De stoomboot Bandırma, gebouwd 1878 in Paisley, Schotland, was een 47,7 meter (156 ft) vrachtschip met 192 bruto ton capaciteit. Ze werd gedoopt "Torocarderto", en onder deze naam voer ze vijf jaar lang als een vrachtschip voor Dussey en Robinson.
In 1883 werd ze gekocht door een Griekse reder H. Psicha Preaus, en omgedoopt tot SS Kymi. 7 jaar later werd ze verkocht aan een andere Griekse reder Cap. Andreadis en bleef varen onder dezelfde naam. In 1891 zonk ze na een ongeval, maar werd weer opgelapt.
Ottoman Maritime Co kocht het schip in 1894, hernoemen haar SS Panderma.
Ze diende in de Zee van Marmara als een vracht-passagiersschip.
Op 28 oktober 1910, onderneming status was het veranderd en werd het omgedoopt Ottomaanse Transport Authoriteit. De naam werd ook veranderd on SS Bandırma, (de Turkse naam voor de stad Panderma), en diende ze vervolgens als post-schip in de Turkse zee.
Tijdens Wereldoorlog I, kwam SS Bandırma in aanvaring met de Britse onderzeeboot HMS E11, en overleefde een torpedo aanval van hetzelfde schip.
Bandırma werd uit de vaart genomen in 1924. Ze werd verkocht in 1925 en binnen vier maanden gesloopt op een scheepswerf ergens bij Istanbul.
Ze ging de geschiedenis in van de Republiek Turkije, wanneer Mustafa Kemal Pasha, die benoemd was als Inspecteur-generaal van het 9e Ottomaanse leger in Oost- Anatolië, ging op 16 mei 1919 aan boord van de SS Bandırma in Istanbul om naar naar Samsun te varen. Daar aangekomen riep hij de Turkse Republiek uit ...
In Samsun hebben ze een replica van dit schip laten bouwen ...
(PS de vertaling komt van "meneer" Google, met een paar kleine aanpassingen van echt rare/vreemde vertalingen)