fototjes

Hoi Henk,

Gaaf ding he ik kwam het toevallig tegen op het net, of ik het aanschaf denk het niet , ma tis wel een pracht machine.
Maar als mijn cnc freesbank klaar is kan ik heelveel maken hoor en heb ik ook nog een vriendje die een 5 assen freesbank heeft, dus mogelijkheden
heb ik genoeg.

openhuisforum.JPG

Hoi Jaap, klein vraagje. Op je foto is het niet helemaal goed te zien maar het lijkt erop dat je je hele voorkant voor je turbine bij Medusa hebt gehaald. De diffuser kan je in 2 maten krijgen maar hoe heb je het gedaan voor het compressorhuis? Dit wordt ook in de gascannister ingebouwd maar is normaal gezien toch te klein aangezien het voor een aluminium behuizing ontworpen is en jij met een metalen zit?

Hoi Jaap, ook om even terug te komen op die kunstof diffuser, heb je misschien ook een foto van de achterzijde van dat ding? Zit zelf namelijk ook aan zoiets dergelijks te denken voor een MW54 en ben wat ideen aan het opdoen.

Al bijna proefdraai gereed trouwens?

Groet,
Gerald

Hoi Gerald,

Ik ben even na men werkplaatsje gegaan en heb wat foto,s gemaakt voor je.

diffforum.JPG

diff1forum.JPG

Aan de astunnel heb ik een kraagje gedraait die precies in de alu plaat past, dus krijg je een goede centrering van de tunnel.

De diffuser wordt gemonteerd geleverd volgens de bovenste foto zonder astunnel.

Mocht je nog vragen hebben of het willen zien, je hebt mijn mailadres en telefoonnummer.

Graag gedaan Gerald

Hoi Heinze,

Het weer is te koud in Spanje we wachten dus op beter en dan gaan we als nog weg, tenminste dat is de bedoeling.

Ook is de bedoeling dat ik de turbine in Januari ga laten draaien, ma ja bij mij weet je het nooit natuurlijk, ik bel je nog wel, omdat ik even bij je aan wil komen om die lipjes te knippen ( met je prachtige kniptang) voor de verbrandingskamer.

Haaa die Jaap

Nou dat komt goed uit, ik heb nog wat onderdelen liggen die eigenlijk nog even gestraald moeten worden, dan zou ik de tang mee kunnen nemen.
Kunnen we gelijk nog even het een en ander doornemen voor het ontwerp van de jet. :banana:

Jaap hoe zit het met de maat van het kunststof compressorhuis? Aanpassingen nodig voor een campinggascannister of niet?

Hoi Ruud,

Sorry dat ik niet antwoorde, maar ik was het even vergeten.

Als je die diffuser bij medusa koopt en je zegt dat het voor een kj66 is dan is die passend voor een standaard CV470 gasbus.

Het is wel zo dat het huis lang genoeg moet wezen, de maat die op de tekening staat van de KJ66 is dus te kort en dan zal je turbinewiel er aan de achterkant er
uitsteken, zodat je vermogen verlies hebt.

Ook dat kun je oplossen door die 4 steuntjes die de verbrandingskamer centreren te verwijderen minimale ruimte houden van 10 mm tussen verbrandingskamer en diffuser.
Ook moet er een randje aan de astunnel zitten zodat die weer past in dat gat van die alu plaat, dan is de astunnel ook goed gecentreerd.

Hopende je een passend antwoord te hebben gegeven, anders laat het maar weten.

Ook dat kun je oplossen door die 4 steuntjes die de verbrandingskamer centreren te verwijderen

....daar moet je écht mee oppassen hoor!

De afstand tussen diffuser achterkant en verbrandingskamer voorkant is best kritisch, heb motoren zien falen (Lees, niet eens opstarten..) waarna bleek dat deze tussen ruimte met een paar mm was ingekort. Vandaar ook die mooie aluminium tussenschotjes zodat je daar niet mee kan rommelen. Tegenwoordig zie je ook meer dat de verbrandingskamer met drie boutjes en tussenbussen aan de diffuser vast gebout zit, kun je ook geen fout maken en het zit nog solide ook.

Als je echter de standaard CV470 gasbus precies vanaf de omgeflensde los snijd/slijpt/zaagd heb je lengte genoeg, moet geen mm's verspelen door verderop te gaan zagen. Ikzelf gebruik daarvoor een grove ijzerzaag die ik degen de flens aan houd en zo rondom in stapje los zaag.

Groetjes,
Gerald

Hoi Gerald,

Je hebt helemaal gelijk, ik moest plotseling men leptop afsluiten dus kon ik men verhaal niet afmaken, maar ik heb het net even verbeterd.

Ik doe hetzelfde als jij, alleen ik slijp de gasbus met een slijpschijf van 1mm en ook precies langs de bodum door.

:oops: Sorry Jaap maar nu weet ik nog niet wat ik moest weten :oops:
Op de site van medusa staan de 2 diffusers met verschillende diameter te koop aangeboden, maar er is echter maar één maat voor het compressorhuis, en die maat is voor gebruik met de aluminium behuizing van Medusa, en niet voor de CV470 gasbus. Hoe heb je dit opgelost?

Der Verdichterdeckel besteht aus einem hochfesten glasfaserverstärktem schwarzen Kunststoffspritzgussbauteil. Am Verdichterdeckel ist eine Aufnahme für den optischen Drehzahlsensor angespritz. Somit ragen die Dioden nicht so weit in den Saugbereich hinein. Hierdurch und durch die schwarze und rauhen ähnlich beschaffenen Oberfläche eines Glasperlgestrahlten Bauteils, werden Absteller infolge Sonneneinwirkung durch die Elektronik der Turbine vermieden. An dem Verdichterdeckel sind weiter 4 x Verstärkungsstreben angespritz, über die der Verkleidungsdeckel und darüber der Elektrostarter befestigt wird. In den Verstärkungsstreben befinden sich Gewinde. Der Verdichterdeckel wird wie bei modernen Triebwerken üblich in das Turbinengehäuse geschoben und nicht darüber.

Einbaufertiger Verdichterdeckel. Der Deckel ist auf den passenden Außendurchmesser (107mm für Aluminiumgehäuse ArtNr. 025) gedreht. Sämtliche Bohrungen sind eingebracht. Der Verdichterdeckel ist für den 66mm (2038) Verdichter von KKK ausgelegt. Der Verdichterdeckel wird ohne Verdichter und Verdichtermutter geliefert.

Groeten, Bart.

Hoi Ruud,

Zoals ik hierboven al verteld heb: ( Als je die diffuser bij medusa koopt en je zegt dat het voor een kj66 is dan is die passend voor een standaard CV470 gasbus. )

Hij is precies passend

....en niet passend kun je hem eenvoudig aanpassen hoor :wink: Ik weet niet of het al iemand opgevallen is maar ik heb een aantal van deze CV470 flesjes gebruikt en ze zijn gééneen van exact dezelfde diameter......... :? ......hoefd niet veel te schelen maar ik heb er enkele gehad met 0.6 mm verschil, geen idee waar dat aan ligt. (waarschijnlijk andere fabriek, worden niet op één plaats getrokken)

Je kunt de diffuser voorzichtig aan de voorste, radiale schoepen inspannen en eventueel met stukjes voelermaat uitklokken. Daarna de buitenste schoepjes met hele kleine stapjes afdraaien (0.1mm per keer) tot dat deze in de cannister past.

Groet,
Gerald

Stugge hollanders toch :hammer: , Het is niet voor de diffuser maar voor het compressorhuis ( je weet wel, dat grote ding dat voor de compressor zit :lol: )
naamloos%7E1.JPG

:D En wie is Ruud in godsnaam... :D

Groeten, Bart.

... :oops: .......tsja, schrijvend zie je niet altijd wat een ander bedoeld.....! Hoe dan ook, verhaal is hetzelfde voor diffuser als voor compressor huis, zit immers ook in diezelfde cannister/of aluminium huis geschoven....

Dat klopt als een (gas)bus Gerald :lol: , maar dat was hetgene wat ik me afvroeg juist. Het compressorhuis bestaat maar in één maat en die maat is voor gebruik met de aluminium behuizing van Medusa zelf. Ze verkopen geen 2 verschillende maten zoals ze met de diffusers wel doen.

Groeten, Bart.

Hoi,

Er is dus een spraakverwarring.

Nogmaals het past allemaal precies, je hoeft er niets aan te doen pffffffffffffffffff belgen :lol:

Als je ma bij bestelling verteld dat het voor een KJ66 is, dan past gewoon alles super.

Hoi Allemaal,

Even weer wat gedaan aan mijn KJ66 en Heinze was zo vriendelijk om zijn kniptang ter beschikking te stellen aan mij en hij kon gelijk zijn spullen stralen bij mij.

tangforum.JPG

tang1forum.JPG

Toch erg makkelijk zo`n kniptang

Back