Fourstar 60

Hallo Frank,
Volg je draadje al een tijdje. Mooi werk!

Een vraag: ik ben momenteel ook een kist aan het bouwen die wat de rug betreft ook beplankt moet worden met balsa. Ik heb hier geen ervaring mee tot op heden. Heb je het balsa zonder hulpmiddelen rond kunnen spannen? Of heb je het balsa nat moeten maken of zo iets dergelijks?

Jan-Willem


Het heeft even geduurd, maar hier is weer een update.

Het begint nu toch echt op een vliegtuig te lijken.
Maar er is nog vanalles te doen voor de fly-inn.
-elektronica inbouwen.
-neusje afwerken en bevesteging maken.
-balsa blokje tegen de wingtips zodat folie beter blijft zitten.
-alle roeren aansluiten op de servo's.

Genoeg te doen dus, maar gelukkig heb ik nu overdag tijd om te bouwen.

De rug ingedekt.
foto0055.jpg
 
Ik heb het ongeveer 20 minuten in gewoon water gelegd. Daarna voorzichtig over de rug gebogen en goed vastgezet met tape en klemmen.

Bij mij heeft het er ongeveer een week opgezeten om goed te drogen (niet eerder tijd gehad om verder te bouwen).

Ik heb 2 balsa stroken moeten gebruiken ivm de breedte van de rug. Daarbij heb ik er wel voor gezorgd dat de lijmnaad en nerven niet recht over het midden van de rug loopt maar diagonaal. Dit ivm met scheuren.

mvg Frank
 
Ik neem aan dat je de delen pas na het drogen pas hebt verlijmt met b.v witte houtlijm? Of heb je dit direct verlijmt? Het balsa; 1,5mm dik?

Jan-Willem

Ik heb het ongeveer 20 minuten in gewoon water gelegd. Daarna voorzichtig over de rug gebogen en goed vastgezet met tape en klemmen.

Bij mij heeft het er ongeveer een week opgezeten om goed te drogen (niet eerder tijd gehad om verder te bouwen).

Ik heb 2 balsa stroken moeten gebruiken ivm de breedte van de rug. Daarbij heb ik er wel voor gezorgd dat de lijmnaad en nerven niet recht over het midden van de rug loopt maar diagonaal. Dit ivm met scheuren.

mvg Frank
 
De delen zijn eerst verlijmd met bruis (Bison PU konstruktielijm) en daarna gebogen.

Je kunt inderdaad 1,5 mmgebruiken ,maar ik heb gekozen voor 2mm omdat dat net iets minder kwetsbaar is.

mvg Frank
 
Daarbij heb ik er wel voor gezorgd dat de lijmnaad en nerven niet recht over het midden van de rug loopt maar diagonaal. Dit ivm met scheuren.

Het scheurt eerder als je de naad iets diagonaal laat lopen .
Precies recht in de midden van de rug is het beste.

Ik neem aan dat je de delen pas na het drogen pas hebt verlijmt met b.v witte houtlijm?

Eerst de 2 plankjes aan elkaar lijmen met bruis , na 24 uur drogen het hout goed nat maken met water (inweken) en op de romp buigen .

Dit ook 24 uur laten drogen.
Dan de gebogene planken op maat snijden en op de rug verlijmen.

Zo zal Frank het ook wel gedaan hebben. :D

Mvg Johan
 
We maken even een sprongetje.
De romp zit inmiddels in de folie. Er komen nog wel wat strepen oid op maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Na de nodige instructies van ervaren bouwers valt het folien niet tegen. Met wat geduld kom je een heel eind.
De onderkant van de vleugel is ook al (geel) gefolied. Met de bovenkant had ik wat problemen om de folie mooi recht af te snijden op de LE.
Inmiddels is de nieuwe folie binnen dus kant ik het volgende week weer opnieuw proberen.

De folie lijkt door het TL licht blauw, maar het is toch echt paars metalic.

foto0058.jpg
 
zo dat ziet er heel keurig uit frank mooi gedaan:wink: hopelijk vliegt hij ook erg goed :yes:de meeste fourstars die ik gevlogen heb en ook heb zien vliegen vliegen uiterst stabiel frank je hebt hier n pracht kist aan hoor :yes:
 
Inmiddels weer wat opgeschoten. Ik heb de canopy zwart gespoten met Tamiya polycarbonate verf. Deze is brandstof bestendig en hij blijft flexibel.
Enkel nog de rolroeren en de vleugeltips folien. Daarna nog wat versiering aanbrengen op de vleugel.

Het resultaat tot dusver.
foto0060.jpg
 
erg mooi frank die zal wel opvallen zeker doordat dat speciale cockpitje :yes:ik heb laatst ns mn wel 30 jaar oude silentius opgeknapt die kan zo weer 30 jaar mee:yes:met deze zwever heeft mn vader erg veel gevlogen en ik ook nog ns n heel aantal jaren voor zn restaurati:yes:hier n fototje hoe dat hij is geworden frank:wink:

full



ps hoe ist met je puma??

en nu weer :ontopic::grin:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer even een kleine update.
De buitenkant is nu zowat klaar. Ik heb zitten twijfelen of ik de sterren erop zou plakken. Volgens mijn zoontje moeten er op een "4 sterren" vliegtuig sterren zitten. En daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in.
Nu enkel nog hoogte, richting en het gas aansluiten daarna alles nog een keer nalopen en dan is hij klaar.

foto0068.jpg


foto0067.jpg
 
Ik had dit Building a balsa cowl draadje gevonden op RC Universe.
Daar staat halverwege een post #8 van Krossk. Klik "page 3" aan, en daar heb je de beschrijving die ik gebruikt heb bij het maken van de motorkap.

mvg Frank
 
Maar dan kun je je motor niet meet verwijderen zonder dat je moet gaan breken.
Is ook niet echt handig als je met brandstof vliegt.
 
@Lindert: vergeten te vermelden. Mijn motorkap heb ik demontabel gemaakt. Anders kan ik inderdaad de motor en niet uitkrijgen. Als je even teruggaat naar post #40 kun je dat zien.

@Johan: uiteraard, daar heb ik nog plaats voor vrijgelaten!!!
 
Laatst bewerkt:
zoooooooo heeeeeeeeee prachtige fourstar 60 frank, deze heb je schitterend gebouwd alsook prachtig afgewerkt frank :thumbsup: op naar n volgend projekt :wink:
 
Weer even een kleine update.
De buitenkant is nu zowat klaar. Ik heb zitten twijfelen of ik de sterren erop zou plakken. Volgens mijn zoontje moeten er op een "4 sterren" vliegtuig sterren zitten. En daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in.

Gewoon luisteren naar je zoontje. Hij is echt een mooie kist geworden en die sterren maken hem echt af. Ben benieuwd wanneer hij zijn 1e luchtdoop gaat krijgen.:D
 
Back
Top