplaatsing van 100 ton
met een konstante snelheid van 10 knopen (18,52 km/uur)

hoeveel energie (per uur) in kw zou je in de voortstuwing moeten steken met een schroef....en hoeveel KW voor een fletcher motor?

steffe

Da's niet te beantwoorden steffe, ligt an nog veel meer factoren zoals rompvorm, opbouw (windgevoeligheid), stroming, weersomstandigheden en al wat meer.. Afhankelijk van je wensen KAN een fletcher rendabeler zijn, maar gezien dat men in het verleden en nog steeds kiest voor conventionele motor, schroef en roer, vermoed ik dat de fletcher toch niet zó praktisch was..

toch een mooi stukje techniek.....
je moet maar op het idee komen......

mijn vroegere mentor zei altijd:
ontwerpen is... 1 % inspiratie en 99 % transpiratie

steffe

een Flettner (spelling?) rotor is feitelijk gewoon een zeil, maar dan iets handiger voor vrachtschepen (dacht men toen). als de wind goed staat vaar je daar dus op, de energie die je in de rotor stopt is veel kleiner dan de voortstuwings kracht.
Maar die wind he, die staat dus niet altijd goed.

Zo werkt dat met zeilboten ja, en dat is voor vrachtschepen niet erg rendabel. Wat wel schijnt te werken is hulp-voortstuwing, maar dan is een grote vlieger die automagisch opgelaten en ingehaald kan worden een betere oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back