fototjes

Jaap,
Installeer zeker een
1) Flow divider. Betere koeling van de tunnel en betere doorstroming naar de binnenkant van de verbrandingskamer. zo zal ook die nylon diffuser beter beschermd worden.
2)rechtstreekse co2-verbinding naar de verbrandingskamer ( ofwel via de gas nippel ofwel via een nieuwe nippel )
3)een bypass met regelbare afsluiting ( dit is een must, in feite) want die zorgt ervoor dat je nooit een onverwachte overflow van kerosine zult hebben.
4) indien je de kans hebt om via je zender de fuel flow af te sluiten (te maken met festo-kraan en servo) is dat een safety -item bij.

Ik heb al deze 4 veiligheids- items bij mijn 14 engines die ik gebouwd heb. Ik heb nog nooit voor verrassingen gestaan .

Ik weet, het is een hele kus erbij want dat vraagt aanpassingen , maar ik garandeer u: het loont de moeite.

Pas dan, met die 4 veiligheidscomponenten, is er ruim tijd om in te grijpen indien er iets mis gaat( wet-start, te hoge temp, teveel gas, slechte lagers, rubbing zowel voor als achter, teveel vibratie( imbalance) enz. De motor zal dan ook niet teveel onder de eventuele onvoorziene mankementen lijden.

Ondertussen kijken we allen echt uit naar de dag dat uw motor echt perfekt werkt. We duimen hoor. Good luck . En veel assembleer-plezier
Jacques
België

be005182 zei:
via je zender de fuel flow af te sluiten (te maken met festo-kraan en servo)
Handiger en misschien betrouwbaarder is de "relais-kraan" van MHZ ,
die gebruiken somige FSR-vaarders om een absolute motor-uit failsave te hebben.
Staat niet op de site maar kan wél via fax of e-mail besteld worden.

Hoi Allemaal,

En hier ligt hij voor men leptop thuis, MIJN TURBO NO 1, met op de achtergrond op de leptop, de turbo van Gerald Rutten op het forum, nou das wel ff leuk toch voor Gerald.

Net als Gerald op het forum zei, biertje erbij en ma kijken na je gemaakte spullen.

turbothuisforum.JPG

Nog een aantal dingen maken maar voorlopig heeft hij gedraait op lucht.

Mvg

Hoi Allemaal,

Vandaag even wat geknusselt,

Ik vond het toch jammer om de misser in de kliko te deponeren dus heb er wat van gemaakt.

Dit is de misser.
Kopie%20van%207%20behuizing%20oeps%20forum.jpg

En dit heb ik er van gemaakt, wel leuk om binnen te kunnen kijken toch.

openhuisforum.JPG

mvg

Hoi allemaal,

Hier weer even een paar foto`s van wat ik vandaag heb gemaakt, de brandstofleiding was aan de beurt, dus messingpijp besteld bij Conrad al een tijdje terug hoor, maar door ziekte en andere dingen geen tijd gehad om de onderdelen te maken en te lassen.

Hier de losse onderdelen, de ringleiding is 4mm, de 8 pijpje`s zijn 1mm en de hoofdleiding 3mm, het koppelstukje hier heeft een binnenmaat van 4,1mm.
onderdelenbrandstofleidingforum.JPG

Hier 1 van de 1mm dia 8 pijpje`s, ik heb een malletje gemaakt om de 2 windingen te kunnen winden, malletje heeft een buiten dia van 7mm, zodat als ik het gewonden had de de binnen dia 8mm werd, wat ook men bedoeling was overigens.
fototje vergeten te maken van het malletje, ma ja zag er toch niet uit maar het werkte wel, ff vlug gemaakt.
pijpjeforum.JPG

Hieronder de proef met de brandstofleiding op gas, natuurlijk veel te veel gasdruk in het begin, dus de boel al zowat gelijk in de fik, ma ja iemand zei hier op het forum dat dat ook ze`n charme had, nou dat was het ook, ma geen paniek in de tent en zeker niet bij mij.

Hieronder het resultaat van de proef.
branderforum.JPG

Nou dat ziet er toch niet verkeert uit toch?? voor een middagie knusselen, valt niet mee om de boel samen te lassen met zilversoldeer en dan met een brander die een brede vlam heeft ( verander ik nog wel even ) en met pijpje`s van 1mm.

Weet iemand hoe diep de pijpje`s in de sticks moeten ?? ik dacht een mm of 8.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te zien wat ik aan het doen ben.

Hoi Tom,

Ja klopt, oeps die was voor jullie als geschenk bedoelt met de kerstdagen, ma ja nu is de lol eraf dus hou ik hem zelf maar, hihi

zeg Jaap
je moet zeer zeker door gaan met dit topic ik bekijk het regelmatig en vind het prachtig
ik heb zelf ook es een turbine gemaakt (jaartje of 4 geleden) maar dit is nooit tot een echt sucses geworden (weinig stuwdruk en veel lager problemen)
ik zit alweer tijden te denken om een dergelijk project weer op te starten maar ik vind de onderdelen nog verektes duur
ik had destijds zel een turbine wiel geslepen maar dit was zo,n gigantisch karwei dat ik din niet nog es doe
ook was uit uitbalanceren en bijna onbegonnen werk .
ik heb de turbine er nog wel liggen maar deze zal een behoorlijke renovatie moeten ondergaan

groeten Gertjan

Dat ziet er goed uit jaap! Het zilversolderen van die 1 mm pijpjes kan inderdaad een grote kriem zijn en vraagt wel wat precies werk en heel veel gedult. Zelf heb ik ook in het verleden wel eens vloekend achter detafel gezeten wanneer er weer zo´n pijpje vol gezogen was door soldeer....... :onweer: ...effe zuchten en weer opnieuw beginnen!

Wel typisch om te zien dat jij éérst de pijpjes buigt voor het solderen terwijl ik ze eerst als 70 mm lange, rechte pijpjes er in soldeer en daarná pas ombuigen. Resultaat hetzelfde nattuurlijk.

Die pijpjes moet je proberen er minimaal 10 mm in te krijgen anders bestaat het gevaar dat de druppels uit de verdampers terug spugen en niet verbranden of ongecontrolleerde verbranding aan uiteinde van de verbrandingskamer veroorzaken. Bij mijn KJ66´s trouwens nooit zoveel last van gehad, kwam meer bij de 12kg motor aan de orde, maar just in case!

Zal nu niet zo lang meer duren voordat de motor zijn eerste swing krijgt?

Groet,
Gerald

Hoi Gerald,

Zoals je hebt kunnen zien was ik weer ff ant knusselen geslagen, nou dat vollopen gebeurde niet ma als ik ff niet oplette dan zag je in een fraktie het pijpje ernaast wegzakken en verschrompelen hihi gebeurde dus 2 x

Maar het lassen viel wel me hoor alleen men brander heeft een brede vlam en dat zal ik nog moeten veranderen, op de foto zie je 7 vlampie`s en moeten er 8 zijn, die ene moet ik nog veranderen ( linksonder ), volgens mij is het niemand opgevallen, tenminste ik hoor er niemand over.

Trouwens ik loop er wel aan te denken om net als jij eerst rechte pijpjes te solderen en daarna te buigen, dit omdat ik dan precies weet hoe diep de pijpjes in de ringleiding zakt, ik zal daar een malletje voor maken die ik dan in hoogte kan verstellen.

Ik heb nog een hoogtemeter die ik daarvoor makkelijk kan aanpassen en gebruiken en moet dan nog wel een 2 delig malletje maken om de pijpjes rond de ringleiding netjes te kunnen buigen om de ringleiding.

Zoals je ziet schiet ik op, ma ben ook erg druk met andere dingen en kan niet altijd aan de turbo`s werken, ma het schiet op.

Als alles goed is ga ik van de week weer verder, dank voor de leuke reactie`s van iedereen.

Hoi Gertjan,

Haal die oude turbo uit de mottenballen en leg die op je tafel voor de tv, wedden dat je het gereedschap voor de dag haalt !!!.

De kosten vallen best mee, je kunt het in stappen doen en als je hulp nodig hebt kom je maar eens op de koffie bij mij, niet dat ik alle weisheid heb, ma ik kan toch aardig knusselen.

Alle persmallen heb ik natuurlijk en wil best een dekseltje extra voor je persen hoor en Rijssen is dichtbij.

Dank voor de leuke reactie

nou dat vind ik hartstikke mooi aangeboden en ik wel daar graag op in gaan.
het blijft een boeiend onderwerp, en het kriebelt al een hele poos hoor
al is het alleen maar om de uitdaging weer aan te gaan om zo,n motor draaiend te krijgen, ik zal wel eerst goed moeten zoeken naar de spullen die zitten namelijk ergens in een verhuisdoos (zit nu tijdelijk in een andere woning omdat we de sleutel van onze nieuwe woning nog niet hebben :?
maar een keer langskomen lijkt me geweldig interesant.

ik heb inmiddels alle dozen zo,n beetje op de kop gehad maar ik kan hem nergens weervinden, :evil: (mijn vrouwtje wel in het harnas gejaagt door alles overhoop te trekken :lol: )
maar goed, ik denk dat ik het project toch opnieuw moet opstarten, omdat ik div delen wil gebruiken van medusa of zo .puur omdat sommige delen niet zelf zijn te maken, en dan ben je wel maatgebonden natuurlijk.
maar eerst mijn huidige project afmaken
zie hier http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=36385&sid=271bc095386dffd56006e017da20b1c1
maar zou graag een keer bij je langs komen om je werk is van dichtbij te bewonderen,( en om de kriebels op gang te brengen)
groet gertjan

Hoi Gertjan,

Je moet eerst maar eens bij me aan komen en afwachten hoe mijn no 1 draait, dan kun jij je plan trekken, je hebt voorlopig nog de tijd nodig voor je huidige project. Ziet er heel mooi uit je draadje daarover toppie.

dankje jaap
het lijkt me inderdaad verstandig om ff te wachten tot jij je turbine draaiend hebt,
ik bel je binnenkort ff om een keer langs te komen.

mooi idee om van butaan flesjes een romp te maken alleen hoe maak je ze zo mooi aan elkaar ?

MVG MARK

Back