FORUMLEDEN met ZEEWATER in de aderen...."vreemde boten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondertussen heb ik nog niets meer gevonden dan dat je het plaatje hebt vernoemd naar een beatles nummer, welke kortaf geschreven LSD is.. En ik vond de USS Monitor, maar die was wel heel erg naast.
 
ja die 4 pijpen zijn van de straalaandrijving neem ik aan. De USS monitor (de eerste dan) is van veel eerder datum, al heeft deze ook een tweede leven gekregen, alleen niet als oorlogsschip.
 
na lang zoeken ... (5 minuten ;-)) ... het is de (stoom) raderboot "Lucy Aston" hier uitgevoerd met vier "Rolls-Royce Derwent V' straalmotoren ... van 1888 tot 1949 gevaren als stoom-raderboot op de rivier de Clyde ... in 1950/51 geconverteerd tot straalboot voor research doeleinden door de "BRSA" ("British Shipbuilding Research Association") ...

zie The Lucy Ashton Jet-Propelled Paddle Steamer.
 
na lang zoeken ... (5 minuten ;-)) ... het is de (stoom) raderboot "Lucy Aston" hier uitgevoerd met vier "Rolls-Royce Derwent V' straalmotoren ... van 1888 tot 1949 gevaren als stoom-raderboot op de rivier de Clyde ... in 1950/51 geconverteerd tot straalboot voor research doeleinden door de "BRSA" ("British Shipbuilding Research Association") ...

zie The Lucy Ashton Jet-Propelled Paddle Steamer.


wat een goede hint toch allemaal niet kan doen hee...;:cool::cool::cool::cool:


steffe
 
Dirk, komt er nog een nieuwe opgave?

nou


dirk is momenteel bezig met een ander draadje....
FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten ‎(
multipage.gif
1 2 3 ... Laatste pagina)


mare
we gaan dit draadje weer "vlot" trekken

de eerste de beste mag een nieuwe opgave plaatsen.....
wel de eerste blz lezen van dit draadje:cool::cool::cool:


bdoets????



groeten
steffe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer eens wat gevonden ...
boot.jpg


Dit heeft 50 jaar gevaren ... het (wrak) bestaat nog steeds en is op Google of Bing earth/maps te zien ...

boot-wrak.jpg


Nadat het schip overbodig geworden was, is het gedeeltelijk gesloopt en de romp als golfbreker afgezonken, in 1983 is het door brand nog verder teloor gegaan ... wat je nog goed kan zien is het "A" frame (schaduw) van één van de twee stoommachines (die verticale cilinders hadden) ... iedere machine had twee ketels ter beschikking ...
 
Laatst bewerkt:
nee het is niet de EmAiEsEsAiEsEsAiPiePieAi rivier die je zie, niet de Rijn en ook niet het Vierwoudstedenmeer (de laatste twee om je op het verkeerde been te zetten ;-))
 
Hier een mooi model van een schip dat gebouwd was in Glasgow en na vijf jaar voor een Engelse reder gevaren te hebben in het Oosten terecht kwam. Daar speelde het een rol bij de stichting van een moderne republiek.

trivia21.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die man ken ik .... "Mustafa Kemal Atatürk" .... en die man had wel een jacht, maar dat ziet er toch heel anders uit (daarover is, lees ik net, een rel omdat dat als drijvend bordeel gebruikt wordt ...) ...
 
Laatst bewerkt:
De stoomboot Bandırma, gebouwd 1878 in Paisley, Schotland, was een 47,7 meter (156 ft) vrachtschip met 192 bruto ton capaciteit. Ze werd gedoopt "Torocarderto", en onder deze naam voer ze vijf jaar lang als een vrachtschip voor Dussey en Robinson.

In 1883 werd ze gekocht door een Griekse reder H. Psicha Preaus, en omgedoopt tot SS Kymi. 7 jaar later werd ze verkocht aan een andere Griekse reder Cap. Andreadis en bleef varen onder dezelfde naam. In 1891 zonk ze na een ongeval, maar werd weer opgelapt.

Ottoman Maritime Co kocht het schip in 1894, hernoemen haar SS Panderma.
Ze diende in de Zee van Marmara als een vracht-passagiersschip.
Op 28 oktober 1910, onderneming status was het veranderd en werd het omgedoopt Ottomaanse Transport Authoriteit. De naam werd ook veranderd on SS Bandırma, (de Turkse naam voor de stad Panderma), en diende ze vervolgens als post-schip in de Turkse zee.
Tijdens Wereldoorlog I, kwam SS Bandırma in aanvaring met de Britse onderzeeboot HMS E11, en overleefde een torpedo aanval van hetzelfde schip.
Bandırma werd uit de vaart genomen in 1924. Ze werd verkocht in 1925 en binnen vier maanden gesloopt op een scheepswerf ergens bij Istanbul.

Ze ging de geschiedenis in van de Republiek Turkije, wanneer Mustafa Kemal Pasha, die benoemd was als Inspecteur-generaal van het 9e Ottomaanse leger in Oost- Anatolië, ging op 16 mei 1919 aan boord van de SS Bandırma in Istanbul om naar naar Samsun te varen. Daar aangekomen riep hij de Turkse Republiek uit ...

In Samsun hebben ze een replica van dit schip laten bouwen ...

(PS de vertaling komt van "meneer" Google, met een paar kleine aanpassingen van echt rare/vreemde vertalingen)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top