forumontwerpwedstrijd Model Vliegboot WAVE door Ton v M

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ton van Munsteren, 4 dec 2005.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    raymon,

    Dank voor je interrese en ja de vliegbootjes zijn zeker weer wat verder en staan zelfs al een tijdje klaar voor de afwerking, maar heb daar nog niet zoveel zin in.

    Heb daarbij ook nog even een ander model van een een Jet gebouwd die ook in de wacht staat voor de afwerking.

    Heb nog wel wat meer foto's en zal zo nu en dan weer wat plaatjes plaatsen, hier zijn er weer een paar.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ton
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    als je hem in de oracover zet wil ik het ook wel doen :D

    gaat er leuk uit zien
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank voor het aanbod, maar dat moet wel lukken.

    Denk dat de vleugel georacoverd wordt en de romp met drijvers en motorsteun zullen in de PU100 worden gezet en een kleutje met histor lak, waarbij de bodem nog een matje van 25 gram glas zal krijgen voor de stevigheid.

    Ton
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    okee :)

    eindelijk weer leven in het draatje
    daar ben ik blij mee vind het leuk om te volgen
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Ben zelf al tijden op zoek naar een goede bouwtekening van zo'n vliegbootje. Is moeilijk aan te komen.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier zijn weer wat plaatjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier zijn weer wat plaatjes 8)

    [​IMG]
    [​IMG]
    :lol: Voor nu een gewicht van 520 gram lijkt mij heel netjes zal denk zo tussen de 600 en 650 gram uitkomen.
    [​IMG]
    De Typhoon motor zit wat mij betreft prima de regelaar komt daar direct achter.
    [​IMG]
    Daar moet nog wat komen in de vorm van een cockpit, dat tevens het luikje gaat worden voor het laden van de accu.

    Ton
    [​IMG]
    De eerste gedachte was een vacuumdeel of een stukje plastic, maar als het met balsa is op te lossen is voor mij de keuze snel gemaakt en voor mijn doel prima.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nice
    heb gister een roxxy 2827-34 gekocht kan hier ook wel in denk ik
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Kan het niet voor me houden :lol: moet het echt even vertellen :music: en ja ga daarna wel weer verder met het fotobouwverslag.


    Kreeg vorige week donderdag op eens zin om een van de twee vliegbootjes vliegklaar te maken 8) zodat hij zaterdag avond gereed stond voor de eerste vliegpoging.

    Dat kwam perfect uit want de woonplaats van mijn schoonmoeder en de bestemming voor zondag is dicht bij de Vlietlanden en dat een prima locatie is voor een watervliegpoging.

    Nog even een laatste test en plons daar ligt in de Wave het water, nog niet waterdicht gemaakt met siliconen dus voorzichtig taxien en kijken hoe het gaat.

    Dat viel een beetje tegen want de drijver links werd door de torsie van de motor flink diep in het water gedrukt, waardoor deze er niet meer uit kwam om op de step te kunnen klimmen.

    Na tien pogingen en een flinke plons water over het model (later bleek ook in het model) maar op het zand een startpoging wagen, want voor een handstart is de romp te breed.

    Nog binnen de 6 meter glijden was de Wave los en klom prima omhoog, wel wat stijl dus even wat down trimmen.

    De T15/10 op 3s2p cellen (1p te lichtgewicht) sleurde met gemak te Wave door loops en zelfs een rol is geen probleem.

    Had voorheen twijfels over de motor upwaardsdompstelling en had die naar 2 graden gebracht en dat bleek een schot in de roos.

    De landing ging ook prima alleen wat onwennig met over het water aanvliegen en landen op een klein strookje zand.

    Jammer dat ik alleen was maar misschien zijn er wat foto's en een finmpje te maken komende zaterdag op de Goudse E-meeting.

    Hier wat plaatjes :lol: 8) , moet natuurlijk nog wel verder aan gewerkt worden maar voor nu alvasr zeer tevreden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ton
     
  10. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ton, gefeliciteerd met de maiden! Goed te horen dat er weer een eigen ontwerp goed vliegt! :thumbsup:
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het plasje achter het zwemmersstrand is idd. echt goed voor watervliegen. Ik kwam er vroeger vaak en heb regelmatig mensen bezig gezien daar.

    Gefeliciteerd met je geslaagde maidenflight. Ga je nog wat aanpassen aan de pontons zodat een waterstart mogelijk wordt?
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    mooi dat hij vliegt

    miscien een grooter plaatje op de brijver en naar buiten oplopen dan "graaft" hij niet in het water
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Iwan,

    Dank je.


    Unusual RC,

    Dank je.

    Was een jaar of 10 terug regelmatig daar aan het watervliegen en dat kleine plasje is daar perfect geschikt voor kleine modellen helaas is het in de zomer daar te druk.

    Ga nog nieuwe drijvers tekenen en bouwen want een watervliegen moet kunnen waterstarten.


    Raymon,

    De drijvers zullen iets meer drijfvermogen moeten krijgen en dat lukt niet met een plaatje, want een plaatje werkt allen bij een hogesnelheid als een ski want een drijvermogen zit er niet in.

    De drijvers zullen wat langer en wat breder gaan worden en weet zeker dat het goed gaat komen, heb al bepaalde ideen van hoe het gaat worden.

    Ton
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb nog een flinke fotoupdate in de wacht staan :wink: maar moet dit eerst even kwijt 8) .

    Heb vanavond de eerste watervliegstarts gemaakt met de Wave en dat ging super.

    Een wat uitgebreider verslag volgt nog maar eerst even wat plaatjes van een highspeed run.

    Heb nog geen vliegfoto's want vliegen en plaatjes schieten gaat niet helemaal samen :? als je beide zelf moet doen.

    Wat strepen trekken over het water lukt net dus hier wat plaatjes.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Ton
     
  15. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ton, zo te zien spat ie behoorlijk wat water op. Al overwogen om ook een aileronvleugel te gaan maken.
    't model ziet er verder wel blits uit. Kitwaardig :wink:
     
  16. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    valt me idd ook op dat de vleugel nogal nat is. Merk je dat niet fel bij het vliegen?
    Kapje over de motorgondel ziet er strak uit!! Is het glasvezel/epoxy?
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Iwan,

    Als je alleen het taxien en de waterstart doet en dus het spelevaren op het water achterwegen laat wordt de vleugel een stuk minder nat.

    Je ontkomt niet aan opspattend water en omdat het een klein en laag model is zuigt en blaast de prop ook water over het model.

    Als we eventuele golven even buiten beschouwing laten, komt het meeste water over het model tijdens het versnellen alvorens het model op de step klimt.

    Bij gasgeven wordt de neus door de trekkracht van de motor in het water gedrukt en doordat de piloot juist weer up geeft, probeer hij de neus juist uit het water te houden om op de step te kunnen klimmen.

    Zijn we op de step dan schiet het model vooruit en is de spray nagenoeg niets en zijn we al bijna aan het vliegen.

    Water op het model is weer eens wat anders dan zand en gras op je model, het vereist wel meer voorbereiding want het model moet waterdicht zijn.

    Van de druppels op de vleugel heb je geen last je merkt er niets van met het vliegen, denk zelfs dat het de vleugel meer lift geeft

    Heb je watervliegen ooit eens succesvol gedaan wil je nooit meer iets anders en bijf je dat er zeker bij doen.

    Ton
     
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    als de prijs van de kit onder de 45 euro of er in de buurt blijft koop ik hem zeker wel, 55 is ook te doen gok ik, misschien kan rbc voortaan ook iets meer ontwerpen voor de brandstofvliegers, en anders wil ik nog wel een keertje proberen een watervliegtuig te tekenen voor 2x 5cc 2takt motoren ( heb er ondertussen een schetsje van :wink: )
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Danny,

    Dank je en eeeeeh geen idee wat tie zal gaan kosten dat is aan Rob (Mr.RBC) om te bepalen.

    Zal nog wel een tijdje duren voordat het zover is :? er moet eerst het een en ander gemodificeerd worden en dan zien we wel verder.

    Wat ontwerpen voor brandstofmotoren betreft, veel van de RBC modellen zijn prima te vliegen met een 3.5 tot 4cc motor.

    Denk dan met name aan de Warbird modellen, want er zijn er die de aanpassing hebben gemaakt en dat gaat prima.

    Ontwerpen voor brandstof zal zeker niet meer gebeuren want dat zou een stap terug :p zijn en niemand houd je tegen om welk electro model dan ook te voorzien van een brandstofmotor :wink: .


    HEEEE we gaan toch niets geheim houden 8O laat maar snel even zien wat het gaat worden :wink: en eeeh eerlijk gezegd juist met 2 motorige modellen is electro de beste optie.

    Ton
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    moet nog ff scannen, of een fotootje maken, heb ik even gauw tijdens mijn pauze gemaakt op school, morgen post ik hem wel, is een 2 motorig toestel met een spanwijdte van 1 meter 70 en een lengte van 1 meter 55, moeten nog wel wat veranderingen aankomen want op dit moment is een fixed gear getekkend, en dit moet natuurlijk niet :wink: .
    plus nog wat tipfloats eronder.
     

Deel Deze Pagina