gerard_nl zei:
stomme vraag misschien maar waarom zijn LB kistjes meestal met zo'n kort rompje?
rc modellen lijken toch wat meer "schaal" meestal.
zit hier een reden achter.
Tuurlijk geen stomme vraag! Jij ziet iets, en wilt weten hoe dat zit...
De kistjes waar jij op doelt zijn meest trainertjes en hieruit voortgekomen ontwerpen. Als je eens kijkt in de thread 'LB-meetings', dan zie je dat bij mijn stunter de romp al een stuk langer is. Wij zijn in de laatste 15 jaar bij onze ontwerpen steeds langere romphefbomen gaan gebruiken.
Je moet niet vergeten, dat een LB-model in een heel klein stukje luchtruim heen en weer vliegt en dientengevolge ook akelig krap de bocht om moet kunnen (de grote broers van het combatmodel -de 2,5 cc F2D kisten- draaien loopings van 2,5 m diameter met 170 kmh...).
Vroeger dacht men, dat het massatraagheidsmoment hiervoor de belangrijkste beperking vormde, dus men hield de romp maar flink kort. Dat dit de stabiliteit niet ten goede kwam hoef ik niet uit te leggen...
Wat je ook op het verkeerde been kan zetten is het feit dat de vleugel in verhouding vaak veel groter is, noodzakelijk om bij de lagere snelheden toch voldoende lift te kunnen gegereren...
Bij de kunstvluchtmodellen is de trend tegenwoordig naar steeds langere rompen. Het is dan wel zaak om achterin voldoende licht -en toch stevig- te bouwen om het zwaartepunt op de goede plaats te houden.